Protestul şoferilor faţă de creşterea preţului carburanţilor nu a fost unul convingător la Suceava. Deşi a fost lansat apelul de a nu alimenta la pompe în perioada17-19 ianuarie, ieri benzinăriile din municipiul Suceava lucrau normal, în sensul că aveau clienţi la pompe. S-a simţit totuşi şi prezenţa protestatarilor la una din benzinăriile OMV. Zece taximetrişti au încercat să blocheze activitatea benzinăriei aşezându-se de mai multe ori la coadă şi alimentând combustibil de 50 de bani.
Nici Clujenii nu au boicotat staţiile. Traficul rutier a fost unul sub nivelul obişnuit pentru o zi de început de săptămână ieri la Cluj. Chiar dacă au trecut pe la staţiile de alimentare, în special taximetriştii şi şoferii profesionişti, clujenii au părut mai degrabă a fi într-o zi de vacanţă sau de duminică. Staţiile cu cele mai scumpe tarife la carburanţi, cum ar fi Mol de pe Calea Dorobanţi, cât şi cea de pe Strada Dumitru Mihali, dar şi punctele OMW din Piaţa Mărăşti şi Aurel Vlaicu au avut fluctuaţii în tot timpul zilei. Rareori s-a întâmplat chiar în zilele de duminică, ca aceste staţii de benzină să fie în totalitate fără maşini pentru alimentare.
La Oradea şoferii au alimentat ca într-o zi obişnuită. Deşi au aderat rapid la ideea de boicotare a staţiilor de combustibili, exprimându-şi în scris, prin comentarii pe site-urile de socializare, decizia de a evita să-şi alimenteze maşinile cu benzină sau motorină, în practică, orădenii s-au comportat ca într-o zi normală. La ora 12:30, la staţia PETROM din Piaţa Creangă, din centrul urbei, câteva maşini erau parcate la intrarea în staţia PECO, însă niciuna nu bloca accesul. Una din angajatele staţiei de combustibil a mărturisit că "lucrurile s-au desfăşurat normal. Nu s-a simţit deloc la încasări". Un tânăr şofer orăden consideră că decizia de a boicota staţiile de combustibili nu este eficientă: "Dacă s-ar fi promovat ideea circulaţiei cu bicicleta sau alte mijloace de transport în comun, ar fi fost o lovitură mult mai grea pentru benzinari".
La Alba boicotul s-a purtat intens online. Internetul din judeţul Alba s-a umplut ieri de noi mesaje care îndemnau oamenii la acţiune contra benzinarilor, după cele derulate în week-end. Protestul din Alba Iulia a fost prilej de a-şi face imagine pentru deputatul PD-L Călin Potor, care nu s-a dus cu mărunţişul la pompă, dar a stat de vorbă cu unii dintre şoferii protestatari. "Nu e normal un asemenea preţ, evident că sunt alături de oameni. Nu sunt un ipocrit, să spun că voi alimenta cu un leu sau doi lei, dar susţin că statul român nu are voie să-şi bată joc de populaţie, în condiţiile în care nivelul de trai s-a diminuat drastic în ultimul an", a precizat Potor.
Timişorenii au început protestele împotriva scumpirii carburanţilor încă de săptămâna trecută. Încă din ziua de marţi, conducătorii auto au blocat şi o benzinărie de pe Calea Aradului. Au intrat la staţia de carburanţi pentru a alimenta cu cantităţi mici de combustibil şi au plătit apoi cu monede. Ieri, mediatizatul protest naţional nu a avut însă efectul scontat la Timişoara. La benzinării se aflau destule persoane care au alimentat cu combustibili şi au făcut diverse cumpărături. La nici una dintre staţiile din oraş (pnă la ora 16:00) nu se organizase nici un grup de protestatari. Totuşi, la benzinăria de lângă Casa Tineretului, mai mulţi tineri răspândeau, din vorbă în vorbă, mesajul de a boicota benzinăriile în zilele de marţi şi miercuri.
