x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Spoturi publicitare pentru toate echipele

Spoturi publicitare pentru toate echipele

de Florin Gongu    |    07 Mai 2009   •   00:00
Spoturi publicitare pentru toate echipele
Sursa foto: Dragos Savu/Editura Intact

Zilele acestea a avut loc o întâlnire între reprezentanţii consorţiului RCS&RDS - Antena 1 şi cei ai LPF, unde s-a discutat despre termenii derulării contractului în privinţa drepturilor de televizare pentru Liga 1. Multe dintre lucruri nu se ştiu, deşi preşedinţii de cluburi ar fi foarte interesaţi să le afle. Le dezvăluie acum directorul general al Antenei 1, Dan Matiescu.



Jurnalul Naţional: Care credeţi că ar fi la ora actuală valoarea contractului pentru Liga 1, încheiat iniţial, pentru trei sezoane, la suma de 102 milioane de euro?

Dan Matiescu: Vorbim despre o valoare considerabil diminuată, din motive ce ţin nu numai de reducerea cu o treime a bugetelor de publicitate tv în acest an, dar şi de interesul în scădere al telespectatorilor faţă de fenomenul fotbalistic din România, după mai multe evenimente nedorite care au afectat lumea fotbalului românesc. Nu numai că audienţa a scăzut, dar asistăm la o reticenţă din partea clienţilor de publicitate, care nu mai doresc plasarea spoturilor în proximitatea meciurilor din Liga 1, din cauza acuzelor aduse arbitrajului. Există sponsori care şi-au retras suportul, au anulat contractele sau pur şi simplu nu au mai dorit să plătească cluburilor de fotbal, tocmai pentru că nu doresc să-şi asocieze imaginea cu un produs pus sub semnul întrebării. Ca urmare, valoarea contractului ar scădea, cel puţin pentru sezonul 2009/2010, sub 50% din preţul iniţial de achiziţie, adică la 13-14 milioane de euro.

Telespectatorii nu vor să vadă o competiţie trucată

În condiţiile în care Valentin Alexandru a anunţat luni că LPF vrea să renegocieze contractul pentru Liga 1 cu RCS&RDS - Antena 1, o să solicitaţi o reducere a valorii contractului pe care consorţiul s-a angajat să o plătească pentru a difuza meciurile din campionatul intern?

Noi solicităm, în principal, modificarea condiţiilor de plată, astfel încât activitatea cluburilor de fotbal, ale căror bugete sunt construite în mare măsură pe finanţarea din drepturile de televiziune să nu fie afectată.

Câţi bani sunteţi dispuşi să daţi pentru finalizarea contractului cu Liga? Cu cât la sută doriţi să reduceţi valoarea contractului?

În esenţă, preţul plătit va fi aproximativ acelaşi, numai că dorim să facem plata în două tranşe, înainte de începerea fiecărui tur/retur de campionat, ceea ce nu va produce efecte negative. Mai sunt câteva propuneri, absolut raţionale şi în beneficiul ambelor părţi, pe care le vom discuta cu preşedintele LPF. Considerăm că promovarea fenomenului fotbalistic, a cluburilor, este vitală pentru îmbunătăţirea imaginii şi credibilităţii acestora în rândul publicului larg. Acest fapt va putea duce la atragerea unor finanţări şi sponsorizări sănătoase pentru echipe. În acest scop, grupul nostru poate realiza spoturi publicitare pentru toate echipele din Liga 1, pe care să le difuzeze pe toate canalele Intact, astfel încât vizibilitatea lor să fie maximă. Intact Media Group va propune LPF o colaborare în acest sens. Dacă fotbalul românesc nu este acum promovat, detaşat de problemele de corupţie, peste doi ani, la următoarea licitaţie, drepturile pentru Liga 1 nu vor mai valora mare lucru. Motivul e simplu! Telespectatorii nu vor să vadă o competiţie trucată, iar scăderea audienţei ar atrage după ea dezinteresul televiziunilor pentru difuzarea meciurilor. Un al doilea motiv este că sponsorii îşi doresc asocierea cu echipele de fotbal pentru un câştig de imagine. Dacă ea nu există însă sau, mai rău, este negativă, sponsorii nu mai au nici un motiv să plătească. În acest demers, mizăm nu numai pe reîntoarcerea fanilor în faţa televizoarelor, dar şi pe atragerea altora noi. În acest fel, sponsorii şi clienţii de publicitate vor fi tentaţi să investească din nou.

Se poate bloca organizarea unei noi licitaţii


Negocierile cu Liga vor fi purtate tot în consorţiu sau Antena 1 o să preia contractul fără RCS&RDS?


Negocierile vor avea loc între LPF şi consorţiul care deţine drepturile. Sperăm că LPF va aborda aceste tratative cu maximă răspundere, întrucât implicaţiile negative ale neajungerii la un rezultat pot fi pentru unele cluburi aproape distructive. În cazul în care nu vom ajunge la un compromis, vom solicita, cel mai probabil, rezilierea contractului. Evident, mai întâi pe cale amiabilă, dar în astfel de situaţii probabilitatea de a ajunge în instanţa de judecată este foarte mare, aşa că luăm în calcul solicitarea unor despăgubiri de peste 40 milioane de euro pentru un produs care a fost alterat în mod intenţionat în acest sezon. În acelaşi timp, vom bloca organizarea unei noi licitaţii, iar drepturile devin litigioase.

Antena 1 va solicita modificarea unor clauze în contractul cu Liga? Care sunt clauzele pe care doriţi să le modificaţi?

Nu dorim efectuarea altor modificări, deoarece contractul, în forma lui actuală, a funcţionat fără probleme majore.

Consorţiul a scăzut preţul cu 60 cenţi/abonat


O să solicitaţi posibilitatea ca meciurile să fie retransmise şi în alte pachete ale unor operatori de cablu, nu numai în pachetele de bază?


Nu vom solicita posibilitatea de a retransmite meciurile de fotbal în afara pachetelor de bază, tocmai pentru a asigura o expunere cât mai mare a fenomenului fotbalistic, pe care noi vrem să îl promovăm, şi nu să îl aducem pe zona de nişă. Ne asumăm, din acest motiv, şi venituri mai mici.

Sunteţi în discuţii pentru vânzarea meciurilor din Liga I cu alte posturi tv? Dar în ceea ce priveşte distribuţia GSP TV, sunt interesaţi alţi operatori de cablu să retransmită postul?

Au existat de la început numeroase discuţii teoretice cu alte posturi de televiziune, operatori de cablu şi DTH, dar practic, din cauza faptului că produsul este unul extrem de scump, nici unii, nici alţii nu l-au considerat oportun. Recent, consorţiul a transmis o ofertă mult îmbunătăţită către operatorii de cablu şi tv, preţul scăzând cu 60 de cenţi/abonat, dar până acum nu avem nici o solicitare fermă.

Cum comentaţi autosesizarea Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte acest contract?

Nu comentez în nici un fel, este dreptul şi obligaţia lor de a face aceste verificări. Avem convingerea că rezultatul lor nu ne poate fi nefavorabil, întrucât noi am câştigat o licitaţie publică şi am respectat toate prevederile contractuale.

"Există sponsori care şi-au retras suportul, au anulat contractele sau pur şi simplu nu au mai dorit să plătească cluburilor de fotbal, tocmai pentru că nu doresc să-şi asocieze imaginea cu un produs pus sub semnul întrebării. Ca urmare, valoarea contractului ar scădea"

Dan Matiescu - director general Antena 1

×
Subiecte în articol: liga mass-media