Noua taxa de mediu, care va intra in vigoare in ianuarie 2012, va determina prabusirea pietei second-hand. De exemplu, o Dacie 1310 veche de 10 ani nu va mai putea fi vanduta decat daca cel care o cumpara va plati inainte aproape 2.000 de euro drept taxa de poluare, in conditiile in care valoarea reala a masinii se gaseste cel mult la jumatatea noului impozit!
Deocamdata nepromulgata de presedintele statului si nepublicata in Monitorul Oficial, noua taxa de poluare le produce frisoane celor care intentioneaza sa-si achizitioneze o masina second-hand in cursul anului viitor. Practic, atat autoturismele care vor fi cumparate de peste hotare, cat si cele din tara care se vor afla la prima vanzare vor fi impozitate identic, cu mentiunea ca vorbim despre masinile inmatriculate in tara inainte de 1 ianuarie 2007. Surpriza cea mai mare o vor avea insa cei care se vor orienta spre masini vechi, unde respectiva taxa va reusi preformanta stranie sa depaseasca de cateva ori valoarea bunului! Pentru exemplificare, o Dacie cu zece ani vechime, a carei valoare de piata se cifreaza pe la 800-900 de euro, nu va putea fi comercializata decat dupa ce cumparatorul va plati o taxa de mediu de aproape 2.000 de euro, suma la care se adauga apoi pretul efectiv al masinii.
Dealerii si importatorii de auto noi nu sunt afectati de noua taxa de mediu, deoarece acestia au inceput de mai multa vreme sa includa in pretul de vanzare un bonus constand in scaderea sumei necesare pentru prima inmatriculare. Strategia de marketing a prins, iar la ora actuala majoritatea marcilor ofera aceasta facilitate. In plus, aceasta taxa de poluare pentru masinile noi este mai mica cu 25% decat fosta taxa de prima inmatriculare. In schimb, micii comercianti si dealerii care activeaza pe zona second-hand ar putea fi aproape decapitati daca legea va ramane pana la final in forma actuala.
O singura transa
Incepand cu ianuarie, taxa de poluare va fi platita o singura data, valoarea acesteia calculandu-se in functie de tipul motorizarii, de capacitatea cilindrica, de emisia de CO2 si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului.
Cum valoarea sa va fi cu circa 25% mai mica fata de cea actuala, cei care au platit, incepand din 2008 si pana in prezent, o taxa mai mare fata de varianta redusa, vor putea sa ceara directiilor fiscale judetene diferenta, care se ridica, in total, la circa 200 milioane lei. "Returnarea taxei auto catre cei care au platit in plus va cadea in responsabilitatea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) si va fi realizata in timp util', a explicat Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor. Oficialul spera ca va fi utilizata o modalitate simpla de returnare a taxei auto la nivelul ANAF-ului. "Dupa parerea mea, durata de returnare a banilor va depinde de ANAF, dar eu cred ca se va face in timp util', a subliniat Borbely. Acesta a mai spus ca exista bani suficienti la Fondul de Mediu pentru plata diferentei de taxa auto solicitata de catre soferi. Ministrul mediului a facut un apel ca noua taxa auto sa fie platita fara eludarea legii: "Sunt bani suficienti la Fond pentru restituirea acestei taxe. Pe de alta parte, fac un apel ca este inadmisibil sa se faca demonstratii la televizor despre cum sa eludezi legea, cum sa nu platesti taxa auto. Adica, sa vii cu documente pe care sa le dai la avocat sa te scuteasca de plata taxei auto mi se pare inadmisibil. A fost decizia mea si a Guvernului de a reduce taxa, dar nu putem, ca stat, sa se intample ca in 2009 cand mai mult de 35% dintre masini sa vina din afara si sa nu plateasca taxa. In momentul de fata, daca te duci la o piata de masini, poti lua o masina la un pret acceptabil daca este inmatriculata in Romania', a explicat Laszlo Borbely.
Noua taxa solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule. Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu: programul Rabla, programul Casa Verde, programul de impadurire a terenurilor degradate, reconstructia ecologica si gospodarirea durabila a padurilor, programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei si solului, inclusiv monitorizarea calitatii aerului, programul pentru cresterea productiei de energie din surse regenerabile, programul vizand protectia resurselor de apa, sisteme integrate de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare si programul de realizare a pistelor pentru biciclisti.