x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Un posibil faliment al industriei feroviare ar lăsa pe drumuri peste 100.000 de oameni

Un posibil faliment al industriei feroviare ar lăsa pe drumuri peste 100.000 de oameni

de Veronica Micu    |    21 Ian 2009   •   00:00
Un posibil faliment al industriei feroviare ar lăsa pe drumuri peste 100.000 de oameni

Industria feroviară din România ar putea intra în faliment, fapt ce va afecta circa 100.000 de angajaţi din industria cu capital privat sau de stat. Acest lucru s-ar putea întâmpla dacă programele de modernizare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant nu vor fi demarate, avertizează Asociaţia Industriei Feroviare (AIF) din România, într-o scrisoare adresată ministrului Transporturilor, Radu Berceanu.



"La aproape 20 de ani de la revoluţia din Decembrie 1989 şi la 10 ani de la demararea procesului de restructurare a sistemului feroviar, peste 25 la sută din infrastructura de căi ferate este ieşită din parametrii tehnici proiectaţi şi peste 50 la sută din materialul rulant al operatorului naţional de transport călători este depăşit moral şi tehnic. Industria Feroviară vă solicită demararea de urgenţă a programelor de modernizare la nivelul infrastructurii şi al materialului rulant, prin readucerea neîntârziată a infrastructurii în parametrii tehnici ceruţi de acordurile internaţionale, altfel industria ar putea intra în faliment din lipsa comenzilor sau prin pierderea clienţilor finali", spun reprezentanţii AIF, citaţi de Agerpres.
Aceştia subliniază necesitatea demarării cât mai rapide a proiectelor internaţionale sprijinite şi cofinanţate de Uniunea Europeană, în special prin POS-T 2007-2013 (valoare estimativă 5,7 miliarde euro), unul dintre aceste proiecte fiind secţiunea Braşov - Simeria - Curtici, de pe Coridorul IV de transport Pan - European.
La ora actuală, aproape 5.000 kilometri de linii, 65 la sută din poduri, 80 la sută din podeţe şi macazuri, 85 la sută din instalaţii şi 95 la sută din liniile de contact sunt scadente la reparaţii, informează Agerpres. Potrivit AIF, în locul investiţiilor masive singura soluţie găsită de autorităţi a fost micşorarea continuă a vitezelor trenurilor de călători şi marfă, astfel încât, în prezent, viteza medie a trenurilor de călători pe reţeaua CFR este de 42 kilometri pe oră, iar a celor de marfă de 17 kilometri de oră.

"Când investim în calea ferată?"
În noiembrie, anul trecut, şi fostul premier, Călin Popescu Tăriceanu, a primit o scrisoare din partea reprezentanţilor AIF, în care aceştia din urmă averizau despre starea continuă de degradare a şinelor de cale ferată. Secretarul general al AIF l-a atenţionat atunci pe Tăriceanu că "în ciuda declaraţiilor repetate ale reprezentanţilor Executivului privind importanţa sistemului feroviar de transport, investiţiile în reţeaua de căi ferate de pe teritoriul ţării noastre au fost grav neglijate în ultimii 20 de ani". În scrisoarea cu pricina, se sublinia faptul că, în loc să se rezolve aceste probleme prin lucrări de renovare, "singura măsură luată de Guvern a fost reducerea drastică a vitezei de circulaţie a trenurilor". „Dorim să ne precizaţi care este strategia reala a Guvernului României în domeniul transporturilor feroviare. Dorim să ştim dacă obiectivul Guvernului României este de a îngheţa orice investiţie în sectorul feroviar sau dacă, aşa cum aţi declarat în repetate rânduri, consideraţi calea ferată un mijloc de dezvoltare durabilă a ţării”, se sublinia în scrisoarea AIF.

×
Subiecte în articol: romania