x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Multe zone din Delta Dunării ar putea dispărea, prin inundare

0
Autor: Diana Scarlat 29 Iul 2020 - 11:11
Multe zone din Delta Dunării ar putea dispărea, prin inundare
Vezi galeria foto

După 16 ani, România se retrage, iar Ucraina reia lucrările pentru construirea Canalului Bîstroe. Studiile făcute în ultimii ani de experți din ambele țări au dat rezultate pe care România nu le mai ia în considerare astăzi, astfel încât țara noastră a oprit toate demersurile, lăsând mână liberă Ucrainei. Specialiștii români au atras atenția asupra pericolelor principale: sturionii își vor schimba rutele de migrație, iar Sulina va pierde monopolul pentru transport pe Marea Neagră. Mai sunt și alte probleme de mediu care pot fi generate de o astfel de intervenție în zona Deltei Dunării, însă dosarul a fost închis, din perspectiva României, astfel încât canalul poate fi construit.

 

Disputele pe marginea construirii Canalului Bîstroe au început în anul 2004, când Ucraina a început realizarea proiectului: Canalul de Navigaţie de Mare Adâncime Dunăre-Marea Neagră. Prima etapă a lucrărilor de construcţie s-a desfăşurat în zona braţului Bîstroe, pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei Dunărea, din Ucraina. Încă de atunci s-au identificat posibile efecte ecologice care vor afecta sectorul românesc al Deltei Dunării, respectiv un efect hidrodinamic, prin redistribuirea debitelor fluviului în Delta Dunării şi la gurile de vărsare în mare, care va genera creşterea aporturilor pe braţul Chilia şi diminuarea acestora pe braţele româneşti, Sulina şi Sf.Gheorghe. Din anul 2013 până în prezent, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecția Mediului (INCDPM) a demonstrat, prin măsurători, că există o rută de migrare a mai multor specii de sturion, respectiv Marea Neagră-Stambului Vechi-brațul Chilia. Documentația științifică depusă de specialiștii români la Ministerul Mediului arată că va fi afectată acvifauna, în perioadele estivale, când apele Dunării au cele mai scăzute niveluri, iar plaurii plutitori pe care sunt amplasate coloniile de pelicani din zona Roşca-Buhaiova au tendinţa de a se fixa de malul sau de fundul lacurilor, facilitând accesul uşor al prădătorilor - vulpi, şacali, câini enoţi - la puii şi juvenilii aflaţi pe cuiburi. Când nivelul apelor creşte, plaurii fixaţi pot fi inundaţi împreună cu cuiburile păsărilor protejate, fenomen ce va genera migraţia din colonii spre alte zone favorabile cuibăritului.

 

Sulina pierde monopolul

O parte a disputelor legate de acest canal este legată de faptul că Ucraina își poate asigura astfel accesul la Marea Neagră, înlăturând monopolul deţinut de România asupra transportului de mare tonaj pe braţele Dunării. Conform Convenţiei din 1948 privind regimul navigației pe Dunăre, semnată la Belgrad, singura cale pentru vapoare de mare tonaj pe Dunăre este pe braţul Sulina. Autorităţile de la Kiev susţin că nu este vorba despre construirea unui nou canal de navigaţie, ci despre reînnoirea căii navigabile, care a funcţionat în partea ucraineană a Deltei Dunării, la nord de braţul Chilia, până la începutul anilor '90. Astfel, lucrările care se execută în prezent la Bîstroe ar consta doar în curăţarea, adâncirea și amenajarea canalului existent. Totuși, din documentele depuse de INCDPM la Ministerul Mediului, reiese că în anul 2013, institutul a informat Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați asupra pericolului de a pierde controlul asupra transportului marin prin activarea canalului Bîstroe. În acest moment, INCDPM a mai depus un studiu care arată o estimare a distribuției traseelor sturionilor între diferite rute, stabilind o proporție de 53% către Chilia și 47% către Tulcea. Același raport de monitorizare făcut de institutul din România identifică brațul Stambulul Vechi drept principală cale de migrație a populațiilor de sturioni, mai degrabă decât Bîstroe, deși pentru Bîstroe e posibil să se fi subestimat debitul. Ministerul Mediului nu ia în considerare aceste rezultate.

