x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CCR: Mecanismul de desemnare a premierului - monopol al partidului sau alianţei cu cele mai multe mandate parlamentare

1
Autor: Agerpres 26 Mar 2014 - 17:46
Curtea Constituţională a României (CCR) susţine în motivarea deciziei privind proiectul de revizuire a Constituţiei că mecanismul propus pentru desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru instituie un monopol al partidului sau alianţei politice participante la alegeri care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare, fără a deţine majoritatea absolută, neţinând cont de necesitatea asigurării actului de guvernare în condiţiile unei susţineri parlamentare care să permită obţinerea votului de învestitură şi realizarea programului de guvernare.

Curtea constată că textul analizat pune accent pe rezultatul electoral obţinut de partidele sau alianţele politice participante la alegeri, conferind doar un caracter ultim şi subsidiar capacităţii unei alianţe politice parlamentare de a asigura majoritatea absolută a mandatelor parlamentare.

Judecătorii CCR atrag atenţia că noul text nu ţine cont de realitatea politică şi este de natură a crea premisele unor alegeri anticipate repetate.

"Astfel, deşi aparent textul analizat clarifică competenţele preşedintelui, prin rigidizarea excesivă a procedurii de desemnare a candidatului pentru funcţia de prim-ministru, pe de o parte, nu acoperă toate ipotezele constituţionale posibile, iar, pe de altă parte, nu ţine cont de configuraţia/ situaţia politică existentă în Parlament. În aceste condiţii, o atare procedură lipsită de flexibilitate poate da naştere cu uşurinţă la crize politice şi, astfel, se constituie într-un obstacol constituţional real", arată CCR.

CCR spune că modificările propuse la art.103 din Constituţie reglementează o nouă procedură de desemnare a candidatului pentru funcţia de prim-ministru, în trei trepte, bazată atât pe rezultatul electoral obţinut de partidele sau alianţele politice participante la alegeri clasate pe primele două poziţii, cât şi pe capacitatea unei alianţe politice parlamentare de a asigura majoritatea absolută a mandatelor parlamentare.

Judecătorii precizează că, în accepţiunea propunerii legislative de revizuire, aceste criterii nu sunt concurente, ci consecutive, astfel încât doar dacă nu se reuşeşte, din vreun motiv sau altul, învestirea Guvernului în baza primului criteriu, preşedintele României va apela la cel de-al doilea.

"Stabilirea unei ordini rigide în desemnarea candidatului poate crea serioase probleme de natură să afecteze buna funcţionare a statului, dintre care Curtea reţine situaţia în care partidul politic, respectiv alianţa politică participantă la alegeri care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare nu dispune de majoritatea absolută a mandatelor parlamentare. De multe ori, există înţelegeri/ acorduri între partide/ alianţe politice - care nu au obţinut cel mai mare număr de mandate - cu privire la desemnarea unei anumite persoane drept candidat pentru funcţia de prim-ministru, mai ales în cazul în care două sau mai multe partide au obţinut un număr de mandate foarte apropiat; în acest caz, se poate ajunge la coagularea unei majorităţi parlamentare absolute din partidele sau alianţele politice aflate pe locurile imediat următoare", se spune în motivare.

Instanţa constituţională consideră că, potrivit textului propus, preşedintele este obligat să desemneze drept candidat o persoană propusă de partidul/ alianţa care a câştigat numărul cel mai mare de mandate, deşi este evident, încă de la început, că acesta nu va putea obţine votul de învestitură din partea Parlamentului.

"Curtea observă că textul propus a fi introdus la art.103, respectiv alin.(33), nu este corelat cu cel propus la art.89 alin.(1) din
Constituţie, în sensul că, dacă preşedintele României este obligat să dizolve Parlamentul, nu se mai justifică necesitatea consultării preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi a preşedinţilor partidelor, formaţiunilor sau alianţelor politice parlamentare. O atare consultare ar fi fost necesară doar în situaţia în care acesta poate să dizolve Parlamentul - astfel cum prevede actualul art.89 alin.(1) din Constituţie. De asemenea, Curtea mai observă că nu se prevede termenul în care va fi dizolvat Parlamentul", se precizează în document.

Curtea constată că procedura de desemnarea premierului trebuie să aibă în vedere în mod concurent cele două criterii anterior menţionate, pentru că nu se poate ignora nici rezultatul electoral, dar nici finalitatea procedurii, respectiv desemnarea unui candidat care să poată asigura coagularea unei majorităţi parlamentare în vederea obţinerii votului de încredere.

