15:05 • După patru ani de scandaluri şi tergiversări, cea mai lungă autostradă din România, ce va lega Braşovul de Oradea, a fost asfaltată pe o porţiune de cinci kilometri. Pînă în noiembrie, constructorul spune că vor fi gata încă 20 de kilometri. Lucrările la Autostrada Transilvania au început în 2004 şi au costat pîna în acest moment 600 de milioane de euro.
După patru ani de scandaluri şi tergiversări, cea mai lungă autostradă din România, ce va lega Braşovul de Oradea, a fost asfaltată pe o porţiune de cinci kilometri. Pînă în noiembrie, constructorul spune că vor fi gata încă 20 de kilometri. Lucrările la Autostrada Transilvania au început în 2004 şi au costat pîna în acest moment 600 de milioane de euro.
LUCRĂRI. Muncitorii au început asfaltarea unui sector de 25 de kilometri ai
Autostrăzii Transilvania. Porţiunea respectivă face parte din sectorul 2B,
Gilău-Câmpia Turzii şi se află între localităţile Turda şi Luna. Cadenţa de
asfaltare este de un kilometru pe zi. Cei 25 de kilometri dintre Luna şi Turda
ar urma să fie gata pînă la sfîrşitul lunii noiembrie. Pînă ieri se asfaltaseră
5 kilometri. „Avem pregătiţi de asfaltare alţi 14 kilometri. Porţiunea de
autostradă dintre oraşul Turda şi localitatea Luna va avea rolul de şosea de
centură cu profil de autostradă pentru municipiul Cluj-Napoca. Pe
sectorul 2B există 42 de viaducte şi poduri, dintre care 13 sunt finalizate şi
alte 29 sunt în curs de finalizare. Cel mai mare viaduct are 200 de metri
lungime şi 37 de metri înălţime şi aşteaptă doar să fie asfaltat. Potrivit
purtatorului de cuvînt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, lucările de asfaltare vor
continua atît timp cît vremea o va permite, în ciuda faptului că statul român
ar fi rămas, din nou, în urmă cu plăţile.
Săptămîna trecută, ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, a
declarat că aşteaptă să vadă kilometrii de autostradă pe măsura banilor alocaţi
de guvern. „Anul acesta am alocat 400 de milioane de euro. În bugetul acestui
an sunt acordate integral finanţările“, a spus Vosganian.
CONTROVERSE. Contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania a fost semnat în luna decembrie 2003. Lucrările au fost inaugurate de fostul premier Adrian Năstase, în vara anului 2004. Opoziţia de atunci a considerat că statul român a plătit prea mult. În 2005, lucrările au fost sistate pentru renegocierea contractului. În acest fel, preţul a crescut de la 2,4 miliarde de euro la peste 5 miliarde de euro. Lucrările au fost reluate în vara anului 2006. În acest an, în urma presiunilor făcute de guvern, Bechtel s-a angajat să termine primii 25 de kilometri din autostradă, în sectorul clujean 2B. În paralel, se lucrează în judeţul Bihor, la Suplacu de Barcău.