x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Biserica de lemn Ieud Deal

Biserica de lemn Ieud Deal

22 Dec 2007   •   00:00

Bisericile de lemn sunt o expresie proprie peisajului cultural din Maramureş, opt dintre ele, printre care şi Ieud Deal, au fost incluse in 1999 pe lista UNESCO a monumentelor cu valoare de patrimoniu cultural universal

Bisericile de lemn sunt o expresie proprie peisajului cultural din Maramureş, opt dintre ele, printre care şi Ieud Deal, au fost incluse in 1999 pe lista UNESCO a monumentelor cu valoare de patrimoniu cultural universal

Originalitatea, frumuseţea, indrăzneala proporţiilor şi a detaliilor arhitecturii de lemn vernaculare religioase din Maramureş este rezultatul unor influenţe gotice inserate pe fondul unei puternice tradiţii ortodoxe. Aceste biserici de dimensiuni mici, dar cu turnuri inalte şi zvelte erau de lemn, intrucăt fusese interzisă zidirea in piatră a lăcaşurilor de cult ortodoxe. Ele datează din secolul al XVIII-lea, majoritatea fiind reconstruite după ultima invazie a tătarilor din 1717, insă se păstrează şi căteva biserici din secolul al XVII-lea.

Pictura murală acoperă intreaga suprafaţă interioară a bisericii. Istoricul de artă Anca Pop-Bratu remarca "bogăţia programului iconografic, complexitatea rezolvărilor compoziţionale şi varietatea decorativă". De altfel lemnul s-a dovedit a fi un suport ideal pentru evocarea secretelor spirituale, toate bisericile de lemn au fost decorate cu pictură murală, in care sunt infăţişate intr-o manieră naivă scene din Vechiul şi Noul Testament, cea mai frecventă temă iconografică a pronaosului fiind Judecata de Apoi Sfăntul Cristofor, care conform tradiţiei păzeşte impotriva morţii subite. Intotdeauna zonele din registrul inferior al pereţilor prezintă degradări grave

Ieud Deal

Ieudul este cunoscut pentru cele două biserici de lemn, insă cea "de pe deal" impresionează atăt prin diversitatea concepţiei picturii, căt şi a priceperii meşteşugăreşti, fiind construită la inceputul secolului al XVII-lea de nobilii Balea. Intrucăt data construcţiei a fost mult timp controversată, in 1997 Ólafur Eggertsson, de la Institutul Islandez pentru Cercetări Forestiere, şi Alexandru Baboş, de la Universitatea Lund, prin metoda dendrocronologiă au stabilit data tăierii lemnului in 1620 şi doar reparaţii din lemn de brad secţionat in anul 1760.

Biserica este ridicată din bărne de molid, legate cu cheotori netede in dinte ascuns. Pereţii sunt din bărne fasonate din secure şi bardă, apoi fixaţi prin cuie de lemn. Tălpile şi portalele, expuse la umiditate, sunt din lemn de stejar. Acoperişul, din şiţă, este in patru ape.

Prin comparaţie cu alte biserici de lemn din aceeaşi perioadă, Ieud Deal face parte din categoria celor mari, avănd 7.15 m lăţime şi 11.87 m lungime. Trebuie remarcat că inălţimea naosului este egală cu lăţimea ei, o proporţie intălnită şi la alte biserici de la inceputul secolului al XVII-lea din Maramureş. Accesul se face din partea vestică, printr-un portal simplu, repetat şi la intrarea in naos. Pronaosul are tavan drept, iar naosul are o boltă cilindrică. Altarul este decroşat şi incheiat cu cinci laturi exterioare scurte. Interiorul este slab luminat de ferestre inguste in unghi ascuţit, care iniţial au fost mai mici.

Pictura lui Ponehalschi

Austeritatea exterioară este indulcită in interior de tonurile de roşu, verde şi gris-albăstrui ale picturii murale in tempera. Valoarea bisericii Ieud Deal este dublată de expresivul ansamblul pictural, considerat de specialişti un adevărat document al epocii, care insă nu este nici datat, nici semnat, fiind atribuit zugravului Alexandru Ponehalschi. Conform documentelor de arhivă, din dorinţa nobilului Mihai Balea, amăndouă bisericile din Ieud au fost reparate intre anii 1764-’65. Cercetările dendrocronologice au indicat de asemenea, in acel moment, schimbarea tălpilor la Ieud Deal. Tot atunci se pare că au fost mărite şi ferestrele - două dintre cele originale s-au păstrat intre streşini in partea vestică. Astfel este foarte probabilă şi repictarea ei in 1765, intrucăt in acea perioadă mai multe biserici de lemn au fost fie pictate din nou, cu ocazia unor reparaţii, fie pictate ca o finisare a unei noi construcţii.

Restaurarea picturii

In 1995 proiectul-pilot de conservare Maramureş propunea: conservarea siluetei şi caracterului arhitecturii şi restaurarea picturii bisericilor de lemn. Cu fonduri provenite de la Ministerul Culturii şi Cultelor, Institutul Getty Grant şi, parţial pentru pictură, de la Comisia Europeană, s-au efectuat lucrări de restaurare a arhitecturii la bisericile din Bărsana, Budeşti Josani, Deseşti, Rogoz şi intervenţii de restaurare a picturii la Bărsana, Ieud Deal şi Rogoz. In urma acestui proiect, biserica Ieud Deal a fost documentată, studiată şi datată dendrocronologic in 1997. In prezent, 2002-2009, pictura bisericii este in proces de restaurare şi conservare.

Pictura pe lemn

"Interstiţiile dintre bărne, trecerea de la un perete la altul ori micile porţiuni cu asperităţi trebuiau uniformizate. Astfel, pe suprafaţa ce urma a fi pictată erau lipite făşii de 5-20 cm, din pănză de in sau de cănepă. Acestea formau un tampon elastic pentru variaţiile de volum ale lemnului la schimbările de temperatură şi umiditate. Picturile murale au ca grund un strat relativ subţire de ghips intins uniform pe lemn. Pictura executată este o tempera căreia diferite tipuri de liant, o emulsie pe bază de ou, caseină ori ulei, ii conferă un aspect ce diferă de la mat la lucios."

I. D. Ştefănescu - "Arta veche a Maramureşului"

×