Nici o benzinărie din Arad nu a fost blocată de protestatari, chiar dacă au fost staţii de carburanţi unde activitatea s-a derulat mai dificil, din pricina plăţilor cu mărunţiş. Recordul absolut în Arad îl deţine un tânăr care a alimentat de 20 bani. Pentru că pompa a sărit de 20 de bani, i s-a cerut să plătească mai mult, dar clientul a refuzat să plătească diferenţa. O categorie profesională afectată de scumpirea benzinei este cea a taximetriştilor. Daniel Tomuţa, preşedintele Camerei Taximetriştilor Arad a protestat de unul singur, săptămâna trecută, nefiind sprijinit de nici un coleg. El a mers la o benzinărie din cartierul Micălaca, unde, în semn de protest, a alimentat doar un litru de benzină şi a întârziat prin benzinărie aproximativ 30 de minute.
Boicotul şoferilor a avut succes la benzinăriile din Piteşti. După ce s-au anunţat prin intermediul reţelelor de socializare, că în perioada 17-19 ianuarie vor boicota pompele de carburant, ieri şoferii din Piteşti şi-au pus planul în aplicare. În staţiile Peco din oraş a cam bătut vântul şi foarte puţini şoferi au oprit să-şi alimenteze maşinile. Cei care au alimentat au fost mai ales pensionari, care nu auziseră de un asemenea protest, dar şi şoferi care lucrează pe maşini de transport marfă şi care au spus că nu bagă mâna în propriul buzunar, aşa că nu au motiv să tragă pe dreapta. Şoferii piteşteni speră ca în următoarele două zile numărul celor care trec pe la pompele de carburant să fie şi mai mic, pentru ca protestul la nivelul ţării să aibă efect şi companiile petroliere să scadă preţul combustibilului, mai ales că atât benzina, cât şi motorina costă peste 5 lei litrul.
Iaşi: "România trezeşte-te!" Şi s-a trezit să pună combustibil
La Iaşi, protestul s-a ţinut aşa, pe alocuri, până nu a mai rămas deloc. Cu ocazia mult-trâmbiţatei mişcări de protest anunţată pentru 17,18 şi 19 ale lunii, am luat pulsul "frontului" la mai multe pompe de benzină, de pe aliniamentul "Nicolina-Podu Roş", intens circulat de obicei. Ecologic, fără maşină, raliindu-mă astfel protestului "consumatorilor" de benzină. Mă aşteptam ca ieşenii să fi luat cu asalt încă de dimineaţă punctele de închiriere a bicicletelor, iar pe stradă să nu aud decât cântecul soneriilor. Aş! România, trezeşte-te!? Aşa sună cunoscutul îndemn-cântec? La Iaşi, România s-a trezit, într-adevăr, dar numai pentru a se întoarce pe partea cealaltă parte ca să-şi continue liniştită somnul. Încă de cum s-a crăpat de ziuă, atmosfera era una densă, plină de fum de la miile de maşini care, ca în fiecare zi, au luat cu asalt oraşul. Veşnicele cozi de zeci de minute în arhicunoscutele ambuteiaje erau prezente. Da, da, moldoveanul nu renunţă la maşină, cel mai bun prieten al său. Am sperat însă că voi ajunge în plin război pe linia întâi, la pompe.
Aşa am aflat că ieşean e şi Gheorghe, şi Vasile, şi Costache, cu ale lor Audi, BMW, Dacia. Cu toţii au mers luni de dimineaţă cu zâmbetul pe buze să boicoteze mişcarea de protest. Am stat şi am vegheat la staţia Petrom din Nicolina. Maşină după maşină. Întreb şi eu ce se întâmplă. "Am aflat de protest, dar asta e maşina de serviciu... ştiu, dar n-am putut să alimentez ieri... n-am aflat, că nu mă uit la tv... am avut o înmormântare...trebuie să merg la ţară.... ţin protestul, dar numai cu maşina personală, i-am şi spus soţiei să nu care cumva să alimenteze...", cam astea au fost scuzele înşirate.
