x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CCR: Mecanismul de desemnare a premierului - monopol al partidului sau alianţei cu cele mai multe mandate parlamentare

1
Autor: Agerpres 26 Mar 2014 - 17:46
Curtea Constituţională a României (CCR) susţine în motivarea deciziei privind proiectul de revizuire a Constituţiei că mecanismul propus pentru desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru instituie un monopol al partidului sau alianţei politice participante la alegeri care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare, fără a deţine majoritatea absolută, neţinând cont de necesitatea asigurării actului de guvernare în condiţiile unei susţineri parlamentare care să permită obţinerea votului de învestitură şi realizarea programului de guvernare.

Curtea constată că textul analizat pune accent pe rezultatul electoral obţinut de partidele sau alianţele politice participante la alegeri, conferind doar un caracter ultim şi subsidiar capacităţii unei alianţe politice parlamentare de a asigura majoritatea absolută a mandatelor parlamentare.

Judecătorii CCR atrag atenţia că noul text nu ţine cont de realitatea politică şi este de natură a crea premisele unor alegeri anticipate repetate.

"Astfel, deşi aparent textul analizat clarifică competenţele preşedintelui, prin rigidizarea excesivă a procedurii de desemnare a candidatului pentru funcţia de prim-ministru, pe de o parte, nu acoperă toate ipotezele constituţionale posibile, iar, pe de altă parte, nu ţine cont de configuraţia/ situaţia politică existentă în Parlament. În aceste condiţii, o atare procedură lipsită de flexibilitate poate da naştere cu uşurinţă la crize politice şi, astfel, se constituie într-un obstacol constituţional real", arată CCR.

CCR spune că modificările propuse la art.103 din Constituţie reglementează o nouă procedură de desemnare a candidatului pentru funcţia de prim-ministru, în trei trepte, bazată atât pe rezultatul electoral obţinut de partidele sau alianţele politice participante la alegeri clasate pe primele două poziţii, cât şi pe capacitatea unei alianţe politice parlamentare de a asigura majoritatea absolută a mandatelor parlamentare.

Judecătorii precizează că, în accepţiunea propunerii legislative de revizuire, aceste criterii nu sunt concurente, ci consecutive, astfel încât doar dacă nu se reuşeşte, din vreun motiv sau altul, învestirea Guvernului în baza primului criteriu, preşedintele României va apela la cel de-al doilea.

"Stabilirea unei ordini rigide în desemnarea candidatului poate crea serioase probleme de natură să afecteze buna funcţionare a statului, dintre care Curtea reţine situaţia în care partidul politic, respectiv alianţa politică participantă la alegeri care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare nu dispune de majoritatea absolută a mandatelor parlamentare. De multe ori, există înţelegeri/ acorduri între partide/ alianţe politice - care nu au obţinut cel mai mare număr de mandate - cu privire la desemnarea unei anumite persoane drept candidat pentru funcţia de prim-ministru, mai ales în cazul în care două sau mai multe partide au obţinut un număr de mandate foarte apropiat; în acest caz, se poate ajunge la coagularea unei majorităţi parlamentare absolute din partidele sau alianţele politice aflate pe locurile imediat următoare", se spune în motivare.

Instanţa constituţională consideră că, potrivit textului propus, preşedintele este obligat să desemneze drept candidat o persoană propusă de partidul/ alianţa care a câştigat numărul cel mai mare de mandate, deşi este evident, încă de la început, că acesta nu va putea obţine votul de învestitură din partea Parlamentului.

"Curtea observă că textul propus a fi introdus la art.103, respectiv alin.(33), nu este corelat cu cel propus la art.89 alin.(1) din
Constituţie, în sensul că, dacă preşedintele României este obligat să dizolve Parlamentul, nu se mai justifică necesitatea consultării preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi a preşedinţilor partidelor, formaţiunilor sau alianţelor politice parlamentare. O atare consultare ar fi fost necesară doar în situaţia în care acesta poate să dizolve Parlamentul - astfel cum prevede actualul art.89 alin.(1) din Constituţie. De asemenea, Curtea mai observă că nu se prevede termenul în care va fi dizolvat Parlamentul", se precizează în document.

Curtea constată că procedura de desemnarea premierului trebuie să aibă în vedere în mod concurent cele două criterii anterior menţionate, pentru că nu se poate ignora nici rezultatul electoral, dar nici finalitatea procedurii, respectiv desemnarea unui candidat care să poată asigura coagularea unei majorităţi parlamentare în vederea obţinerii votului de încredere.

"De aceea, preşedintele României, neputând avea rol de decident în această procedură, ci de arbitru şi mediator între forţele politice, are doar competenţa de a desemna drept candidat pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care deţine majoritatea absolută a mandatelor parlamentare sau, în cazul în care nu există o asemenea majoritate, pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care poate asigura susţinerea parlamentară necesară obţinerii votului de încredere al Parlamentului", mai spun judecătorii.

