Prognozele meteorologice relevă faptul că, în România, va avea loc o creştere a temperaturilor medii cu peste patru grade Celsius în următorii 50 de ani, mai ales în zona de sud a ţării, potrivit anexei la Hotărârea Guvernului pentru aprobarea Strategiei Naţionale a României privind Schimbările Climatice (SNSC) în perioada 2013-2020, publicată în Monitorul Oficial, informează agerpres.ro.
Astfel, modelele climatice demonstrează faptul că temperaturile medii anuale în România vor continua să crească în mod constant, mai ales vara şi iarna, deşi România va continua să aibă o climă temperată şi patru anotimpuri.
Modificările estimate de specialişti pentru următorii 50 - 100 de ani relevă că, la nivel naţional, va avea loc o creştere cu două grade Celsius a temperaturilor medii în anotimpul de iarnă şi o creştere cu peste trei grade Celsius a temperaturilor medii în anotimpul de vară (3,5 grade Celsius în nord şi 4,3 grade Celsius în sud).
Potrivit documentului citat, în zonele situate în afara arcului carpatic, în special, se vor înregistra temperaturi mai mari în anotimpul de iarnă, în timp ce, în zonele din sudul şi sud-estul ţării, se vor înregistra temperaturi mai mari în anotimpul de vară, cele mai afectate fiind zonele urbane, din cauza densităţii mari a construcţiilor.
În ceea ce priveşte precipitaţiile, meteorologii preconizează că acestea vor fi mai mari pentru perioade scurte de timp şi pe suprafeţe reduse, ceea ce va conduce la creşterea frecvenţei viiturilor. În contrapartidă, vor creşte perioadele secetoase mai mari, ceea ce va conduce la un deficit al resurselor de apă, pericol de producere de incendii forestiere, pierderea biodiversităţii, degradarea solului şi a ecosistemelor şi deşertificarea.
"Chiar dacă există posibilitatea ca regimul precipitaţiilor să nu se schimbe semnificativ în anotimpul de iarnă, cu excepţia unei uşoare creşteri în nord-vestul ţării şi uşoare scăderi în sud-vest, se preconizează o scădere generală a precipitaţiilor în anotimpul de vară de până la 40%, mai ales în sudul şi sud-estul ţării. Rata zilnică medie a precipitaţiilor pentru România se va reduce cu circa 20%", se menţionează în SNSC.
Pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, strategia guvernului prevede relansarea traficului RO-LA pe reţeaua CFR. Traficul RO-LA (şosea rulantă) vizează camioanele cu remorcă, respectiv autotractoarele care vor fi urcate pe o garnitură de tren compusă din vagoane cu platformă joasă. Camioanele sunt urcate în vagoane cu ajutorul unei rampe mobile, ocupându-şi locul de-a lungul garniturii, tot cu ajutorul unei rampe.
Astfel de puncte de încărcare ar trebui să fie construite în Timişoara, Bucureşti, Constanţa, Giurgiu/Olteniţa, Braşov, Suceava şi Iaşi.