AMENAJARI ORIGINALE
Arhitectii au proiectat si amenajarile interioare
AMENAJARI ORIGINALE
Arhitectii au proiectat si amenajarile interioare
Doi cunoscuti arhitecti americani, David Lake si Ted Flato, s-au aratat incantati sa publice una din lucrarile lor de referinta,
casa Traliaffero Barn, in suplimentul nostru. Am ales acest proiect pentru simplitatea sa naturala si pentru faptul ca o astfel de
casa-cabana ar putea fi cu usurinta construita si in zonele noastre montane sau pe dealurile subcarpatice. David Lake s-a nascut in 1951 la Austin, Texas. A absolvit Universitatea din Texas in 1976 si s-a dedicat construirii de
case rurale pentru agricultori. In 1981 il intalneste in atelierul lui OâNeill Ford (unul dintre cei mai influenti arhitecti texani) pe Ted Flato, viitorul sau partener. Impreuna, si sub influenta lui Ford, isi manifesta predilectia pentru un stil arhitectural ce ar putea fi numit "modernism vernacular". Din 1984 isi deschid propriul studio de arhitectura, "Lake/Flato Architects", sapte dintre proiectele lor primind importante premii nationale, peste 50 fiind apreciate la nivel regional.
POZITIONARE, CONCEPT
|
Ted Flato este arhitectul semnatar al acestei incredibile case de vacanta construita in Montana |
Casa este situata in Paradise Valley, Montana, la confluenta dintre Yellowstone River cu Mill Creek, pe un teren aflat la 1.500 de metri deasupra nivelului marii. Fundatia, cu o amprenta la sol de 132,60 mp, a fost turnata pe portiunea cea mai inalta a proprietatii, ca o necesara precautie impotriva eventualelor inundatii provocate de iesirea din matca a raului Yellowstone. Destinatia constructiei este resedinta de vara si cabana folosita iarna, ocazional, pentru o familie de artisti. Din acest motiv dipozitia interioara a spatiilor are o logica particulara, prin inglobarea unui atelier de creatie si a unui garaj foarte incapator, utilizat si pentru depozitarea de materiale si scule. Conceptul constructiv a fost determinat de vegetatia inconjuratoare, care abunda in pini, ienuperi si tuia. S-a optat pentru o structura portanta din barne de lemn imbinate prin chertare, fara a se folosi prinderi metalice. Casa a fost orientata cu spatele catre padurea care ofera protectia necesara impotriva vanturilor aspre din sezonul rece. Peretii exteriori au fost placati cu un sistem de panouri termo si fono-izolante. La interior s-au folosit lambriuri orizontale, din scandura de pin geluita. Pentru acoperire, peste astereala din lemn, s-au aplicat elemente metalice, care nu corodeaza, dar primesc o patina naturala, in timp.
LUMINA NATURALA LIMITATA
O optiune interesanta a proiectului este limitarea cantitatii de lumina naturala la ceea ce patrunde prin ferestrele situate pe fatada principala, orientata catre rasarit. Celelalte fatade si spatele casei fiind complet obturate, interiorul este puternic luminat natural dimineata, pana spre pranz. In timpul dupa-amiezii, pe masura ce se apropie amurgul, lumina soarelui devine din ce in ce mai difuza, iar spre seara trebuie aprinsa lumina artificiala. Aceasta solutie da o atmosfera speciala interiorului, in concordanta cu stilul de viata si obiceiurile proprietarilor.
