x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Vânătorii de recompense au pus ochii pe Autostrada Lugoj – Deva

Vânătorii de recompense au pus ochii pe Autostrada Lugoj – Deva

de Iulia Barbu    |    20 Mar 2011   •   19:26
Vânătorii de recompense au pus ochii pe Autostrada Lugoj – Deva
Sursa foto: Dan Tomozei/Jurnalul Naţional

157301-img-4687.jpgMinisterul Transporturilor a anunţat de curând firmele care au depus oferte pentru Autostrada Lugoj – Deva. Realizată atât pe bani europeni, cât şi pe bani de la stat, autostrada de 99 km are un buget alocat de peste 1 miliard de lei. Proiectul are însă la bază celebrul contract Fidic roşu. Statul român nu are încă reglementată legislaţia în aşa fel încât tipul de contract european să poate fi implementat corect. Acest lucru face ca firmele să câştige bani frumoşi doar din stipularea greşelilor CNADNR. Iar întâmplarea face ca mai bine de jumătate dintre firmele care şi-au anunţat interesul pentru noua lucrare să fie deja specializate în câştigarea a zeci de milioane de euro din contractele Fidic. Este cazul firmelor Tirrena Scavi, Astaldi sau Pizzarotii,  prezente în oferta pentru Lugoj – Deva, care au câştigat deja milioane de euro din astfel de contracte.

Jurnalul Naţional a intrat în posesia unui ra­port semnat de Daniela Drăghia, fost director ISPA, actual director general CNADNR. Potri­vit acestui raport, nu a existat petic de lucrare realizat cu fonduri ISPA în România pentru care să nu fie depuse claim-uri (n.r. – pretenţii) ce au secat bugetul statului. Mai toţi constructorii au cerut şi, în cele mai frecvente cazuri, chiar li s-au dat milioanele de euro reclamate.

Învăţată cu "bunul" mers al banilor europeni, Daniela Drăghia a avansat de la lucrările cu fonduri ISPA la fonduri externe şi, ulterior, la managerierea întregii Companii de Drumuri. Raportul semnat de Drăghia la sfârşitul anului 2007 arată negru pe alb cum CNADNR a plătit zeci de milioane de euro pe tot soiul de pretenţii ale constructorilor. De cele mai multe ori se întâmpla ca pe astfel de greşeli statul să plătească poate chiar jumătate din valoarea întregii lucrări. Facturile cu zeci de milioane de euro nu sunt decât o altă dovadă a "atenţiei" cu care s-au administrat banii ţării.

Spre exemplu, Tirrena Scavi, prezentă şi ea în licitaţia pentru Lugoj – Deva, se ocupa în 2007 de reabilitarea a două tronsoane din DN 6. Recepţionate trei ani mai târziu, cele două tronsoane ale DN 6, Bahna – Mehadia şi Mehadia Domasnea, au adus în buzunarul constructorului 17 milioane de euro. JV Consorzio Garboli Conicos Spa şi Tirrena Scavi au cerut, pe perioada şantierului, claim-uri de 50 de mi­lioane de euro! După negocieri dure şi renunţări de ambele baricade, CNADNR a acceptat să plătească în jur de 17 milioane de euro. Compania a avut grijă să ofere motive serioase pentru ca aceste pretenţii să devină realitate. Nu şi-a dus la îndeplinire prevederi contractuale care au îndreptăţit cerinţele asocierii. Astfel, CNADNR a refuzat să semneze contracte pentru execuţia lucrărilor, a predat cu întârziere detaliile de execuţie şi a obţinut cu întârziere certificatele de scutire de TVA. Potrivit raportului semnat de Daniela Drăghia, pretenţiile de milioane de euro ale constructorilor urmau să fie achitate astfel: în 2007 – 4.600.000 de euro, iar în 2008, respectiv 2009, trebuia achitat restul de 11.400.000 de euro. 

Mai departe, printre ofertanţi Lugoj – Deva se găseşte şi firma Astaldi. Potrivit aceluiaşi raport realizat de Agenţia ISPA, Astaldi asociată cu MAX Bogl şi CCCF au construit tronsoanele A 2, Drajna – Feteşti, Feteşti Cernavodă. Amebele lucrări au avut claim-uri pe care Compania de Drumuri le-a negociat cu asocierea. În raportul ISPA apare astfel un ordin de plată al CNADNR în valoare de 3.800.000 de euro. Banii au fost  plătiţi firmei Astaldi pentru tronosnul Feteşti – Cernavodă. Ulterior, compania a semnat şi un act adiţional la contractul de lucrări. Delegaţia Comisiei Europene a considerat aceste cheltuieli neeligibile şi a refuzat returnarea lor. În consecinţă, cei 3.800.000 de euro au fost viraţi în contul constructorului de la buget.

Pentru centura Piteştiului, Astaldi a cerut claim-uri de 29 de milioane de euro. Pretenţiile financiare sunt în analiză, spun oficialii CNADNR. Mai departe, pentru centura Craiova, Astaldi a primit de la CNADNR 6 milioane de euro cu titlul de pretenţii. Nici asocierea Pizzarotti – Tirrena Scavi SpA nu s-a lăsat mai prejos. Lucrările la centura de vest a Clujului au dat ocazia a cel puţin două claim-uri.

Prin urmare, palmaresul constructorilor care s-au anunţat pentru tronsonul Lugoj – Deva este impresionant, cel puţin din punctul de vedere al claim-urilor obţinute. În aceste condiţii să nu ne mirăm dacă, la sfârşitul lucrărilor, cei 99 de kilometri vor costa cu mult mai mult decât se preconizase iniţial. 

×
Subiecte în articol: observator