La aproape o lună de când “zace” în ograda Otopeniului, mai exact de la accidentul aviatic petrecut în penultima zi a lui 2007, “avionul groazei” a fost mutat, în sfârşit, duminică seară în hangarul tehnic al aeroportului. Operaţiunea propriu-zisă a durat 12 ore.
OPERAŢIUNE - Avionul groazei a fost luat de pe câmp
La aproape o lună de când “zace” în ograda Otopeniului, mai exact de la accidentul aviatic petrecut în penultima zi a lui 2007, “avionul groazei” a fost mutat, în sfârşit, duminică seară în hangarul tehnic al aeroportului. Operaţiunea propriu-zisă a durat 12 ore.
După ce Jurnalul Naţional a tras vineri un semnal de alarmă în legătură cu prezenţa pe gazonul verde din apropierea pistei aeroportului a aeronavei implicate în accidentul consumat la finele lui 2007, iată că ieri minunea s-a întâmplat. “Avionul terorii”, sprijinit în aripa stângă şi expus ca la muzeu pe câmpul din apropierea pistei, spre disperarea celor care au decolat şi au aterizat de pe şi pe Henri Coandă în tot acest timp, a fost mutat într-un hangar tehnic de pe Otopeni.
PREGĂTIRILE! Ostilităţile de mutare a aeronavei de 60 de tone au fost pregătite într-o mare secretomanie (cel puţin ţinute departe de ochii presei!). Din declaraţiile celor din cadrul companiei, pregătirile de ridicare nu au fost deloc floare la ureche. Dimpotrivă. Executată de o firmă olandeză, aflată sub contract cu TAROM, operaţiunea s-a dovedit a fi una complexă şi extrem de dificilă. “Nu este deloc aşa de uşor cum vă imaginaţi. Noi ne-am planificat mai demult operaţiunea de ridicare a aeronavei, dar de fiecare dată a intervenit câte ceva care ne-a împiedicat să ne ducem la bun sfârşit acţiunea. Ne credeţi sau nu, pregătirile au durat aproape o săptămână”, ne-a spus Gelu Bârlă, director general în cadrul TAROM.
PAS CU PAS. După grele încercări, aparatul a fost în sfârşit ridicat duminică seară şi aşezat pe nişte perne pneumatice aduse special din Olanda pentru operaţiune. Imediat ce lucrătorii au rezolvat cu brio primul pas, s-a trecut la cea de-a doua mutare. Şi anume, lucrările de nivelare, efectuate în jurul şi pe traiectoria aparatului. Odată demontate capacele de pe motorul avariat, în momentul în care aeronava a fost echilibrată, au fost golite rezervoarele de kerosen, avionul fiind rotit apoi pe un arc de cerc de 15 metri. “Deplasarea s-a făcut prin ancorarea jambei (n.r. – piciorul trenului de aterizare de care sunt prinse roţile avionului) drepte cu un cablu tractat de o maşină dotată cu troliu. Numai dacă vă gândiţi că acţiunea propriu-zisă a început dimineaţa pe la ora 8:00 şi s-a încheiat seara, cam pe la aceeaşi oră, o să vă daţi seama de complexitatea ei. În plus, avionul a fost rulat, iar pe parcurs ne-am confruntat şi cu riscuri de împotmolire şi de înfundare”, ne-a mai spus Bârlă. Mai mult, specialiştii au afirmat că avionul nu va mai zbura niciodată, el urmând să fie dezmembrat. Conform declaraţiilor făcute de
Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de Anchetă declanşată după accident de Ministerul Transporturilor, rezultatele în acest caz vor apărea pe la mijlocul lunii februarie.