Trebuie să dai mare atenţie detaliilor, dacă vrei să te convingi că ceea ce vezi în magazinele de lux, hoteluri de prestigiu sau case fabuloase sunt cu adevărat radiatoare.
Trebuie să dai mare atenţie detaliilor, dacă vrei să te convingi că ceea ce vezi în magazinele de lux, hoteluri de prestigiu sau case fabuloase sunt cu adevărat radiatoare. Şi nu vorbim despre orice fel de radiatoare, ci avem de-a face cu o generaţie de inovaţii care, este evident, depăşesc limitele impuse de tehnică şi trec în sfera obiectelor estetice. E şi greu să-ţi imaginezi că va veni vremea când un corp cu mai mulţi elemenţi, menit a-ţi asigura confortul termic din locuinţa ta, va fi evaluat şi din punct de vedere al imaginii sale. Dar cum s-a ajuns aici şi mai ales care va fi viitorul? Un răspuns ni-l oferă prestigioasa firmă italiană Ad Hoc, parte a grupului Ragaini.
Impactul arhitecturii
Noile locuinţe, fie ele colective sau individuale, create de noua generaţie de arhitecţi, răstoarnă percepţii şi convenţii din domeniu. Ferestrele largi se transformă în adevăraţi pereţi cortină, interioarele sunt epurate de artificii, dar devin o scenă ideală pentru ambiente care trăiesc prin ele însele. Texturile, finisajele, mobila – toate sunt parte a unui ansamblu care completează, dar şi exprimă personalitatea omului secolului XXI. Tehnologiile din ce în ce mai avansate îşi fac locul în aplicaţiile din construcţii, iar aparatele electronice sunt prezente nu numai pentru a provoca senzaţiile vizuale şi auditive, ci devin mijloace ultraperformante prin care se obţine confortul. Este clar că imaginea contează, dar ea este asociată şi cu o calitate înaltă. Cu cât lucrurile dintr-o casă par mai simple, cu atât efortul de a le crea şi produce este substanţial mai mare. Şi atunci când într-o locuinţă contemporană locul de sub fereastră devine pardoseală, şi nu parapet, când dintr-o singură bătaie din palme se face lumină, când despre gresie juri că e de fapt piele, iar mobila – o ingenioasă sculptură, cum ar mai fi loc de calorifere clasice? Cei de la Ad Hoc răspund simplu: nu mai este loc. Aşa că, atenţi la tendinţele din designul interior şi arhitectură, se lasă provocaţi de ingeniozitatea creatorilor care-i abordează. Rezultatul este unul uimitor: radiatoare care par a fi obiecte de mobilare, accesorizare sau chiar opere de artă.
Creaţia contează
Din păcate trăim într-o ţară
unde creatorii nu sunt preţuiţi. Degeaba vine un tânăr student de la vreo
facultate de arte plastice sau design să propună o idee desenată sau realizată
pe calculator vreunui fabricant de produse, va fi catalogat ca nebun sau, cel
mult, talentat la desen. În Italia, totul porneşte de la idee. Ad Hoc acceptă
propuneri nu numai de la tinerii cu idei, ci chiar şi de la dealerii lor. Ei
consideră că fiecare om care vine cu o propunere se bazează pe un anumit spirit
de observaţie şi că el face parte din noua generaţie de consumatori. Unii care
sunt foarte atenţi la partea estetică a produselor. Cu schiţa în mână, cel
destul de îndrăzneţ să abordeze conducerea companiei cu viziunea sa este pus să
testeze la nivel teoretic ideea împreună cu un inginer specializat în instalaţii
termice, parte a departamentului de prototipuri. Da, s-a ajuns atât de departe
încât compania italiană a înfiinţat un astfel de departament, care se ocupă
exclusiv de propunerile designerilor şi arhitecţilor. Este benefic un astfel de
departament nu numai pentru
materializarea ideilor, ci mai ales pentru noile surse creative ce prefigurează
tendinţele viitoare. Şi, dacă pentru prototipul propus toate calculele tehnice,
inginereşti sunt în regulă, acesta se dă în lucru. Desigur este vorba de luni
multe, dar important e că ideea este preţuită chiar şi atunci când este
prezentată sub forma unei simple schiţe.
Producţie calitativă
Ad Hoc a reuşit să revoluţioneze încălzirea domestică, pentru că a investit într-o linie de producţie performantă, care-i permite adaptări repetate pentru a fabrica serii limitate, dar deosebite de radiatoare. De aici şi valoarea comercială, dar şi estetică a pieselor pe care le produce. Nu sunt într-un număr nelimitat, iar designul lor este de cele mai multe ori semnat de creatori ingenioşi. Estetica este o parte imporantă a radiatoarelor pe care le produc italienii, dar asta nu afectează calitatea confortului termic pe care pot să le ofere. Din contră, este foarte accentuată grija pentru mediu, pentru resurse şi folosirea acestora într-un mod cât mai optim cu putinţă. Secretul radiatoarelor sale constă în oferirea unei suprafeţe radiante cât mai mari, dar fără ca acest lucru să însemne o desfăşurare nesfârşită de elemenţi. Ei sunt concepuţi altfel, tocmai pentru a se încadra în ambientele contemporane, din ce în ce mai avangardiste sau cel puţin epurate de prezenţa tehnică a ţevilor. Materialele din care sunt fabricate radiatoarele Ad Hoc au, de asemenea, o importanţă majoră. Nu numai puterea radiantă a căldurii şi menţinerea ei cât mai mult timp cu putinţă la interior, ci şi posibilitatea finisării excelente a lor. Aşa că nu e de mirare faptul că un radiator poate avea forma unui raft metalic (modelul New Up), un furtun mai strălucitor răsucit pe o bară metalică (Ciussai) şi nici dacă o oglindă suspendată ca o plasmă se dovedeşte a fi de fapt un corp de încălzire (modelul Glassy).
De ce opere de artă
Pot fi asemuite aceste radiatoare, obiecte indispensabile
confortului contemporan prin natura lor, unor opere de artă? Cu siguranţă da. Aşa
cum o operă de artă oferă o imagine posibilă asupra lumii sau a unei părţi din
ea, aşa şi aceste radiatoare se dovedesc a fi porţi ale imaginaţiei nesfârşite.
Obiecte care-şi depăşesc funcţia utilitară şi care reuşesc să impresioneze prin
ele însele, prin imaginea lor, dincolo de creatorul care le-a făurit. Sunt
obiecte care conferă o experienţă senzorială deosebită. Vizual sunt impecabile,
trebuie să le atingi ca să-ţi dai seama că frumuseţea formelor şi finisajul
extraordinar sunt materia care transmite energie, căldură, confort. Se spune că
arta nu este prin ea însăşi folositoare. Ei bine, chiar dacă nu ar funcţiona,
aceste radiatoare nu ar înceta să stârnească admiraţia, putând fi incluse în
categoria sculpturilor şi a instalaţiilor artistice.