Dacă anticii obişnuiau să spună că “toate drumurile duc la Roma”, pentru primarului Clujului, Sorin Apostu, un lucru e limpede: toate drumurile turistice importante ale României duc la (trec prin) Cluj Napoca. (Sau cel puţin aşa ar trebui să se întâmple.) Dacă cineva îşi doreşte să viziteze oricare dintre obiectivele turistice din interiorul arcului carpatic – bisericile de lemn din Maramureş, de exemplu, sau bisericile fortificate săseşti – atunci mai întâi face un popas la Cluj-Napoca, parcurge oraşul la pas şi se bucură de generoasa lui ofertă turistică şi culturală, după care pleacă mai departe, spre ţinta aleasă. În momentul de faţă, Clujul are cel mai bine dezvoltat turismul de business, fiind abordat ca un oraş de tranzit. Latura aceasta poate fi dezvoltată, punându-se însă în valoare şi celelalte oportunităţi de recreere pe care le oferă oraşul şi împrejurimile.
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) Regiunea Transilvania Nord-Vest, Asociaţia Hotelierilor Clujeni, Youth Hostel Romania, Asociaţia Naţională de Turism Rural Ecologic şi Cultural (ANTREC), Camera de Comerţ şi Industrie Cluj şi Asociaţia Naţională a Bucătarilor şi Cofetarilor din Turism (ANBCT) – cu alte cuvinte, cele mai importante organizaţii profesionale şi patronale din turism şi alimentaţie publică – au fost solicitate să-şi unească eforturile pentru promovarea Clujului pe harta turistică a României. Lor li se adaugă autorităţile locale, primarul Clujului, Sorin Apostu, fiind cel care a avut iniţiativa înfiinţării unei asociaţii locale care să-i reunească pe cei care activează în domeniul turismului, lor urmând să li se alăture şi alte instituţii, precum Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca şi Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj.
Astfel de proiecte de unificare a forţelor locale şi naţionale pentru promovarea turismului clujean au mai fost iniţiate şi în urmă cu şase ani, însă atunci nimic nu s-a finalizat. Actualul director al Regiunii Transilvania Nord-Vest a ANAT, Martin Bikfalvi, este însă de părere că de această dată lucrurile se pot urni şi că asociaţia poate juca un rol important în coordonarea activităţilor şi programelor turistice din judeţ, indiferent dacă este vorba despre turism rural, turism de business, turism cultural ş.a. Printre priorităţile viitorarei asociaţii turistice s-ar putea număra crearea brandului turistic al judeţului Cluj, ca şi îmbunătăţirea portalului turistic visitcluj.ro.