Ei arată că actualul text al art.103 din Constituţie se referă şi la situaţia în care mandatul Guvernului încetează înainte de termen faţă de noua reglementare care are ca premisă doar situaţia în care preşedintele Românei desemnează candidatul pentru funcţia de prim-ministru imediat după ce au avut loc alegerile parlamentare.

"Astfel, chiar dacă Guvernul a fost demis printr-o moţiune de cenzură, propunerea candidatului va aparţine invariabil partidului/ alianţei politice participante la alegeri care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare indiferent de situaţia politică existentă. Totodată, se poate întâmpla ca pe parcursul legislaturii partidul politic sau alianţa politică care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare să se desfiinţeze sau să se scindeze, ceea ce implică atât dificultăţi în determinarea partidului politic sau alianţei politice a cărui reprezentant trebuie desemnat drept candidat, cât şi obligativitatea parcurgerii unei proceduri care oricum nu ar avea nicio finalitate sub aspectul obţinerii votului de încredere", mai susţin judecătorii.

Curtea menţionează că reglementarea unui mecanism constrângător în privinţa libertăţii de acţiune a partidelor parlamentare are drept efect imposibilitatea adaptării soluţiei normative analizate la noile situaţii intervenite.

Pe de altă parte, CCR apreciază că prin acest mecanism se ajunge la o nesocotire a votului liber exprimat de către alegători în cadrul alegerilor parlamentare, deoarece creează premisele desemnării candidatului din rândurile partidului politic sau alianţei politice cu cel mai mare număr de mandate sau voturi în detrimentul unei alianţe politice postelectorale care poate asigura susţinerea parlamentară necesară obţinerii votului de încredere.

"A reglementa, chiar la nivel constituţional, dreptul unei minorităţi parlamentare de a propune desemnarea, în mod invariabil, a candidatului pentru funcţia de prim-ministru înseamnă a accepta că se poate învesti un Guvern fără legitimare electorală. A nu ţine cont de faptul că cetăţenii au ales în favoarea unor competitori electorali care formează sau pot forma o majoritate absolută, de natură a asigura învestirea Guvernului, înseamnă a afecta în mod decisiv dreptul de vot, întrucât exprimarea dreptului de vot vizează, în mod direct, configuraţia politică a Parlamentului, iar, indirect, învestirea Guvernului. În aceste condiţii, Curtea constată că textul propus suprimă o garanţie a dreptului de vot, şi anume respectarea rezultatului votului liber exprimat", a mai reţinut Curtea, care din aceste considerente a constatat neconstituţionalitatea modificării aduse art.103 alin.(1) şi (3) din Constituţie, precum şi a completării art.103 cu trei noi alineate, alin.(31)-(33), referitoare la modalitatea de desemnare de către preşedintele României a candidatului la funcţia de prim-ministru, întrucât încalcă limitele revizuirii Legii Fundamentale.

Citeşte mai multe despre:   Curtea Constitutionala,   revizuirea constitutiei

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Dominic Fritz anunță înființarea unei comisii de experți pentru gestionarea pandemiei de COVID-19 în Timișoara

Dominic Fritz anunță înființarea unei comisii de experți pentru gestionarea pandemiei de COVID-19 în Timișoara
Primarul ales al municipiului Timișoara, Dominic Fritz, a anunțat, într-un mesaj postat pe Facebook, că după investirea în funcție va începe să funcționeze o comisie de experți care îl va sfătui în...

Studiu: Nivelul anticorpilor COVID scade rapid după infectare, astfel că imunitatea de grup este imposibilă

Studiu: Nivelul anticorpilor COVID scade rapid după infectare, astfel că imunitatea de grup este imposibilă
Un studiu britanic arată că numărul persoanelor care au anticorpi Covid-19 a scăzut semnificativ în cursul verii, ceea ce sugerează că vindecarea de coronavirus s-ar putea să nu ofere imunitate pe termen lung,...

O asistentă de 48 de ani de la SJU Slatina, infectată cu COVID-19, a murit la spital

O asistentă de 48 de ani de la SJU Slatina, infectată cu COVID-19, a murit la spital
O asistentă în vârstă de 48 de ani de la Secţia Medicină internă a Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Slatina, infectată cu COVID-19 şi internată de peste o săptămână, a decedat marţi dimineaţa la...

Nelu Tătaru: Sistemul medical trebuie reformat din temelii

Nelu Tătaru: Sistemul medical trebuie reformat din temelii
Sistemul medical trebuie reformat idn temelii, trecând peste orice impopularitate pe care o poate genera, a declarat ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, marți, în cadrul videoconferinței „Fenomenul SARS-CoV-2....

Șofer amendat cu 1305 lei pentru că a aruncat chiștocul pe geam: Dumneavoastră vorbiți serios?