Un singur "terorist" a trecut linia frontului încă de dimineaţă. Înarmat cu o pungă de un kilogram de monede de 5 şi 10 bani, putea să spargă cu ea cel mult capul femeii de serviciu. Însă, timorat de inamicul numeros, personalul benzinăriei a bătut în retragere. Ba, mai mult, a ajutat şi el niţel la procesul de numărare a mărunţişului. "Această persoană, singura, a venit cu 50 de lei în fise, în rest vânzarea e doar un pic mai scăzută", spune patronul ce are în franciză benzinăria. Omul cu mărunţişul ştia de protest, dar fiindcă a fost nevoit să cumpere benzină, măcar să-i chinuie cu bănuţii, şi-a zis el. Am poposit la benzinăria OMV de peste drum, în acelaşi cartier Nicolina unde, după cum auzisem de la un benzinar mai mărunt, "se fac vânzări şi de juma’ de miliard pe zi". Şi aici mă aştepta aceeaşi supriză: maşini care alimentau. Aceleaşi scuze. Am mers şi la o benzinărie neboicotată, una Lukoil, la care am luat o "papară" de la benzinar, că de ce îi alung clienţii. "Nu ştiţi să protestaţi! Ar trebui să blocaţi benzinările cu sute de maşini. Să întrerupeţi din acest motiv punctele de frontieră. Sau pur şi simplu să se meargă cu sutele de maşini şi să se blocheze, la Bucureşti, Guvernul, aici Prefectura, sediile patronatelor, nu să-mi vină la mine cu mărunţiş, mânca-le-aş, că şi aşa aveam nevoie de mărunt, la mine nu are efect.... Dacă au protestat azi şi la mine în afară de protestul de cinci bani? Pe cuvânt că eu am avut vânzări mai bune astăzi", spune benzinarul care a dorit să rămână anonim. La Iaşi, protestul benzinei a murit încă dinainte de a se naşte. Din păcate, mişcarea de rezistenţă nu a funcţionat la pompe, ci a constat în a face faţă măsurilor de austeritate luate de Guvernul Boc, mai precis în rezistenţa de a face foamea... Aşa că, dacă s-ar comporta întreaga Românie ca Iaşiul, Boc ar putea introduce liniştit alte taxe gen fumărit, zeciuială sau, de ce nu, taxa pe prostie. Cum altfel, dacă moldovenii au acceptat în anii trecuţi în a plăti autorităţilor locale atenţie!, taxa pe apa de ploaie? De la Iaşi, cu prietenie, România, somn uşor! (Cristinel C Popa)
Cât costă pe hârtie boicotul
Cea mai afectată ar fi Petrom, singura dintre companii care are ar fi văduvită de venituri zilnice de 63,5 milioane de lei dacă benzinăriile sale ar fi goale. În primul trimestru al anului 2010 Petrom vindea 880.000 de tone de combustibil. Ceea ce înseamnă 9.700 de tone pe zi, adică vreo 12,7 milioane de litri. La un preţ de 5 lei litrul de carburant, asta ar însemna cam 63,5 milioane de lei sau 14,8 milioane de euro, potrivit unui calcul efectuat de Money.ro. Rompetrol a vândut cam 280.000 de tone în aceeaşi perioadă, adică 3.100 de tone zilnic. Sau 4 milioane de litri. Ceea ce înseamnă că pe kazahi i-ar priva de 20 milioane de lei, adică 4,75 milioane de euro. Pentru Lukoil, calculul e puţin mai complicat. Constantin Tampiza, directorul de dezvoltare al Lukoil România, spunea că în 2010 firma rusă a vândut 640.000 de tone de carburanţi. Astfel, o zi de protest ar costa compania 11,4 milioane de lei, sau 2,67 milioane de euro. Per total, suma este de 22,3 milioane de euro. Dar doar pe hârtie...
Finanţele caută cartelul petroliştilor
Ministerul de Finanţe, Gheorghe Ialomiţeanu, a declarat că sunt semne că profiturile companiilor petroliere ar putea fi duse în mod ilegal în paradisurile fiscale. Fiscul a început de săptămâna trecută inspecţii fiscale inopinate, la anumite obiective, care vizează în principal modul de formare a preţurilor, profitul impozabil şi modul în care sunt înregistrate anumite cheltuieli în contabilitate. Sorin Blejnar, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a spus că dacă în urma acestor controale se vor constata nereguli, cum ar fi mutări ale profiturilor de pe o firmă afiliată pe o altă firmă afiliată, ANAF va declanşa inspecţie fiscală generală la compania respectivă. În paralel cu Ministerul de Finanţe şi ANAF, Consiliul Concurenţei desfăşoară o investigaţie pe piaţa carburanţilor prin care analizează eventualele înţelegeri tip cartel cu companiile petroliere.
Pagina realizată de corespondenţii Jurnalului Naţional: Nicu Amurăriţei, Teodora Ivan, Lucian Dobrater, Mircea Opriş, Andrei Ando, Elly Cîrstea, Mihai Bacalu
Citește pe Antena3.ro