x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Restricţii şi favoruri în noul Cod Electoral

Restricţii şi favoruri în noul Cod Electoral

de Adriana Duţulescu    |    26 Ian 2011   •   20:34
Restricţii şi favoruri în noul Cod Electoral
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

148399-dm-20091116154305005.jpgPotrivit noului Cod electoral elaborat de AEP, perioada electorală va începe cu cel puţin 90 de zile înaintea votării şi se va încheia o dată cu aducerea la cunoştinţă publică, potrivit legii, a rezultatului scrutinului. Data începerii perioadei electorale şi calendarul operaţiunilor electoale vor fi stabilite printr-o hotărâre a AEP. În cazul unui referendum naţional, perioada electorală va începe de la data publicării în Monitorul Oficial a legii, a hotărârii Parlamentului sau a decretului preşedintelui şi se va încheia o dată cu anunţarea rezultatului scrutinului. Şi în acest caz, tot AEP va stabili calendarul operaţiunilor electorale. Campania electorală şi campania pentru referendum vor începe la data declanşării perioadei electorale şi se va încheia în ziua de vineri care precedă data votării, la ora 24:00. Până la rămânerea definitivă a candidaturilor, formaţiunile politice şi candidaţii vor putea desfăşura următoarele activităţi de campanie electorală: mitinguri, marşuri, adunări; distribuirea de pliante şi alte materiale tipărite; publicitate prin presa scrisă; afişaj electoral în spaţii aflate în proprietatea persoanelor fi­zice şi juridice private.

Dacă legea spune că "Ziarele şi revistele beneficiază de independenţă editorială şi îşi pot exprima în mod liber opţiunile politice" şi că "Publicitatea politică prin intermediul ziarelor şi revistelor poate fi realizată numai contra cost şi trebuie să cuprindă numele candidatului independent, denumirea partidului politic sau a alianţei politice ori electorale care a comandat-o, după caz", în cazul televiziunilor, unde miza electorală este mult mai mare, datorită audienţei şi impactului asupra alegătorilor, situaţia se schimbă.  Noua Lege electorală, dacă va fi aprobată de Parlament în forma AEP, spune că "Regulile de desfăşurare a campaniilor electorale şi a campaniilor pentru referendum prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale sunt stabilite prin decizie a Consiliului Naţional al Audiovizualului". Totuşi, şi proiectul face câteva precizări, stabilind chiar şi tipurile de emisiuni acceptate la difuzare în perioada electorală: "În timpul campaniei electorale, informaţiile privind sistemul electoral, tehnica votării, calendarul campaniei electorale, programele politice, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral trebuie să fie prezentate exclusiv în următoarele tipuri de emisiuni:

a) emisiuni informative - în care pot fi difuzate informaţii privind ac­tivităţile de campanie ale can­didaţilor; în acest scop, durata programată a emisiunii informative poate fi mărită cu cel mult 15 minute;

b) emisiuni electorale - în care candidaţii îşi pot prezenta programele politice şi activităţile de campanie electorală;

c) dezbateri electorale - în care can­didaţii, jurnaliştii, analiştii şi alţi in­vitaţi pun în discuţie programele elec­torale şi temele de interes public.

(2) Societatea Română de Televiziune şi Societatea Română de Radiodifuziune realizează gratuit pentru Autoritatea Electorală Permanentă materiale privind sistemul electoral şi tehnica votării care sunt difuzate zilnic după jurnalele de ştiri de seară, în perioada electorală".

Se introduce şi obligativitatea acor­dării dreptului la replică şi dreptu­lui la rectificare pentru cei care se simt lezaţi de afirmaţiile făcute în ca­drul emisiunilor televizate: "Can­didaţii, formaţiunile politice şi competitorii electorali ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neade­vă­rate beneficiază de drept la replică. Can­­didaţii, formaţiunile politice şi com­petitorii electorali ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor informaţii ine­xac­te beneficiază de drept la rectifica­re".

Radiodifuzorii au următoarele obligaţii privind dreptul la replică şi rectificare:
a) să decidă acordarea sau neacordarea dreptului solicitat în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referă la o emisiune difuzată în ultima zi de campanie, decizia trebuie luată în cel mult 12 ore de la primirea solicitării;

b) să comunice solicitantului, în termenele prevăzute la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luată; în cazul neacordării dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului;

c) să difuzeze, în cazul în care decide acordarea dreptului solicitat, rectificarea sau replica în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării; în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în ultima zi de campanie electorală, rectificarea sau replica se di­fuzează în preziua votării;

d) să di­fuzeze, în cazul în care CNA dă câştig de cauză solicitantului, replica sau rec­tificarea în termenul şi în condiţiile co­­municate radiodifuzorului. Neres­pec­tarea prevederilor legate de tipu­rile de emisiuni şi de acordarea dreptului la replică se sancţionează de CNA cu amenzi între 10.000 şi 20.000 de lei.

În ceea ce priveşte sondajele de opi­nie, se intrezice difuzarea acestora pe orice mijloc de comunicare în ul­timele 48 de ore înainte de data ale­gerilor, iar atunci când sunt difuzate în campania electorală, trebuie să cuprindă denumirea institu­ţiei care a plătit efectuarea sondajului.

×