Informația corectă și bine interpretată este esențială pentru companii, iar noua tendință a pieței este aceea de a se apela la consultanți specializați în domenii noi, care fac legătura între toate domeniile de analiză. Unele companii din România apelează la firme specializate în consultanță de Business & Competitive Intelligence, altele chiar își trimit angajații la cursuri, pentru a crea departamente în interior. Astfel de specializări se pot obține fie în urma unor cursuri de scurtă durată, la firme specializate, fie prin absolvirea unor cursuri postuniversitare, de până la șase luni. Iar rezultatele sunt deja vizibile, în companiile care au apelat la astfel de specialiști
Până în prezent au fost introduse în COR mai multe standarde ocupaționale: Manager informații pentru afaceri - Cod COR 121308, Analist informaţii de firmă, cod COR: 242222 și Analist de informaţii, cod COR: 242224. În România putem vorbi mai mult despre Competitive Intelligence (CI), pentru că Business Intelligence este asociat în special cu aplicații software în țara noastră. CI se bazează pe culegerea informațiilor din exteriorul organizației, iar Counter CI presupune protejarea față de culegere, securitate organizațională. Dezvoltarea domeniului BI/CI se poate realiza atât prin diversificarea cursurilor post-universitare sau masterale din domeniu, cât și prin încurajarea apariției a cât mai multor companii care să aibă ca obiect de activitate oferirea de servicii de consultanță și training din domeniul BI/CI. Mediul economic a devenit din ce în ce mai complex. Economia este un concept dinamic și capătă noi forme în fiecare zi. “Peste dinanismul intrinsec mai vine și variabila legislativă și cea fiscală care transformă totul într-o junglă. În toată povestea actorul principal este omul care trebuie să aibă instrumentul potrivit pentru a lua în calcul toate aspectele: politice, economice, tehnologice, sociologice, geopolitice și de orice altă natură care pot aduce atingere mediului de business. Există și Competitor Intelligence, un alt domeniu care analizează concurența, studiază piața într-o formulă mai structurată decât o făceau până acum departamentele de marketing. Noi avem, în cadrul Academiei de Studii Economice (ASE) București, la Facultatate de Relații Internaționale un curs postuniversitar care pregătește specialiști în Competitive intelligence. ”Intelligence Economic International” este un curs de cinci luni, iar costurile sunt mult mai reduse decât pentru un MBA”, spune Cătălin Buciumeanu, unul dintre lectorii programului postuniversitar Intelligence Economic International, care urmează să se organizeze și în acest an, la ASE București. Curricula unui curs postuniversitar include materii precum Instumente de Analiză în Intellignece-ul Economic; Analiza Riscului și a Amenințărilor în Mediul Internațional; Sisteme de Avertizare Timpurie în Mediul de Afaceri; Intelligence Modern sau Diplomație Economică și Studii de caz, iar printre lectorii universitari se numără specialiști precum Sergiu Medar, Adriean Pârlog, Iulian Chifu, Dumitru Borțun, Razvan Buzatu, Cornel Codită, Dorel Paraschiv, Alexandru Grumaz, Gheorghe Hurduzeu, Cătălin Buciumeanu sau Mircea Solovăstru.
Nevoia de interpretare corectă a tendințelor
Pentru a ieși din încurcătură, companiile au acum nevoie de specialiști care să le ajute să înțeleagă tendințele reale ale pieței și mai ales să le ajute să găsească soluțiile potrivite, atunci când situația pieței nu se mai poate descifra prin metodele tardiționale. „Competitive intelligence este un instrument de lucru, pentru că oferă o grilă de interpretare. Alt instrument la fel de complex nu mai avem, pentru a învăța cum să analizăm lucrurile în situația actuală. Astăzi, până și minciuna se spune cu profesionalism. Te-ai aștepta ca relația dintre economie și matematică să fie una de succes, clară și precisă. De ce? Pentru că matematica este obiectivă, rece, lucreaz cu cifre. Ciferele nu mint. Dar economia este dinamică și cu foarte multe variabile. Rolul matematicii este acela de a transforma variabilele în constante. Paradoxul este că nu întotodeauna rezultatele sunt mulțumitoare. Competitive intelligence, ca și procesul de adaptare din teoria lui Darwin, este un instrument care ne ajută să facem față provocarilor mediului economic. Așa au supraviețuit organismele, pentru că au reușit să se adapteze la mediu. Și industria și comerțul sunt tot niște organisme care trebuie să se adapteze”, mai explică specialistul Cătălin Buciumeanu.
De la consultanță, la cursuri de specializare
Cele mai multe companii care au avut nevoie de consultanță în acest domeniu și-au trimis ulterior angajații la cursuri postuniversitare sau la cele de scurtă durată (de cinci zile), pentru a se speicaliza sau pentru a putea lucra în cunoștință de cauză cu consultanții. „Cursul de «Expert Informaţii pentru Afaceri» este primul şi singurul curs de scurtă durată acreditat de Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC), prin care se recunoaşte calitatea profesională a unei persoane de a ocupa poziţia de expert informaţii pentru afaceri într-o companie cod COR 242217. Cursul constă într-un pachet de prelegeri și exerciţii individuale sau de grup, menite să introducă participantul în domeniul informaţiilor pentru afaceri, să-i dezvolte competenţele și abilităţile de bază aferente ocupaţiei expert informaţii pentru afaceri, precum identificarea nevoilor de informaţii, culegerea de informaţii din surse umane, surse deschise etc. Cursul le oferă participanților și o perspectivă asupra dezvoltării lor profesionale, ca element vital pentru o organizaţie sau o companie adaptată secolului XXI”, explică Amira Rădulescu, Product Development Director al Institute of Business Competitive Intelligence (IBCI). Specialiștii ICSS oferă și consultanță companiilor.
În general un curs de competitive intelligence este construit pentru mediul de business, pentru cei care trebuie să ia decizii pentru afacerea lor. Se pregătesc pentru a putea face analize în baza cărora pot lua decizii corecte.
Cătălin Buciumeanu, lector
Competitive Intelligence presupune o analiză complexă a pieței, astfel încât să ofere o viziune cât mai clară asupra țintei care se dorește a fi atinsă. La cursuri vin, în general, persoane din middle și top management, din diverse companii, chiar și acționari, directori de vânzări, chiar și directorii de departamente financiare.