 

În anul 2015, delegația României - formată din reprezentanți ai Ministerului Mediului, Ministerului de Externe, Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) și INCDPM - a reușit să mențină deschis dosarul Bîstroe, la Secretariatului Convenției de la Berna, prin prezentarea rezultatelor cantitative care arată posibilul impact asupra sturionilor, după lucrările de executare a canalului. În anul 2016, delegația din care a fost exclus INCDPM a reușit închiderea dosarului, prin neprezentare. În acest moment, Ministerul Mediului menține decizia guvernului din anul 2016, lăsând cale liberă Ucrainei pentru a construi canalul și ignoră în continuare studiile primite de la INCDPM, institutul exclus din componența delegației.

 

Se mută sturionii și scrumbia de Dunăre

Efectul antropic al lucrării din Ucraina ar crește traficul naval pe Bîstroe, astfel încât executarea lucrărilor de dragaj la gura noului canal de acces și alte operaţiuni care au continuitate pot determina diminuarea migraţiei sezoniere a sturionilor și a altor specii de pești. S-a ajuns la concluzia că se va produce o reorientare a cârdurilor de migratori spre alte guri fluviale de acces, cu o posibilă creştere a interesului pentru gura braţului Sf. Gheorghe. Din punct de vedere economic, se prevede că pescuitul pe braţul Chilia se va accentua, fapt ce va determina, pentru sectorul românesc, o involuţie a capturilor, în special la speciile de sturioni. Scrumbia de Dunăre (Alosa pontica) şi trei specii de sturioni - Morunul, Nisetrul, și Păstruga -, vor pierde, în scurt timp, una din cele două căi de migraţie, astfel încât, migraţia va avea loc numai pe braţul Sf. Gheorghe, afectând activitatea de pescuit de pe braţul Chilia şi pe Dunărea maritimă.

 

Canalul traversează o zonă cu regim de protecţie ecologică integrală, aflată, din anul 1998, sub jurisdicţia UNESCO, fiind şi sit Ramsar, ca zonă umedă de importanţă internaţională.

 

În anul 1999, Rezervaţia Biosferei ,,Dunărea” a devenit parte a Rezervaţiei Biosferei Transfrontiere ,,Delta Dunării” România – Ucraina.

Citeşte mai multe despre:   delta dunării

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 




UPDATE Sir Sean Connery a murit la vârsta de 90 de ani. Înmormântarea se va desfășura într-un cadru privat

UPDATE Sir Sean Connery a murit la vârsta de 90 de ani. Înmormântarea se va desfășura într-un cadru privat
Galerie Foto Sir Sean Connery a murit la vârsta de 90 de ani, în Bahamas, transmite BBC. Familia actorului a anuțat că înmormântarea va avea loc într-un cadru privat, iar comemorarea acestuia se va desfășura după ce...

Nou atentat în Franța. Un preot ortodox a fost împușcat

Nou atentat în Franța. Un preot ortodox a fost împușcat
Un preot ortodox a fost împușcat lângă o biserică din Lyon. Acesta este de origine greacă și a fost atacat în timp ce încerca să închidă lăcașul de cult, a anunțat Ministerul francez de Interne, pe...

Atacul de la Nisa. Al treilea suspect a fost reținut de poliție

Atacul de la Nisa. Al treilea suspect a fost reținut de poliție
A treia persoană a fost reținută de poliția franceză aseară, fiind bănuit că a fost implicat în atacul islamist de la Nisa, soldat cu decesul a trei persoane. Bărbatul are 33 de ani și a fost...

O altă vedetă este bolnavă cu noul coronavirus. „Am prins varianta de bogați: fără gust și miros și cam atât”

O altă vedetă este bolnavă cu noul coronavirus. „Am prins varianta de bogați: fără gust și miros și cam atât”
Codin Maticiuc, „craiul de Dorobanți” cunoscut pentru iubitele celebre pe care le-a avut în trecut și pentru mașinile de lux din garaj, a anunțat, sâmbătă, că are Covid-19. Vedeta nu știe cum a contact...

