Reclame pe net, un site destinat exclusiv informaţiilor din turism, târguri în ţară şi în străinătate, vizite "educaţionale" pentru ziarişti cu plata inclusiv a diurnei pentru aceştia, emisiuni de turism la televiziunile interesate, plus CD-uri, casete şi alte pliante şi ghiduri. Scenariul risipirii banilor publici la Ministerul Turismului continuă şi în 2010 cu un buget total de 5 milioane de euro.
Elena Udrea continuă proiectele de promovare de anul trecut. În şedinţa de Guvern de la 29 ianuarie, Executivul a adoptat Programul anual de marketing şi promovare şi Programul anual de dezvoltare a destinaţiilor şi a produselor turistice. Promovarea turismului în 2010 se va desfăşura după acelaşi scenariu ca anul trecut şi are un buget alocat de 21 de milioane de lei, adică aproape 5 milioane de euro, bani care vor fi folosiţi pentru participarea la târguri internaţionale şi pentru manifestări expoziţionale.
PROMOVARE DEGEABA
Anul trecut, bugetul pentru promovare a fost de 12 milioane de euro cheltuite pe târguri, concerte, materiale promoţionale, toate cu scopul de a atrage turişti, fie ei români sau străini. Graba cu care s-au cheltuit banii şi procedurile de selecţie fără licitaţie au dus la constituirea unei Comisii de Anchetă Parlamentară, care a cerut urmărirea penală a ministrului Udrea în mai multe speţe şi a cerut Curţii de Conturi declanşarea de controale. Deşi raportul Curţii de Conturi nu este gata, Parchetul s-a grăbit să o declare pe Udrea curată ca lacrima, iar ministrul îşi vede în continuare de treabă nestingherit.
Cifrele prezentate de Institutul Naţional de Statistică demonstrează însă ineficienţa cheltuirii banului public. Anul trecut, industria de profil a pierdut 984.200 de turişti, cei mai mulţi dintre ei fiind români. Numărul turiştilor români care au ales o destinaţie autohtonă a scăzut cu 14%, ajungând la 4,8 milioane de persoane, în timp ce turiştii străini au fost mai puţini - 13%, ajungând la 1,275 milioane de persoane.
Defalcat, România a pierdut 793.400 de turişti români şi 190.300 de turişti străini. Sosirile şi înnoptările în unităţile de cazare au înregistrat anul trecut scăderi cu 13,8% şi cu 16,4% faţă de anul anterior, la 6,141 milioane de zile de cazare, respectiv 17,325 milioane de zile de cazare. Pentru înnoptări, scăderea din 2009 a fost cu aproape 16% pentru turiştii români, la 14,657 milioane, şi cu 20,6% pentru cei străini.
CUM SE CHELTUIESC BANII ÎN 2010
Prin planul de marketing, ministerul se angajează să realizeze şi să administreze un site de informaţii de turism, ale cărui cheltuieli vor fi suportate în totalitate din buget, dar nu renunţă nici la promovarea tradiţională, "la faţa locului", prin "vizite educaţionale" în ţară atât pentru ziarişti, cât şi pentru tour-operatori, agenţi de turism sau a altor "lideri de opinie" în domeniu.
Şi, cum turistul "de nivel" se deplasează cu avionul, ministrul Udrea propune realizarea şi proiectarea de filme publicitare în principalele aeroporturi din ţară şi din străinătate, precum şi în aeronave. La acestea se adaugă şi emisiuni de turism la televiziunile interesate şi tot felul de alte tipărituri, gen ghiduri, cataloage, pliante, broşuri sau suporturi video şi audio. Cât priveşte promovarea externă, ministerul continuă seria participărilor la manifestările expoziţionale organizate "pe pieţe de interes" prin înfiinţarea de pavilioane naţionale.
Nici presa nu a fost uitată, ministerul finanţând transportul, cazarea şi diurna pentru jurnaliştii care o însoţesc pe Udrea. Cumpărarea bunăvoinţei presei cu bani de buzunar nu este o premieră pentru ministrul Udrea. După articolele publicate de Jurnalul Naţional, ministerul a recunoscut atunci că a plătit în şase luni 5.355 euro numai pentru diurnele ziariştilor care participaseră la diverse târguri de turism.
Citește pe Antena3.ro