Sumele erau considerabile, iar în schimbul banilor, funcționarul promitea protecție la controalele fiscale. Cazul scoate la iveală o rețea de corupție chiar în interiorul instituțiilor statului.
Plăți lunare pentru „protecție” fiscală
Inspectorul ANAF Andrei-Petru Dimitriu a fost surprins de anchetatori într-o parcare din Capitală, în timp ce primea 3.000 de euro în numerar, bani care urmau să „acopere” o parte din controalele asupra unei firme cu sute de șoferi activi pe platforme de ridesharing.
Conform procurorilor, funcționarul ceruse anterior 7.500 de euro pentru a „închide ochii” la anumite nereguli. Mai mult, a solicitat ulterior 24.000 de euro, eșalonat în tranșe lunare de câte 2.000 de euro, pentru a oferi protecție și altor firme.
Cum se negocia șpaga: stenograme din dosar
Fragmentele din conversațiile înregistrate arată cum inspectorul ANAF și patroana firmei discutau sumele:
-
Patroana: „4.000 de euro. E ok 4.000?”
-
Dimitriu: „Da, da!”
-
Patroana: „Ți-am mai dat odată 500 și odată 2.000. În total, 2.500 și mai vrei încă 4.000.”
-
Dimitriu: „Da, da!”
Anchetatorii au filmat momentul flagrantului și au prezentat imagini cu inspectorul primind banii.
Interceptări compromițătoare: „Mai bine cer eu direct: cât îmi dai?”
În interceptările din dosar, inspectorul explică filosofia sa despre „eficiența” mitelor în raport cu recompensele legale oferite de stat:
„Păi nu mai bine vorbesc eu cu ăla și-i zic: «Cât îmi dai?!» [...] De la 10 milioane în sus, nu găsești pe toate drumurile. Mai bine zici: «Bă, plătește și tu un milion», decât să aștepți două salarii de la stat.”
Rețeaua de firme și sesizările transportatorilor
Controalele ANAF asupra companiilor de ridesharing au fost inițiate după sesizări depuse de transportatorii autorizați, care reclamau o concurență neloială și lipsa plății impozitelor.
„Nu plătesc impozit pe profit, nu plătesc TVA în România. Frauda e estimată la peste 1 miliard de euro, în ultimii 9-10 ani”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Șoferii, victime ale evaziunii: „Am lucrat la negru fără să știu”
Mulți șoferi, angajați aparent legal, au descoperit ulterior că nu li se plăteau contribuțiile la stat.
„M-au păcălit că sunt plătitor de taxe. După un an am aflat că munceam la negru”, spune Alex Vasile, fost șofer pe o aplicație de ridesharing, care a renunțat în favoarea taximetriei clasice.
Reacția companiilor de ridesharing
Reprezentanții UBER și BOLT au transmis pentru Observator că își plătesc taxele conform legilor din România. Totuși, Bolt recunoaște că nu are control asupra firmelor înscrise pe platforma sa.