UPDATE Ludovic Orban spune ce se va întâmpla cu școlile săptămâna viitoare

UPDATE Ludovic Orban spune ce se va întâmpla cu școlile săptămâna viitoare
Modalitatea de desfășurare a cursurilor școlare nu se va schimba în perioada următoare, deși rata de infectare cu COVID-19 în rândul elevilor nu a crescut semnificativ în timpul cât unitățile de...

O învățătoare din Slatina a murit din cauza infecției cu COVID-19

O învățătoare din Slatina a murit din cauza infecției cu COVID-19
O învățătoare din Slatina a decedat din cauza infecției cu COVID-19. Ea avea 55  de ani și boli cronice. Se afla internată la Spitalul Județean din Slatina.  Femeia a început să manifeste simptome...

 Federația „Solidaritatea Sanitară” anunță proteste de stradă

 Federația „Solidaritatea Sanitară” anunță proteste de stradă
 Federația „Solidaritatea Sanitară” anunță proteste în data de 5 noiembrie. Acestea vor începe din Piața Victoriei, între orele 11:00-13:00. Acestea reprezintă continuarea acțiunilor...

Focar de COVID-19 la Institutul de Psihiatrie Socola: 95 de persoane infectate

Focar de COVID-19 la Institutul de Psihiatrie Socola: 95 de persoane infectate
Focarul de COVID-19 de la Institutul de Psihiatrie Socola din Iași se extinde. Acesta a fost declarat în urmă cu câteva zile la Secția de îngrijiri paliative, unde au fost înregistrate 13 cazuri. A...

UPDATE Europa se întoarce la carantină. Marea Britanie se pregătește de izolare. Proteste și orașe închise în Italia

UPDATE Europa se întoarce la carantină. Marea Britanie se pregătește de izolare. Proteste și orașe închise în Italia
Al doilea val al infecției cu noul coronavirus sperie autoritățile din statele europene, astfel încât multe dintre acestea se pregătesc de o nouă blocare în case a populației. Sistemele sanitare sunt...

Spitalul Militar de Urgență Sibiu va primi pacienți cu COVID-19

Spitalul Militar de Urgență Sibiu va primi pacienți cu COVID-19
Autoritățile s-au răzgândit și au decis că Spitalul Militar de Urgență Sibiu va primi pacienți cu COVID-19. Anunțul a fost făcut de vicepremierul Raluca Trucan, după ce directorul DSP Sibiu declarase,...

Ce spune Nicușor Dan despre respectarea normelor sanitare și rezolvarea apei calde din Capitală

Ce spune Nicușor Dan despre respectarea normelor sanitare și rezolvarea apei calde din Capitală
În următoarea perioadă vor fi efectuate controale la terase, în mijloacele de transport public, precum și la punctele de intrare și ieșire din Capitală pentru a se verifica dacă sunt respectare normele sanitare....

Incident în Vrancea. Primarul din Mărășești a dat afară echipa de control a DSP

Incident în Vrancea. Primarul din Mărășești a dat afară echipa de control a DSP
O echipă de control alcătuită din reprezentanți ai DSP Vrancea și ai Inspectoratului Județean de Poliție a fost dată afată din sediul Primăriei Mărăşeşti de către edilul oraşului. Mai multe persoane...

Un nou cutremur la Vaslui. Este al cincilea din ultimele zile

Un nou cutremur la Vaslui. Este al cincilea din ultimele zile
Un seism de 2,8 pe scara Richter a avut loc astăzi în județul Vaslui, transmite Institutul Național de Cercetare Dezvoltare și pentru Fizica Pământului (INCDPF).   Acesta s-a...

Bilanț COVID-19: 5.753 de cazuri noi. 101 decese. Totalul a ajuns la 241.339 de persoane infectate

Bilanț COVID-19: 5.753 de cazuri noi. 101 decese. Totalul a ajuns la 241.339 de persoane infectate
Galerie Foto În urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 5.753 cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2 (COVID – 19), acestea fiind cazuri care nu au mai avut...

Circulația tirurilor în Ungaria va fi interzisă în weekenduri

Circulația tirurilor în Ungaria va fi interzisă în weekenduri
Autoritățile din Ungaria a impus restricții cu privire la circulația autovehiculelor de marfă, cu o capacitate de peste 7,5 tone,începând din această seară, de la ora 23.00 și până duminică, ora 23.00....
Serviciul de email marketing furnizat de