Încet, încet încep să fie demonstrate neregulile în ceea ce priveşte cheltuirea banului public de la Ministerul Turismului. De la 88.000 de euro cheltuiţi pentru evenimentele de la Paris, aflăm că de fapt nu au fost materializate decât servicii de circa 46.000 de euro.
De la declaraţiile potrivit cărora ministerul are cheltuieli de publicitate 0 lei, aflăm că au fost alocaţi circa 2,6 milioane de euro pentru campanii de publicitate internă şi internaţională. Mai mult, după audierea secretarului de stat Sorin Munteanu, am aflat că acesta poate semna orice documente în numele ministrului, fiind delegat prin Ordinul ministrului, însă nu mai ştie exact ce a semnat, deoarece la minister sunt multe documente.
Membrii comisiei Udrea au constatat ieri că Ministerul Turismului a încălcat legea când a cheltuit bani pentru reclamă şi publicitate, din moment ce în bugetul consolidat aprobat de Parlament la acest capitol în dreptul cheltuielilor era trecută suma de 0 lei. Aceste cheltuieli au fost însă trecute la altă clasificare bugetară, la "bunuri şi servicii", pentru a se ocoli legea, după cum a declarat preşedintele comisiei, liberalul Ludovic Orban. Comisia a mai constatat o clară necorelare între planul de achiziţii şi modul în care este planificată cheltuirea bugetului, iar toate deciziile de a se aloca bani pentru publicitate şi promovare nu au avut la bază studii şi analize. S-a mai constatat, de asemenea, că sunt nereguli în procesul de achiziţie publică, cea mai importantă fiind netransmiterea anunţului de atribuire către SEAP în termenul legal de 48 de zile de la semnarea contractului. Toate aceste concluzii au fost trase după ce membrii comisiei i-au audiat pe directorul general al Direcţiei economice şi administrative din Ministerul Turismului, Alina Dincă, şi pe secretarul de stat din MT, Sorin Munteanu.
AU SFIDAT COMISIA
Doi dintre angajaţii Ministerului Transporturilor, secretarul general Gheorghe Nastasia şi directorul Direcţiei juridice, resurse umane şi achiziţii publice, Mihaela Dincă, au refuzat să vină la audierile de la comisie, unde fuseseră invitaţi. Cei doi şi-au motivat absenţa prin aceea că sunt în concediu şi au solicitat ca audierile lor să fie reprogramate pentru săptămâna viitoare. Coincidenţă sau nu, secretarul general al MT şi-a luat concediu de odihnă exact de ieri până astăzi, pentru "rezolvarea unor probleme familiale urgente", iar concediul i-a fost aprobat exact cu o zi înainte de a pleca. Mihaela Dincă l-a delegat pe şeful Serviciului de achiziţii publice, Bogdan Răileanu, să-i ţină locul, dar deputaţii din comisie au refuzat. Orban a anunţat că va cere ministerului să pună la dispoziţia comisiei până marţi planificarea concediilor, cererile de concediu şi cine le-a aprobat.
BANII PENTRU PUBLICITATE, STRECURAŢI LA ALTE CHELTUIELI
Directorul Direcţiei generale economice şi administrative, Alina Dincă, nu a reuşit să-i convingă pe deputaţi că există bază legală prin care ministerul a cheltuit milioane de euro pentru publicitate şi promovare. "În cazul Ministerului Turismului, Hotărârea de Guvern nr. 314 inserează şi permite aceste activităţi", a spus Dincă. Deputatul PSD Aura Vasile a spus că, în opinia sa, "s-au ascuns" sumele de la reclamă şi publicitate la alt cod bugetar pentru a nu mai fi nevoie de licitaţie şi pentru a putea încredinţa direct contracte. "Din câte îmi aduc eu aminte, au o cotă (sumele pentru reclamă şi publicitate, n.r.) şi nu puteau fi depăşite. S-au aprobat cheltuieli în afara bugetului, preferenţial", a adăugat Vasile. Întrebată care este deosebirea între reclamă/publicitate, aşa cum a fost stabilită de Parlament, care nu are prevăzută nici o sumă şi servicii de publicitate, aşa cum a fost stabilit în planul de achiziţii al ministerului, Dincă nu a ştiut să răspundă.
EROARE DE REDACTARE
În altă ordine de idei, directorul economic din MT a spus că nu au fost alocaţi 67.000 de euro pentru perdele şi draperii în planul de achiziţii. "În primul plan, pentru perdele şi draperii au fost alocaţi 67.000 de lei, adică 15.000 de euro. La redactare s-a strecurat o eroare, s-a trecut în loc de 67.000 de lei 67.000 de euro. Apoi, această achiziţie a fost eliminată de tot ulterior, pentru că nu mai era necesară şi nu s-au mai făcut plăţi pentru aceasta. S-au cumpărat doar jaluzele verticale", a spus Dincă. Ea a mai precizat că ministerul nu a achiziţionat nici o maşină pentru ministrul Udrea, instituţia deţinând 39 de automobile, deşi are dreptul la 40. "Elena Udrea nu merge cu maşina proprie, dar nici cu o maşină de la minister", a declarat Dincă. Directorul economic arătase anterior că, în luna iunie, pentru minister au fost achiziţionate 18 autoturisme: nouă marca Dacia Logan, şase Skoda Octavia şi trei Volkswagen Passat, care au costat în total 186.000 euro, şi că una dintre ele a fost repartizată ministrului Turismului.
