O oră. Atât le-a trebuit deputaţilor să prelungească termenul de dezbatere şI vot final pentru un proiect de lege. Nu unul oarecare, ci cel de modificare şI completare a Legii audiovizualului 504/2002. Pentru că mâine Comisia de cultură trebuia să depună raportul la acest proiect, preşedintele comisiei, deputatul PDL Raluca Turcan, care este şI unul dintre iniţiatori, a propus încadrarea acesteia în categoria legilor de complexitate deosebită şi prelungirea dezbaterii şI votului final la 60 de zile pentru ca proiectul să nu fie adoptat tacit. Şi asta pentru a nu fi acuzată
că “a scos pe sub uşă” o lege, aşa cum a spus chiar ea.
“Unora Dumnezeu le-a dat vorbele ca să-şI ascundă gândurile”, a venit la tribună, Eugen Nicolăescu, care a anunţat că PNL va vota împotriva acestui proiect. Pentru că Turcan a susţinut că la comisie a ajuns proiectul abia săptămâna trecută şI nu a fost timp pentru întocmirea raportului, s-a ales cu o serie de critici din partea colegilor. “Proiectul a fost depus pe 28 februarie, suntem în 21 martie. Timp de 22 de zile comisia nu a reuşit să se aplece asupra proiectului (…) Să vii şI să spui că nu ai avut timp, asta înseamnă şI tupeu, şI lipsă de respect faţă de Camera Deputaţilor”, a spus Nicolăescu.
Spiritele s-au încins şI mai tare, pesedista Aura Vasile cerând ca pe fond, proiectul să fie dezbătut şI de comisia juridică, pentru că, fiind considerată “ o lege de complexitate deosebită” trebuie să fie amplu dezbătută.
“Acum CNA nu-I sancţionează decât pe cei ce critică actuala putere. CNA nu a luat nici o măsură împotriva TVR unde 73% dintre ştiri sunt despre Guvern(….) Pentru a putea face o lege bună pentru ce care lucrează în media, pentru mogului, pentru noi care ne adresăm prin intermediul audiovizualului trebuie ca ea să fie dezbătută şI în cadrul Comisiei juridice”, a spus Aura Vasile. Pe motiv că încalcă procedura, preşedintele de şedinţă, pedelistul Ioan Oltean nu a supus la vot propunerea Aurei Vasile. “ O dictatură pe care o prezentaţi cu zâmbetul pe buze”, a tras concluzia deputatul PSD.
În proiectul de lege, iniţiatorii propun ca pentru respectarea interesului public, toţI furnizorii de servicii media audiovizuale să fie obligaţI să asigure: pluralismul surselor de informarea publicului; informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şI evenimentelor; protejarea vieţii private şI de familie, a domiciliului şI corespondenţei; dreptul la imagine, protejarea demnităţii, onoarei şI reputaţiei persoanei; protejarea egalităţii în drepturişI egalităţii de şanse, nediscriminării pe criterii de rasă, sex, naţionalitate, religie, convingeri politice, orientare sexuală ori stare socială; transparenţa organizării, funcţionării şI finanţării activităţii proprii.
De asmenea, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) este autorizat să stabilească condiţiile, criteriile şI procedura pentru acordarea sau prelungirea licenţelor audiovizuale analogice şI digitale; să stabilească procedura de acordarea a autorizaţiei de retransmisie; să elibereze licenţe audiovizuale analogice şI digitale şI autorizaţii de retransmisie pentru exploatarea serviciilor de programe de radiodifuziune şI televiziune şI să emită decizii de autorizare audiovisuală.
Proiectul îi oblige pe furnizorii de servicii media să asigure o distincţie clară între fapte şI opinii; informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şI prezentată în mod imparţial şI cu bună credinţă. Dacă informaţiile prezentate se dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şI în condiţii simiare de difuzare. Dacă informaţia provine din surse confidenţiale sau a căror credibilitate nu este sufficient verificată, se va menţiona explicit acest fapt.
De asemenea, în emisiunile de ştiri şI dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele regului: rigoare şI accurateţe în redactarea şI prezentarea ştirilor; între subiectul tratat şI imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală; titlurile şI textile afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şI datelor prezentate; în cazul difuzării unor reconstituri să se menţionize în mod clar acest lucru; în cazul prezentării de înregistrări provenind din surse externe redacţiei să se precizeze acest lucru.
Proiecul mai prevede ca în emisiunile de dezbatere numărul reprezentanţilor puterii şI ai opoziţiei trebuie să fie egal.
Pe de altă parte, nu vor mai putea fi difuzate emisiuni interactive în care: publicul apelează la vrăjitori şio prezicători sau la activităţI interzise prin lege; se atribuie câştiguri în produse sau servicii pentru care este interzisă prin lege comunicarea commercială audiovisuală. De asemenea legea interzice prezentarea sau oferirea de consultaţii şI tratamente medicale neavizate de Colegiul Medicilor, în emisiunile interactive.
Emisiunile de ştiri şI dezbateri pe teme politice nu vor mai putea fi sponsorizate; nu poate fi sponsorizat întregul serviciu de pograme, mai prevede proiectul de lege.
Este interzisă difuzarea de imagini sau de înregistrări ale persoanelor reţinute pentru cercetări, arestate ori aflate în detenţie, fără acordul scris al acestora, cu excepţia situaţiilor în care filmarea sau înregistrarea este realizată în locuri publice.
De asemenea, nu pot fi difuzate materiale audiovizuale realizate şI puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către poliţie sau parchet, fără acordul persoanelor care sunt victime ale unor infracţiuni sau ale familiilor acestora.
Este interzisă şI difuzarea de imagini ale persoanei filmate în propria locuinţă sau în orice alte locuri private, fără consimţământul acesteia.
Este interzisă difuzarea de imagini şI sunete înregistrate cu microfoane şI camere de luat vederi ascunse, cu excepţia situaţiei în care materialele audiovizuale astfel obţinute nu puteau fi realizate în condiţii normale, iar conţinutul lor prezintă un interes justificat pentru public.
De asemenea, difuzarea înregistrărilor convorbirilor telefonice sau a corespondenşei ajunse în posesia radiodifuzărilor este permisă în următoarele situaţii: răspunde unor necesităţI de siguranţă naţională, ordine publică sau asigură prevenirea unor fapte penale; probează comiterea unei infracţiuni; prezintă un interes public justificat.
Difuzarea materialelor privind starea de sănătate, problemele de diagnostic, prognostic,tratament, circumastanţe în legătură cu boala va fi permisă numai cu acordul persoanei respective.