Șofer amendat cu 1305 lei pentru că a aruncat chiștocul pe geam: Dumneavoastră vorbiți serios?
Un șofer a aflat cu surprindere că a fost amendat cu 1305 lei pentru că a aruncat chiștocul pe geamul mașinii. „Dumneavoastră vorbiți serios?”, a întrebat el polițistul. Dialogul dintre polițistă și...

Ultima zi de pelerinaj la Patriarhie: Marcel Ciolacu s-a închinat la racla cu sfintele moaște

Ultima zi de pelerinaj la Patriarhie: Marcel Ciolacu s-a închinat la racla cu sfintele moaște
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a asistat, marți dimineață, la slujba de Sfântul Dimitrie cel Nou, ocrotitorul spiritual al Bucureștiului, ținută la Patriarhie. Marcel Ciolacu a fost invitat la slujbă de...

UPDATE. Vlad Voiculescu dă asigurări că persoanele adulte cu handicap vor beneficia în continuare de stimulentul financiar oferit de Primăria Capitalei

UPDATE. Vlad Voiculescu dă asigurări că persoanele adulte cu handicap vor beneficia în continuare de stimulentul financiar oferit de Primăria Capitalei
Consilierul municipal ales, Vlad Voiculescu, susținut de USR PLUS pentru funcția de viceprimar, a oferit asigurări că persoanele adulte cu handicap vor beneficia în continuare de stimulentul financiar oferit de...

Alertă în Argeș. Focar de COVID-19 la Centrul de Integrare prin Terapie Ocupaţională Tigveni

Alertă în Argeș. Focar de COVID-19 la Centrul de Integrare prin Terapie Ocupaţională Tigveni
Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Argeş, a anunțat apariția unui focar de COVID-19  la Centrul de Integrare prin Terapie Ocupaţională (CITO)...

Parlamentarii PSD vor vota la vedere pentru ridicarea imunității lui Nicolae Bănicioiu

Parlamentarii PSD vor vota la vedere pentru ridicarea imunității lui Nicolae Bănicioiu
Parlamentarii PSD vor vota la vedere pentru ridicarea imunității lui Nicolae Bănicioiu, a decis Partidul Social Democrat.Votul este programat să înceapă la ora 11.00.Și liberalii au anunțat că vor vota la vedere...

VIDEO. Pompier în vârstă de 46 de ani, decedat în urma infecției cu noul coronavirus. Moment de reculegere la ISU Vâlcea

VIDEO. Pompier în vârstă de 46 de ani, decedat în urma infecției cu noul coronavirus. Moment de reculegere la ISU Vâlcea
Un pompier în vârstă de 46 de ani, din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Vâlcea, confirmat cu noul coronavirus în data de 13 octombrie, a decedat luni seară la Spitalul Județean de...

Tribunalul București s-ar putea pronunța marți cu privire la mandatul de primar al lui Clotilde Armand

Tribunalul București s-ar putea pronunța marți cu privire la mandatul de primar al lui Clotilde Armand
Tribunalul Bucureşti a amânat, pentru marţi, pronunţarea unei decizii privind validarea definitivă a mandatului de primar al Sectorului 1 al Capitalei obţinut de Clotilde Armand.Pe 15 octombrie, Clotilde Armand a...

LIVEVIDEO. Camera Deputaților discută marți solicitarea DNA privind ridicarea imunității lui Nicolae Bănicioiu, acuzat de trafic de influență luare de mită

LIVEVIDEO. Camera Deputaților discută marți solicitarea DNA privind ridicarea imunității lui Nicolae Bănicioiu, acuzat de trafic de influență luare de mită
UPDATE 2. Plenul Camerei Deputaților se întrunește, marți, pentru a dezbate și vota solicitarea DNA privind ridicarea imunității deputatului Nicolae Bănicioiu, fost ministru al Sănătății, acuzat de...

Cum se calculează sporurile salariale la pensie

Cum se calculează sporurile salariale la pensie
Mulți români au ajuns la Casa de Pensii, pentru a-și depune dosarele, dar au constatat că nu li s-au luat în calcul mai multe sporuri permanente, pentru care s-au plătit cotizații. După modificarea legislativă...

Asociaţia Şcolilor Particulare îi cere prefectului Capitalei, să redeschidă şcolile şi grădiniţele

Asociaţia Şcolilor Particulare îi cere prefectului Capitalei, să redeschidă şcolile şi grădiniţele
Asociaţia Şcolilor Particulare cere noului prefect al Capitalei să redeschidă şcolile şi grădiniţele. Incidenţa cazurilor de îmbolnăvire a elevilor pe durata cursurilor faţă în faţă e una redusă, este...

Cu mască, fără mască. Unde poate fi dată jos

Cu mască, fără mască. Unde poate fi dată jos
Pe zi ce trece, tot mai multe localități depășesc pragul de 3 cazuri de infecție cu coronavirus la 1.000 de locuitori, incidență care aduce și noi restricții, cum ar fi obligativitatea purtării măștii de...
Serviciul de email marketing furnizat de