Secretarul general al PRM Gheorghe Funar a anunţat că va cere ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, sechestrarea trenului "Nostalgia", care are stema Ungariei Mari şi care a adus în România 500 de credincioşi din Ungaria pentru a participa la procesiunea de la Şumuleul Mic.
Secretarul general al PRM Gheorghe Funar a anunţat că va cere ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, sechestrarea trenului "Nostalgia", care are stema Ungariei Mari şi care a adus în România 500 de credincioşi din Ungaria pentru a participa la procesiunea de la Şumuleul Mic.
"Ca vodă prin lobodă s-a plimbat prin ţară, şi încă mai este, trenul «Nostalgia», venit din Ungaria, care are stema Ungariei Mari. Ce stat permite să vină nişte iredentişti să treacă cu o stemă de tristă amintire? O să discut cu domnul ministru Orban şi o să-i solicit să sechestreze trenul venit din Ungaria. O poate face", a afirmat, duminică într-o conferinţă de presă, Gheorghe Funar.
El a reproşat şi autorităţilor locale că au permis ca trenul să treacă prin Gara Cluj-Napoca.
Trenul special, tractat de o locomotivă de epocă, Nohab 017, fabricată în Suedia şi achizitionată de Ungaria în anii 1930, pavoazată cu stema Ungariei Mari, a plecat, vineri dimineaţă, de la Budapesta, a intrat în România pe la Episcopia Bihorului şi a urmat ruta: Oradea – Cluj Napoca – Gherla – Dej – Beclean pe Someş – Deda – Topliţa – Miercurea Ciuc.
Garnitura "Nostalgia" a pornit, sîmbătă dimineaţă, spre Miercurea Ciuc, unde a fost aşteptată la ora 10.02, de aici credincioşii plecînd, pe jos, spre Muntele şumuleul Mic, locul desfăşurării pelerinajului.
Garnitura a avut ca staţie terminus, duminică, după pelerinajul de pe Muntele şumuleul Mic, localitatea Ghimeş-Făget, în judeţul Bacău, fosta graniţă a Imperiului austro-ungar, unde va fi dezvelită o placă comemorativă bilingvă, ridicată în amintirea inginerului maghiar Pfaff Ferenc (1851–1913), care a proiectat mai multe gări din Ungaria Mare, dar şi cantonul din Ghimeş-Făget, situat la 32 de kilometri de Miercurea Ciuc. Lîngă canton este încă vizibilă graniţa de o mie de ani a Ungariei Mari, ruinele cetăţii lui Rákoczi şi coroana maghiară construită din pietre de honvezi, cu ocazia reanexării Transilvaniei de Nord.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Barna Tánczos a declarat, vineri seară, la Lăzarea (Harghita), unde a aşteptat garnitura, că nu a fost nevoie de aprobări speciale de la CFR pentru ca trenul "Nostalgia" să poată străbate România.
"Nu văd de ce era nevoie de aprobări speciale de la Căile Ferate Române pentru trenul Nostalgia, de vreme ce şi internaţionalul Korona este sută la sută unguresc. Nu a fost nevoie de demersuri speciale pentru a lăsa acest tren să străbată România, nu este nimic ieşit din comun, iar cei care vor să dea o altă conotaţie acestui subiect vor să adîncească divergenţele existente între românii şi maghiarii din zonă", a declarat, vineri seară, secretarul de stat Barna Tánczos, în localitatea harghiteană Lăzarea, unde a întîmpinat cu pălincă şi colac secuiesc garnitura venită special din Ungaria pentru a aduce la şumuleu peste 400 de pelerini din ţara vecină.
- Mediafax
Citește pe Antena3.ro