x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Arhitectură, design şi ţesături: Textile semnate Gio Ponti

Arhitectură, design şi ţesături: Textile semnate Gio Ponti

de Georgiana Teodorescu    |    26 Feb 2009   •   00:00

O colaborare inedită între un mare arhitect şi o firmă producătoare de decoraţiuni textile dă naştere unei colecţii întru totul originale, menite să se adreseze celor care preţuiesc valoarea elementelor semnate de autor.



Ca parte din progresul vieţii moderne a vremurilor noastre, suntem supuşi zilnic alegerilor. Un apartament mai bun, o carieră nouă, un mod inedit de relaxare, toate trebuie selectate într-un fel sau altul. Orice alegere ai face, se realizează în detrimentul altui obiect, altei stări, altei situaţii. Dar care este cea mai bună soluţie şi ce determină selectarea ei între atâtea opţiuni? Alegem în funcţie de posibilităţi, de cunoaşterea variantelor, de sfaturile oamenilor specializaţi, dar mai presus de toate de propriile gusturi. Dar valoarea obiectelor create de oameni care s-au consacrat de-a lungul timpului în domeniul designului este de necontestat.

PROPUNERI INEDITE
Gio Ponti, mare arhitect italian al secolului al XX-lea, deschizător de drumuri în design şi fondator al celebrei reviste Domus, şi-a exercitat talentul şi forţa creatoare pe toate laturile ce compun spectrul amenajărilor de interior. 

Printre alte  multe colaborări fructuoase, la mijlocul anilor '50, ideile lui Gio au fost materializate şi în fabrica de producţie de textile a lui  Luigi Grampa, cei doi punând bazele unei colaborări şi prietenii puternice de-a lungul deceniilor. În 1979, Gio şi Grampa îşi unesc forţele în aceeaşi companie, denumită Tra80, stilul consacrat fiind recunoscut şi astăzi.

DEMONSTRAŢIE DE ORIGINALITATE
Designerul-arhitect a început, ca sursă de inspiraţie, cu subiecte tipic mediteraneene, printate manual, atât pentru draperii, cât şi pentru tapiserie. În timp, experienţele personale şi călătoriile i-au deschis orizontul în materie de imprimeuri. Din diferitele expediţii, acesta a selectat fotografiile cele mai expresive, detaliate şi cu o puternică încărcătură coloristică şi le-a prelucrat pentru colecţiile următoare.


Astfel, amurgul pe un lac, peşterile din Arizona, casele franceze decorate cu glastre cu flori şi acoperişurile albastre de pe o insulă grecească, toate au fost sursă de inspiraţie. Mai mult, datorită legăturii directe cu lumea artelor, acesta s-a inspirat chiar din picturi celebre, pentru intensitatea culorilor, densitatea utilizării lor şi pentru efectul produs asupra psihicului uman: linişte, energie, dinamism, exaltare, anxietate, tumult. Materialele cu care s-a "jucat" sunt naturale şi au în compoziţie fire obţinute pe cale naturală: din blană animală, din bumbac, in sau fir de mătase.

Abilitatea artistului de a găsi în lucruri uzuale inspiraţie atât pentru textura materialului, cât şi pentru culori este de apreciat. Textilele lui sunt înzestrate cu capacitatea de a transmite multă energie şi pozitivitate.

Materialele sunt de cele mai multe ori pur decorative. Stilul eclectic al designerului este prezent în aceste creaţii inspirate fie din caligrafia neglijentă a unui copil grăbit, fie din schiţele fugare ale unui pictor, din faţada unor clădiri ce se reflectă în mii şi mii de moduri la asfinţit sau din traficul la o oră de vârf din New York, când taxiurile galbene împânzesc marile bulevarde. Toate acestea au fost surse de inspiraţie pentru Gio Ponti, un designer atât de aproape de viaţa urbană şi atât de talentat în a imortaliza într-un mod artistic aceste frumuseţi cotidiene care ne înconjoară.


UTIL
Designul lui Gio Ponti se reduce la linii pure, clar definite, cu nuanţe subtile, realizate de cele mai multe ori prin schiţe de mână. Talentul său a luat locul procedurilor de imprimare cu modele realizate computerizat, acest talent funcţionând ca o suspensie între el şi ceilalţi producători, cu o prezenţă grafică extraordinară pe piaţa ţesăturilor. Materialele au consistenţă, datorită tratării în mai multe straturi. Primul este de bază, fiind cel care susţine şi culoarea principală, peste care se ţese cel de-al doilea strat, care defineşte modelul printr-o culoare complementară.

×
Subiecte în articol: idei pentru casa ta