DECORATIE AUSTERA
|
Este remarcabil modul in care a fost conceput si materializat semineul. Aparitia lui in ansamblul ferestrelor schimba perspectiva asupra livingului |
La interior arhitectii au ales un stil de mobilare si decor care merge mai degraba catre austeritate, ceea ce poate fi surprinzator daca ne gandim ca in aceasta casa traisc doi artisti. Atrage atentia masivitatea stalpilor si a grinzilor din lemn, simplitatea scarii care porneste catre etaj din coltul in care este instalata bucataria. Livingul este organizat in imediata proximitate a semineului, beneficiind de doua canapele asezate fata in fata. Peretii din spatele canapelelor sunt innobilati de verticalitatea barelor de inox care sustin cele doua corpuri de biblioteca, pe rafturile carora se gasesc chiar carti, albume de arta, discrete obiecte decorative. Locul de luat masa imparte spatiul cu zona de conversatie si pare, la randul sau, destinat mai degraba unor discutii linistite si captivante, decat imbuibarii...
Lumina artificiala este discreta, mizand pe spoturi de plafon si lampioane pentru lectura. In totalitatea sa, parterul este cald, primitor, perfect functional si pentru situatia in care familia doreste a-si proteja intimitatea, dar si pentru momentele cand casa primeste invitati. Etajul respecta norma de austeritate. Accesul se face direct in spatiul destinat atelierului de creatie, iar de aici, printr-o usa discreta, se patrunde in zona de noapte. Dormitorul, de dimensiuni medii, este singura camera cu terasa. Din dormitor se patrunde in baie, acolo unde este construita si o sauna cu doua locuri, dar si un incapator dulap de depozitare. Pentru incalzirea acestei case sunt instalate doua sisteme diferite si independente. La parter functioneaza o microcentrala pe gaz si elemente radiante, iar etajul este echipat cu o instalatie electrica de incalzire prin pardoseala.
Pe scurt, aceasta casa de dimensiuni modeste poate fi un model de constructie pe structuri din lemn, de design interior si de confort. Spectaculoasa la exterior, fara a fi agresiva, judicios compartimentata si decorata la interior, ea reflecta masura artistului echilibrat, oripilat de excese, dedicat creatiei organizate si profitabile.
BUCATARIA, SUB SCARA
|
|
Casa are o forma perfect paralalelipipedica. Pe unul din colturi, andosata celor doi pereti perpendiculari si sprijinita de stalpii de rezistenta, s-a construit scara de acees la etaj. Treptele ei sunt din trunchiuri masive taiate la jumatate, iar balustrada si mana curenta, din bara de inox. In aceeasi zona este instalata bucataria, cu barul de serviciu orientat catre diningroom si living. Pentru a economisi spatiu, dar si ca un artificiu plin de spectaculozitate, sub rampa scarii au fost montate frontul de lucru, instalatiile sanitare si spatiile de depozitare. O solutie eficienta si estetica destul de rar propusa de arhitectii nostri sau acceptata de catre beneficiari. Spatiul de manevra in bucatarie este calculat minimal, ceea ce demonstreaza faptul ca doamna casei nu petrece decat timpul strict necesar in fata plitelor. Micul bar in forma de L poate fi folosit, datorita dimensiunilor blatului, pentru un mic dejun sau o cina frugala. De remarcat zona longitudinala vitrata de sub planseu. Ea are un dublu rol, de a permite patrunderea luminii naturale si de a inlesni aerisirea in caz de necesitate. Cea dintai rampa a scarii primeste lumina si prin fereastra fixa decupata in peretele adiacent.
ORIGINALITATEA SIMPLITATII
Privind planurile de parter si etaj ale casei "Flato-Taliaffero Barn" si comparandu-le cu imaginile exterioare sau interioare ale constructiei finite, sesizezi puterea simplitatii, trecerea spectaculoasa in trei dimensiuni a unui proiect aparent lipsit de orice originalitate. O casa in patru unghiuri drepte, legata de un garaj cam prea mare ca suprafata si volum, cu o terasa absolut modesta, iesita in consola pe fatada principala. Dar generozitatea acestui material miraculos care este lemnul, simplificarea circulatiei, logica trecerii dintre niveluri, proportia ideala a spatiilor, calibrarea luminii, fiecare in parte si toate la un loc dau un rezultat impresionant.