EXECUŢIE BUGETARĂ MICĂ
Deputaţii au mai constatat, de asemenea, că Ministerul Turismului a cheltuit până acum doar 9% din buget, deşi mare parte din aceşti bani trebuie transferaţi către administraţiile locale pentru a-i folosi la obiective turistice. "Când consideraţi, dumneavoastră, că mai are eficienţă acest Minister al Turismului şi dacă îşi are rolul, în condiţiile în care dumneavoastră nu aţi reuşit să transferaţi nici 4% către autorităţile administraţiilor locale pentru obiective de turism? Ce obiective de turism se pot face, pentru că 60% sunt obiective montane, deci trebuiau investiţiile făcute acum, pentru că sunt pe perioada de schi, 40% sunt pe zonă de vară şi pe Litoral?", a întrebat unul dintre membrii comisiei, deputatul PSD Vasile Bleotu. Dincă a precizat că Ministerul Turismului a cerut Ministerului Finanţelor realocarea sumelor nefolosite pentru trimestrul 3 şi 4, solicitare care ar fi fost aprobată. În replică, Bleotu a afirmat că acest lucru nu este posibil din punct de vedere legal. Potrivit Alinei Dincă, ministerul nu a efectuat până în prezent nici o plată pentru contractul în valoare de 88.000 de euro aferent campaniei de promovare a României ca destinaţie turistică pe plan internaţional, asociată cu Turneul de la Roland Garros din 5 iunie 2009. În privinţa contractului pentru evenimentul "Lumină la malul mării", în valoare de 388.000 de euro, Alina Dincă a precizat că suma a fost plătită integral de minister.
CHELTUIELI UMFLATE
De la cei 88.000 de euro pentru evenimentele organizate la Paris cu ocazia demarării campaniei de promovare internaţională "Romania - Land of Choice", cât zicea Elena Udrea că a costat, am aflat ieri că până la urmă ministerul va plăti probabil 46.000 de euro, adică circa jumătate din cât se anunţase public. "Ministerul Turismului va plăti, probabil, firmei Eventures suma de 46.000 de euro pentru lansarea campaniei de promovare «Romania - Land of choice», din 5 iunie de la Paris, în loc de 88.000 de euro, cât a fost stabilit iniţial. S-a ajuns la această situaţie, deoarece unele servicii nu au fost materializate, Hagi nu a participat, iar noi nu plătim ceea ce nu s-a materializat", a explicat Sorin Munteanu, secretarul de Stat din cadrul Ministerului Turismului, ieri, în faţa comisiei de anchetă. Acesta a specificat că deocamdată ministerul nu a făcut nici o plată către firma Eventures şi că ministerul nu a primit nici o notificare din partea acestei firme privind efectuarea plăţilor.
Munteanu a căutat să lămurească publicul de ce ministerul pe care îl reprezintă a ales să colaboreze cu Banca Română de Dezvoltare pentru realizarea spotului de promovare a României, însă nu a reuşit. "Ministerul Turismului a ales BRD pentru efectuarea clipului publicitar «Romania - Land of choice» pentru a folosi imaginea celor trei mari sportivi, iar BRD are drept de exclusivitate asupra imaginii lor. În afară de asta, pe noi nu ne-a interesat cât a costat, deoarece ne-a fost pus la dispoziţie gratis. După evenimentul de la Paris urma să facem un eveniment şi în SUA, unde Nadia este cunoscută, şi mai făceam cu Gheorghe Hagi în Spania şi Turcia", a declarat Munteanu. Membrii comisiei şi-au pus întrebarea dacă reprezentanţii ministerului ştiu că Gheorghe Hagi este imaginea Gillette. "De ce nu a apelat Ministerul Turismului la Gillette, firmă a cărei imagine este Gheorghe Hagi? De unde această colaborare cu BRD pentru promovarea României?", s-a întrebat Adriana Săftoiu.
Pentru marţea viitoare, comisia a chemat la audieri, din nou, pe secretarul general al ministerului şi pe directorul juridic, pe directorul Direcţiei de dezvoltare din MT şi pe directorul ANRMAP, Cristina Trăilă. De asemenea, va mai fi audiat specialistul în IT al ministerului, pentru că deputaţii vor să afle când au fost făcute toate postările pe site şi din dispoziţia cui.
Documentele trimise de Udrea, "praf în ochi"
"Actele cerute de comisia de anchetă nu puteau fi transmise în trei zile. Pentru acest lucru ne-ar fi trebuit un camion", a spus Sorin Munteanu. În replică, Orban a spus că nu a impus limită de cantitate în ceea ce priveşte documentele de la MT. Membrii comisiei vor să cunoască momentul exact în care contractele au fost postate pe site-ul ministerului. Legat de contractele şi documentele existente pe site-ul instituţiei, preşedintele comisiei de anchetă, Ludovic Orban, a spus că a constatat, în ultimele trei zile, de când urmăreşte site-ul instituţiei, absenţa unor documente importante de pe pagina de internet a ministerului, precum şi de pe pagina Sistemului Electronic de Achiziţii Publice. Membrii comisiei sunt nemulţumiţi şi de declaraţiile din ultima perioadă ale Elenei Udrea, care îi tot trimite la site-ul instituţiei sau la ANRMAP. "Prin declaraţiile doamnei Udrea se încearcă aducerea în derizoriu a activităţii comisiei de anchetă. Documentele transmise de cei de la minister sunt foarte puţine. Sincer, după părerea mea, e o varză, e praf în ochi", a declarat Aura Vasile, reprezentantul PSD în comisia de anchetă. Mai mult, aceasta susţine că toate comunicatele de presă emise în ultima perioadă de Ministerul Turismului sunt neadevărate. "Comunicatele emise de minister nu sunt adevărate. Vrem să ne pună la dispoziţie ceea ce cerem, nu ceea ce visează unii funcţionari din cadrul ministerului", a spus Aura Vasile.
Citește pe Antena3.ro