x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Litoralul românesc va fi plin și în această vară

Litoralul românesc va fi plin și în această vară

de Diana Scarlat    |    20 Iun 2025   •   08:20
Litoralul românesc va fi plin și în această vară

Litoralul românesc va fi plin și anul acesta, chiar dacă ordonanța „trenuleț” a redus valoarea voucherelor de vacanță la jumătate și se discută eliminarea lor sau acordarea doar pentru circa 17% din totalul bugetarilor.

Deși s-a preconizat că se vor înregistra imediat scăderi în vânzările de pachete turistice, în special pe litoral, hotelierii și agențiile de turism spun că numărul cererilor este la fel ca anul trecut, mai ales pentru vacanțele scumpe. Profilul turistului român care alege hoteluri de lux de pe litoralul nostru nu se încadrează în sfera acoperită de acordarea voucherelor de vacanță ca stimulent pentru a merge în concediu - este concluzia la care au ajuns hotelierii și agențiile, după ce au analizat situația din ultima lună, cu atenție. Chiar dacă unii dintre clienții hotelurilor de 4 și 5 stele foloseau și voucherele de vacanță, în anii anteriori, au revenit în aceleași unități de cazare anul acesta, fără vouchere. Sunt afectate, parțial, pensiunile și hotelurile de o stea, pentru care turiștii au folosit voucherele, iar acum încă nu sunt căutate, însă și acestea s-ar putea umple în vârf de sezon, fără stimulentul de la stat.

Turiștii români care aleg litoralul nostru știu ce vor, au bugete de vacanță de peste 3.000 de euro pentru o familie și caută condiții de lux - este concluzia la care au ajuns cei mai mulți hotelieri și cele mai multe agenții de turism. Diferențele de preț dintre litoralul românesc și cel bulgăresc sunt de 15% în favoarea Bulgariei, la 4 și 5 stele cu servicii all inclusive, însă agențiile de turism au constatat că foarte mulți turiști aleg fie ambele zone de litoral „la pachet” - prelungindu-și vacanța din Bulgaria în România sau din România în Bulgaria -, fie aleg România, fiind mai aproape de casă. Cei mai mulți turiști din această ultimă categorie aleg stațiunea Mamaia, unde au mai multe opțiuni all inclusive la 4 și 5 stele. Pentru această categorie de clienți ai hotelurilor de lux nu contează foarte mult voucherul de vacanță, opțiunea lor fiind clară, în legătură cu preferințele, atunci când merg în vacanță pe litoral.

Tocmai de aceea, cele mai multe hoteluri de lux de la malul mării au și anul acesta un număr de cereri cel puțin la fel de mare ca anul trecut, iar unele chiar au ajuns la gradul maxim de ocupare prin rezervările timpurii, pentru perioada vârfului de sezon. Analizele hotelierilor și ale agențiilor care vând litoralul românesc arată că nici mitul „prețurilor nesimțite” nu-i mai sperie pe turiștii care deja știu exact ce aleg și de ce optează pentru un anumit hotel sau pentru o stațiune, cu prețurile cele mai mari, în perioada iulie-august.

Pe aceste date s-au bazat și investițiile private din ultimii ani, numărul hotelurilor de lux crescând, la fel ca și ofertele all inclusive, pe baza cererii venite din partea turiștilor români. Din ce în ce mai multe familii cu copii aleg o vacanță la mare în România, la all inclusive, pentru că și hotelierii români au început să ofere aceleași condiții ca în Bulgaria, Grecia sau Turcia - destinațiile de vară din topul preferințelor românilor. Unul dintre exemplele cele mai relevante este conceptul Phoenicia, cu lanțul hotelier care a adus pe litoralul nostru un tipar specific turismului din Turcia, atrăgând astfel o mare parte a publicului-țintă obișnuit cu respectivele condiții. Un alt concept preluat din Turcia se regăsește la Blaxy, în zona 23 August-Olimp, unde a fost creat un resort tipic turcesc, în regim „time-sharing”, atrăgând publicul-țintă interesat de acest specific.

Investițiile cresc, în pas cu tendințele

Deși Organizația de Management al Destinației (OMD) Mamaia-Constanța nu a reușit să facă un studiu care să definească opțiunile publicului-țintă, pe baza căruia să poată face o strategie de promovare corectă, hotelierii și-au făcut singuri cercetarea și calculele, astfel încât au decis să „parieze” în continuare pe litoralul nostru, investind masiv în noi unități de cazare, în unități de alimentație publică și plaje - care de anul acesta sunt concesionate pe o perioadă de 10 ani, pentru a încuraja investitorii.

Numărul hotelurilor care oferă servicii în regim all inclusive pe litoral a crescut, anul acesta, de la 51 la 55, dintre care două sunt de 5 stele, 22 de 4 stele și 31 de 3 stele. Aceste hoteluri sunt și cele mai căutate de turiștii români care preferă să-și petreacă vacanța pe litoralul românesc, cele mai căutate fiind hotelurile de lux, chiar dacă au prețuri mai mari. Cei mai mulți turiști care doresc astfel de oferte sunt din categoria de vârstă 25-50 de ani, cu venituri peste nivelul mediu și cu 1-3 copii. Aceeași tendință s-a observat mai întâi pe litoralul Bulgariei, iar hotelierii din România care au început să facă oferte similare cu cele din țara vecină au mizat pe alegerile pe care le vor face turiștii în mod similar, căutând același tip de ofertă, dar mai aproape de casă.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×