x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Cu ce îşi primeşte România turiştii în 2016

Cu ce îşi primeşte România turiştii în 2016

de Luciana Cocoș    |    12 Ian 2016   •   21:24
Cu ce îşi primeşte România turiştii în 2016
Sursa foto: vladsogodel/Getty Images/iStockphoto

Mai multe publicaţii străine recomandă România ca destinaţie de vacanţă pentru 2016. Ghidul de călătorie Lonely Planet, televiziunea americană CNN, dar și publicaţia USA Today au numai cuvinte de laudă la adresa ţării noastre în privinţa turismului.

Chiar dacă lucrurile încă se mișcă greoi, iar investiţiile sunt firave, autorităţile mizează în acest an pe zonele care s-au dovedit de succes pentru că bani pentru promovarea externă nu prea mai sunt.

Până în 2020, România nu mai poate atrage fonduri europene pentru promovare.

2015, an bun pentru turism. Speranţele lui 2016

În primele 10 luni ale lui 2015, numărul turiștilor străini a crescut cu 17,3% față de perioada similară din 2014. Autoritatea Naţională pentru Turism estimează că numărul acestora ar putea depăși două milioane la 31 decembrie 2015.

În ceea ce privește sosirile turiștilor străini în structurile de cazare, cea mai mare pondere au deţinut-o cei din Europa, peste 74%. Iar autorităţile vor ca anul acesta numărul străinilor care vin să-și petreacă vacanţele la noi să crească simţitor. Președintele ANT, Anca Pavel Nedea, ne-a declarat că accentul se va pune pe autenticitate, bogăția
culturală și păstrarea tradițiilor.

Miza anului 2016: medical şi balnear

La capitolul priorităţi, autorităţile și-au propus pentru acest an creșterea notorietăţii ţării noastre ca și destinaţie turistică prin promovarea produselor și a diverselor forme de turism, cu accent în special pe turismul balnear și cel medical.

„Suntem convinși că turismul medical, parte a turismului de sănătate, un segment major al pieţei turistice internaţionale, va reprezenta unul dintre produsele turistice competitive ale României și un domeniu care poate oferi o serie de oportunităţi de dezvoltare atât pe plan
european, cât și la nivel global, în condiţiile în care beneficiază de implicare tot mai profundă a știinţei și tehnicii”, a mai declarat președintele ANT. Iar cerere există. Atât din partea românilor, cât și din partea străinilor. Din nefericire, prin comparație cu alte țări, România a rămas mult în urmă, în pofida avantajelor naturale pe care le are.

Este nevoie rapid de un minister
Nici sub Guvernul Cioloș turismul nu are un minister dedicat, deși această industrie este generatoare de venituri importante la bugetul statului și ar putea atrage și mai mulţi bani printr-o strategie bine pusă la punct și o lege a turismului, cerută de toţi jucătorii din această piaţă. Dacă ar avea un minister, turismul românesc ar avea o mai mare greutate, spun patronatele din domeniul balneo, exact ramura pe care se mizează cel mai mult în acest an. Acest tip de turism ar putea aduce bani serioși în vistieria statului, însă este nevoie și de investiţii serioase, de peste un miliard de euro.

Românii din diaspora, promotori pentru ţara-mamă

Cum bani pentru publicitate nu prea mai sunt, pe lângă provomarea pe canalele on-line, numele și renumele frumuseţilor și bogăţiilor României pot fi duse mai departe chiar de către românii din străinătare. „Considerăm că o mare parte din compatrioţii noștri care trăiesc
în străinătate ne pot promova cu succes în ţările de reședinţă, bineînţeles după ce li se va transmite o viziune și li se va conferi, implicit, o veritabilă misiune. În acest fel poate fi satisfăcută o nevoie de apartenenţă, o dorinţă de a se mândri cu originea lor”, mai spune Anca Pavel Nedea.

Pe lângă acţiunile de promovare, investiţiile sunt în continuare esenţiale în acest domeniu, mai ales că și gusturile românilor în materie de vacanţe s-au mai cizelat.

36 de milioane de euro au dat românii pe Revelion

Anul care tocmai s-a încheiat a fost marcat de mai multe evenimente pe plan intern și internaţional care au marcat și domeniul turismului. Pentru petrecerea vacanţei de Revelion, peste 155.000 de români au cheltuit aproximativ 36 de milioane de euro pentru destinații în ţară și străinătate, potrivit Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.

Deși suma pare uriașă, este însă mai mică faţă de anul 2014. Dintre cei 155.000 de români, peste 147.000 și-au petrecut Revelionul în staţiunile din ţară, în scădere cu 3,5% faţă de anul trecut, cheltuind aproximativ 140 milioane de lei, cu 1,5% mai puţin comparativ cu anul precedent. În străinătate au petrecut aproape 8.200 de turiști.

Și în acest caz procentul este în scădere cu 5% faţă de finalul lui 2014. Însă cifrele patronatelor arată că românii au început să se îngrijească mai mult de sănătate. Peste 28.000 de români au ales să petreacă sărbătorile în staţiunile balneare, în creștere cu aproximativ 4% faţă de anul trecut.

Autoritatea Naţională pentru Turism nu a precizat dacă anul acesta vor demara noi investiţii, dar consideră necesar ca proiectele începute în anii anteriori și nefinalizate din cauza lipsei de bani să fie continuate și finalizare. Reamintim aici refacerea staţiunii Borsec și a pârtiei de schi de la Câmpulung Moldovenesc.

De asemenea, autorităţile spun că se va continua implementarea măsurilor strategice propuse prin Strategia de dezvoltare durabilă a turismului în Munţii Carpaţi, dezvoltarea rutelor culturale pe teritoriul României, dar și realizarea ghidului complet pentru centrele de informare turistică.

×
Subiecte în articol: turişti turism calatorii