Reducerea cu 5 puncte procentuale a contribuţiilor de asigurări sociale aplicată pentru angajator este cea mai consistentă diminuare realizată într-o singură etapă, în ultimii 14 ani, apreciază ministrul Finanţelor Publice, Ioana-Maria Petrescu.
Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice (MFP), proiectul de lege privind reducerea cu 5 puncte procentuale a contribuţiilor de asigurări sociale plătite de către angajator, măsură care se va aplica începând cu data de 1 octombrie 2014, a anunţat, miercuri, MFP.
"Este cea mai consistentă diminuare a contribuţiilor de asigurări sociale aplicată pentru angajator, într-o singură etapă, în ultimii 14 ani. Aplicarea acestei măsuri va contribui la atragerea investiţiilor şi la stimularea muncii în România. Reducerea poverii fiscale asupra forţei de muncă va susţine crearea de noi locuri de muncă, generând efecte economice pozitive atât pentru companii, cât şi pentru salariaţi. În esenţă, stimularea ocupării forţei de muncă este cea mai bună formă de protecţie socială şi de creştere a veniturilor individuale, în linie şi cu recomandările Comisiei Europene", a afirmat Ioana-Maria Petrescu, ministrul Finanţelor Publice.
De asemenea, prin utilizarea sumelor relativ disponibilizate se vor asigura surse suplimentare pentru investiţii cu impact asupra creşterii economice. Totodată, se asigură condiţii pentru o îmbunătăţire a performanţelor de competitivitate ale sectorului privat, în condiţiile în care România devine mai competitivă prin costuri comparativ cu ţările din jur.
Astfel, potrivit proiectului de lege, se diminuează cotele plătite de angajatori în funcţie de condiţiile de muncă pentru contribuţia de asigurări sociale datorată sistemului public de pensii de la 20,8% la 15,8% pentru condiţii normale de muncă, de la 25,8% la 20,8% pentru condiţii deosebite de muncă şi de la 30,8% la 25,8% pentru condiţii speciale de muncă şi pentru alte condiţii de muncă.
Potrivit MFP, impactul bugetar estimat pentru aplicarea reducerii CAS pentru ultimul trimestru al acestui an este de 850 de milioane de lei. Pentru anul 2015, impactul bugetar al aplicării acestei măsuri este de 4,8 miliarde de lei.
Impactul aplicării reducerii CAS va fi compensat pentru anul 2014 din veniturile încasate suplimentar din impozitul pe construcţii, faţă de sumele estimate. Astfel, sumele declarate de către operatorii economici pentru taxa pe construcţii speciale este de 1,449 miliarde de lei, iar la primul termen de plată s-au încasat 710,4 milioane lei, în condiţiile în care s-a estimat că în 2014 se vor încasa 488 de milioane de lei din impozitul pe construcţii.
În anul 2015, impactul aplicării acestei măsuri va fi compensat prin: creşterea veniturilor bugetare încasate de către ANAF ca urmare a aplicării măsurilor de eficientizare a sistemului de colectare; îmbunătăţirea sistemului de colectare a impozitelor şi taxelor ce vizează recuperarea arieratelor fiscale înregistrate de contribuabilii mijlocii. De asemenea, modificările survenite asupra Legii insolvenţei nr. 85/2006 vor permite recuperarea debitelor curente şi diminuarea volumului arieratelor.
Alte măsuri de compensare a aplicării reducerii CAS în 2015 vizează operaţionalizarea completă a Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală şi dezvoltarea analizei de risc generalizată la nivelul întregii activităţi de administrare fiscală, în baza informaţiilor de natură fiscală despre contribuabili, precum şi dezvoltarea aplicaţiilor informatice în vederea efectuării de analize ale rezultatelor acţiunilor de inspecţie fiscală, în scopul confirmării criteriilor de risc şi a furnizării de informaţii pentru analizele de risc viitoare.
De asemenea, pentru compensare se mai urmăreşte intensificarea verificărilor la persoanele fizice cu averi mari, conform Codului de procedură fiscală, şi relansarea campaniei de notificare prin transmiterea de scrisori către contribuabilii ce prezentau riscul de nedepunere a declaraţiei de venit din străinătate; întărirea controlului vamal; continuarea simplificării accesului contribuabilului la propriul dosar fiscal prin crearea posibilităţii de accesare a informaţiilor privind propriile obligaţii fiscale (S.M.S., e-mail) şi a plăţii electronice a acestora (card, S.M.S.) către Trezorerie; continuarea simplificării declaraţiilor fiscale precum şi dezvoltarea declarării electronice; implementarea procedurilor şi dezvoltarea unui sistem informatic pentru realizarea schimbului automat de informaţii cu statele membre UE începând cu anul 2015 în conformitate cu prevederile Directivei 2011/16/UE şi creşterea pe termen mediu a obligaţiilor la bugetul general consolidat ca urmare a efectelor de multiplicare economică determinate de această măsură, ce decurg din creşterea investiţiilor şi crearea de noi locuri de muncă.
MFP precizează că România va respecta prevederile regulamentului privind consolidarea supravegherii poziţiilor bugetare şi supravegherea şi coordonarea politicilor economice, CE 1466/1997, referitor la reducerea deficitului bugetar pentru atingerea obiectivului pe termen mediu în anul 2015.
Anterior dezbaterii şi adoptării de către Guvern, proiectul de lege a fost supus consultărilor în Comisia de Dialog Social şi în CES. Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere şi aprobare Parlamentului.