Comisia Europeană a somat România să comunice dacă teritoriul său a fost utilizat de CIA în programul de transfer şi detenţie de suspecţi de terorism.
ZBORURILE CIA - Un ofiţer român se destăinuie
Comisia Europeană a somat România să comunice dacă
teritoriul său a fost utilizat de CIA în programul de transfer şi detenţie de
suspecţi de terorism. Autorităţile de la Bucureşti neagă, dar în presa internaţională
un ofiţer român în rezervă vorbeşte despre schimburi de “pachete” pe Aeroportul
Kogălniceanu, care păreau a fi suspecţi de terorism legaţi.
Scandalul zborurilor CIA care transportau suspecţi de terorism a fost relansat în aceste zile, după ce Londra a recunoscut joi că un teritoriu britanic din Oceanul Indian a fost folosit în acest sens de două avioane americane. În consecinţă, Comisia Europeană a reacţionat şi a somat România şi Polonia să facă din nou precizări privind posibila lor implicare. În acest context, în presa internaţională a apărut declaraţia unui ofiţer român în rezervă care dezvăluie, sub protecţia anonimatului, că a asistat de mai multe ori la schimburi de “pachete” suspecte la baza americană de la Mihail Kogălniceanu, despre care crede că erau suspectaţi de terorism. Conform International Herald Tribune, care preia o ştire Associated Press (AP), după cum transmite Newsin, oficialul român afirmă că a fost martor la trei asemenea episoade în 2004 şi două în 2005, întotdeauna la ora 1:00 noaptea.
SCENARIU. Ofiţerul român povesteşte cum, într-un colţ retras al bazei aeriene extrem de bine păzite, doi lunetişti urcau pe un acoperiş şi îşi ocupau poziţiile. În scurt timp, în apropiere apărea un microbuz negru, oprea şi aştepta. Un avion ateriza, iar microbuzul negru îi sosea în întâmpinare. Se făcea schimb de pachete mari şi misterioase care, potrivit oficialului român, păreau a fi suspecţi de terorism legaţi. Oficialul, un ofiţer de rang înalt în rezervă care avea acces la informaţii legate de operaţiunile de la Kogălniceanu, spune că avioanele plecau apoi spre nordul Africii cu încărcătura lor şi doi agenţi CIA la bord. Piloţii americani falsificau în mod curent datele din registrele de zbor sau nu le completau deloc. Avioane cargo C-130 Hercules şi alte avioane militare americane venite din Irak au aterizat adesea într-o zonă cu acces restricţionat a bazei aeriene, unde mimau probleme tehnice şi rămâneau sub pază câteva zile, aşteptând reparaţii care nu aveau loc niciodată. Accesul în trei clădiri ale secţiunii militare a bazei de la Kogălniceanu era strict interzis angajaţilor români, dar erau frecventate şi controlate de americani. “Totul era aranjat şi făcut să arate ca nişte activităţi normale. Dar, credeţi-mă, era foarte neobişnuit”, a spus oficialul, care a solicitat să nu i se dezvăluie identitatea din motive de securitate. “De la 50 de metri spui că sunt «colete», a spus el, referindu-se la «schimburile» dintre avioanele care aterizau şi microbuzul negru. Dar cred că erau oameni (în avion) şi cred că erau bine înfăşuraţi”, a precizat el, adăugând că întreaga scenă era total ieşită din normalul procedurilor.
BUCUREŞTIUL NEAGĂ. Declaraţiile ofiţerului român întăresc suspiciunile cu privire la participarea României la transferarea unor suspecţi de terorism din ţară în ţară de către CIA, în afara cadrului legal. Oficialităţile de la Bucureşti neagă însă orice implicare a României. Preşedintele Traian Băsescu a declarat ieri, zâmbind, că nu are cunoştinţă despre presupusul schimb de “pachete” suspecte de la baza Mihail Kogălniceanu. Senatorul Norica Nicolai, şeful comisiei de anchetă a Parlamentului în privinţa acuzaţiilor legate de CIA, a susţinut că nu a descoperit nici o dovadă că CIA a avut o închisoare sau că a făcut interogatorii în România. Pe de altă parte, comandantul Aeroportului Kogălniceanu, Adrian Vasile, a declarat ieri pentru Mediafax că în ultimii 18 ani, de când lucrează la aeroport, nu au existat zboruri ale CIA şi nici un avion nu a stat sub pază. Cât priveşte faptul că aeronave americane ar veni în mod periodic din Irak, într-o zonă restricţionată din apropierea pistei şi rămân sub pază timp de mai multe zile, Adrian Vasile a susţinut că în ultimii 18 ani nici un avion, militar ori civil, nu a stat sub pază. “Nici măcar atunci când fostul secretar american al Apărării, Donald Rumsfeld, a vizitat baza Mihail Kogălniceanu, aeronava acestuia nu a fost păzită”, a mai spus el.
“Erau aranjamente oficiale secrete”
Unul dintre cei menţionaţi în raportul Dick Marty ca fiind la curent cu operaţiunile CIA pe Kogălniceanu, fostul consilier prezidenţial pentru securitate Ioan Talpeş (foto), a declarat pentru AP că baza aeriană Mihail Kogălniceanu a avut un aranjament cu CIA, care dădea agenţiei americane dreptul de a o folosi pentru diverse nevoi. “Existau aranjamente oficiale de natură secretă, care acordau avioanelor CIA dreptul de a ateriza pe aeroporturile româneşti”, a spus Talpeş. “Nu ştiam ce fel de activităţi desfăşurau acolo”, a spus el, adăugând că preşedintele Iliescu a semnat un acord care garanta că autorităţile româneşti vor securiza perimetrul folosit de americani şi nu vor interveni în nici un fel în interiorul acestuia. Presat să spună dacă acolo erau torturaţi deţinuţi, el a replicat sec: “Chiar dacă aş şti că unul dintre aliaţii mei a făcut ceva, nu aş spune”.