"De aceea, preşedintele României, neputând avea rol de decident în această procedură, ci de arbitru şi mediator între forţele politice, are doar competenţa de a desemna drept candidat pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care deţine majoritatea absolută a mandatelor parlamentare sau, în cazul în care nu există o asemenea majoritate, pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care poate asigura susţinerea parlamentară necesară obţinerii votului de încredere al Parlamentului", mai spun judecătorii.

Ei arată că actualul text al art.103 din Constituţie se referă şi la situaţia în care mandatul Guvernului încetează înainte de termen faţă de noua reglementare care are ca premisă doar situaţia în care preşedintele Românei desemnează candidatul pentru funcţia de prim-ministru imediat după ce au avut loc alegerile parlamentare.

"Astfel, chiar dacă Guvernul a fost demis printr-o moţiune de cenzură, propunerea candidatului va aparţine invariabil partidului/ alianţei politice participante la alegeri care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare indiferent de situaţia politică existentă. Totodată, se poate întâmpla ca pe parcursul legislaturii partidul politic sau alianţa politică care a obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare să se desfiinţeze sau să se scindeze, ceea ce implică atât dificultăţi în determinarea partidului politic sau alianţei politice a cărui reprezentant trebuie desemnat drept candidat, cât şi obligativitatea parcurgerii unei proceduri care oricum nu ar avea nicio finalitate sub aspectul obţinerii votului de încredere", mai susţin judecătorii.

Curtea menţionează că reglementarea unui mecanism constrângător în privinţa libertăţii de acţiune a partidelor parlamentare are drept efect imposibilitatea adaptării soluţiei normative analizate la noile situaţii intervenite.

Pe de altă parte, CCR apreciază că prin acest mecanism se ajunge la o nesocotire a votului liber exprimat de către alegători în cadrul alegerilor parlamentare, deoarece creează premisele desemnării candidatului din rândurile partidului politic sau alianţei politice cu cel mai mare număr de mandate sau voturi în detrimentul unei alianţe politice postelectorale care poate asigura susţinerea parlamentară necesară obţinerii votului de încredere.

"A reglementa, chiar la nivel constituţional, dreptul unei minorităţi parlamentare de a propune desemnarea, în mod invariabil, a candidatului pentru funcţia de prim-ministru înseamnă a accepta că se poate învesti un Guvern fără legitimare electorală. A nu ţine cont de faptul că cetăţenii au ales în favoarea unor competitori electorali care formează sau pot forma o majoritate absolută, de natură a asigura învestirea Guvernului, înseamnă a afecta în mod decisiv dreptul de vot, întrucât exprimarea dreptului de vot vizează, în mod direct, configuraţia politică a Parlamentului, iar, indirect, învestirea Guvernului. În aceste condiţii, Curtea constată că textul propus suprimă o garanţie a dreptului de vot, şi anume respectarea rezultatului votului liber exprimat", a mai reţinut Curtea, care din aceste considerente a constatat neconstituţionalitatea modificării aduse art.103 alin.(1) şi (3) din Constituţie, precum şi a completării art.103 cu trei noi alineate, alin.(31)-(33), referitoare la modalitatea de desemnare de către preşedintele României a candidatului la funcţia de prim-ministru, întrucât încalcă limitele revizuirii Legii Fundamentale.

Citeşte mai multe despre:   Curtea Constitutionala,   revizuirea constitutiei

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Teroare în Afganistan. Pedepse îngricoșătoare anunțate de talibani

Teroare în Afganistan. Pedepse îngricoșătoare anunțate de talibani
Noul regim taliban din Afganistan vrea să revină la formele extreme de pedeapsă din trecut: tăierea mâinilor pentru hoţi şi execuţii pentru infracţiuni mai grave.„Sunt necesare pentru menţinerea ordinii", se...

Atac sinucigaș asupra unui guvernamental în Somalia. 8 persoane au murit

Atac sinucigaș asupra unui guvernamental în Somalia. 8 persoane au murit
Peste 8 oameni au murit într-un atac sinucigaş asupra unui convoi guvernamental, în capitala Somaliei, lângă palatul prezidenţial. Atacul a fost revendicat de o grupare teroristă. „Al Shabaab este în...

Bilanț vaccinare anti COVID-19. Crește numărul persoanelor care vor să se imunizeze

Bilanț vaccinare anti COVID-19. Crește numărul persoanelor care vor să se imunizeze
Peste 16.000 de persoane au fost vaccinate în ultimele 24 de ore, conform statisticii realizate de Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva COVID-19. România are 5.457.784 de...

Noul obiectiv al premierului Florin Cîțu. Ce urmărește președintele PNL

Noul obiectiv al premierului Florin Cîțu. Ce urmărește președintele PNL
Noul președinte PNL, Florin Cîțu, a spus că printre obiectivele mandatului său este câștigarea primăriilor din marile orașe din România, în 2024. Florin Cîțu a spus, sâmbătă seara, la Antena 3, c

O persoană a fost atacată de urs la Breaza. Bărbatul a ajuns la spital în stare gravă

O persoană a fost atacată de urs la Breaza. Bărbatul a ajuns la spital în stare gravă
Un bărbat de 58 de ani, din Breaza, județul Prahova, se află în stare gravă, după ce a fost atacat de urs, sâmbătă. El a fost dus de urgență la spital. Bărbatul de 58 de ani, din Breaza, a suferit un...

Afirmație dură a eseistului Mihai Șora: A mai murit un partid istoric

Afirmație dură a eseistului Mihai Șora: A mai murit un partid istoric
Eseistul Mihai Șora a scris, sâmbătă, după Congresul PNL, că „a mai murit un partid istoric”. Acesta și-a exprimat opinia pe Facebook. Premierul Florin Cîțu este noul președinte al Partidului...

Congresul PNL: Jigniri, huiduieli, demisii, mici și bere

Congresul PNL: Jigniri, huiduieli, demisii, mici și bere
Susținătorii lui Ludovic Orban și ai lui Florin Cîțu și-au adus acuzații reciproce. Au fost huiduieli, cereri de demisie dat toate au pălit când liberalii au stat la coadă la mici. Aproape 5.000 de...

Ce spune Florin Cîțu după demisia lui Orban de la șefia Camerei Deputaților

Ce spune Florin Cîțu după demisia lui Orban de la șefia Camerei Deputaților
După ce Ludovic Orban și-a anunțat demisia de la șefia Camerei Deputaților, noul președinte PNL se gândește la un interimat.  „Acum rămâne la PNL. Staţi să vedem majoritatea parlamentară pentru...

Anunțul USR PLUS despre participarea la guvernare. Ce răspunde premierul

Anunțul USR PLUS despre participarea la guvernare. Ce răspunde premierul
Florin Cîțu spune că a avut discuții cu USR PLUS și că cele mai mari șanse le are coaliția de guvernare. De cealaltă parte, USR PLUS a transmis că nu poate continua guvernarea cu Florin Cîțu...

Reacția PSD după alegerile din PNL: Cîțu, te așteptăm la moțiune

Reacția PSD după alegerile din PNL: Cîțu, te așteptăm la moțiune
Principalul partid din opoziție, PSD, a reacționat după anunțarea rezultatelor alegerilor din PNL. „Cîțu, te așteptăm la moțiune”, este reacția social-democraților după alegerea lui Florin Cîțu...

Anunț ȘOC. Ce spune Ludovic Orban după pierderea alegerilor din PNL

Anunț ȘOC. Ce spune Ludovic Orban după pierderea alegerilor din PNL
Ludovic Orban a anunțat, după ce a pierdut lupta pentru președinția PNL ,că luni își va depune demisia din funcția de președinte al Camerei Deputaților. Între el și președintele României, Klaus Iohannis,...

Florin Cîțu este noul președinte al PNL

Florin Cîțu este noul președinte al PNL
Florin Cîţu este noul preşedinte al PNL, după ce a fost votat de majoritatea delegaţilor prezenţi la Congresul PNL de astăzi, 25 septembrie 2021. El a obținut 2.878 de voturi, 60,2% din numărul...

Florin Cîțu, jubilează: Nu mă surprinde alegerea dumneavoastră

Florin Cîțu, jubilează: Nu mă surprinde alegerea dumneavoastră
Florin Cîțu, noul președinte al PNL, a așteptat rezultatul final al alegerilor interne pe scenă și a spus că nu este surprins de alegerea liberalilor: „Aceasta nu a fost doar o campanie, a fost o mișcare care...

Accident aviatic în Prahova. Un avion a pierdut brusc din altitudine

Accident aviatic în Prahova. Un avion a pierdut brusc din altitudine
Un avion de mici dimensiuni a aterizat forțat, sâmbătă, pe un teren din apropierea aerodromului din Strejnic, județul Prahova. Potrivit ISU Prahova, un avion de mici dimensiuni a aterizat forțat pe un teren din...

Tabăra lui Florin Cîțu își proclamă victoria. Rareș Bogdan avansează scorul alegerilor

Tabăra lui Florin Cîțu își proclamă victoria. Rareș Bogdan avansează scorul alegerilor
Tabăra lui Florin Cîțu își proclamă victoria la Congresul PNL. Rareș Bogdan a declarat, sâmbătă, la Aleph News, că premierul va învinge cu un scor de 65 - 70 la sută. Europarlamentarul Rareș Bogdan,...
Serviciul de email marketing furnizat de