Ce trebuie sa cuprinda un studiu Feng-Shui:
evaluarea persoanei
Conform acestei discipline, organismul
uman este privit ca o interfata intre
mediul sau intern (endogen) si cel
ambiental exterior (exogen). Intre cele doua
se stabilesc relatii interactive permanente de
diferite naturi, dar toate desfasurate conform
unor ritmuri ciclice universale. Fiinta umana
are o anumita
structura fizica si fiziologie psiho
- somatica, manifestata in timp, care, in linii
generale, este identica tuturor oamenilor.
Acest factor comun determina structura
umana arhetipala, care functioneaza in cadrul
mediului natural conform unor legitati specifice
(bioritmurile generale ale organismului
uman). Din acest punct de vedere, nevoile si
cerintele umane au putut fi determinate si
ele constituie obiectul mai vechi sau mai nou
al disciplinelor si stiintelor. Modelul functionalenergetic cu care opereaza acupunctura
si medicina traditionala chineza este un
exemplu desavarsit de cunoastere, cu mare
valoare aplicativa.
Conform acestui model, organismul
uman functioneaza in deplin acord cu ciclurile
temporale (ore, zile, luni, ani sau multipli
ai acestora), definite prin elemente simbolicenergetice:
cele 10 Steme Celeste si 12 Ramuri
Terestre, cele Opt Trigrame. Aceste elemente
energetice sunt asemenea unor catalizatori
ce determina functionarea organismului
uman in deplin acord cu caracteristicile
mediului natural, guvernat si el de acesti
determinanti temporali.
Momentul nasterii unei fiinte inseamna incadrarea
sa in curgerea ciclica a timpului, definit
de aceiasi determinanti. Persoana respectiva
capata atunci o anumita structura
energetica nativa (personala), care constituie
o matrice subtila ce va guverna dezvoltarea
organismului sau psiho-somatic. Acea fiinta,
avand o structura arhetipala (comuna-filogenetica),
obtine acum toate caracteristicile
sale particulare, care ii vor imprima personalitatea
sa specifica (ontogenia): tipul constitutional, temperamental si comportamental.
Astfel, se pot cunoaste predispozitiile acelei
persoane la anumite dezechilibre psihosomatice,
precum si gradul de receptivitate
si reactivitate a ei fata de stimulii si semnalele
mediului ambiental extern (alimentatie, fenomene
climaterice, directii spatiale, forme si
culori, substante, caracteristici fizico-chimice,
radiatii electromagnetice, energii subtile, relat
ii interpersonale etc).
Evaluarea specifica este deosebit de
importanta pentru persoanele mai sensibile
la interactiunea cu mediul ambiental, fie el
fizic sau psihic. Starea sa individualizata va
determina intotdeauna alegerea unui anumit
mod de interventie pentru restaurarea
armoniei personale.
Fiecare structura energetica nativa, care
defineste tipul de personalitate specific unei
anumite persoane, o data cu evolutia vietii proprii,
intra in interactiune cu aceleasi elemente
energetice simbolice care definesc noile cicluri
temporale. Rezulta structura energetica tranzitiva
a acelei persoane. Personalitatea umana
rezulta astfel ca o interfata intre cele trei structuri
informational-energetice: structura arhetipala,
nativa si cea tranzitiva.
Fiecare moment din viata unei fiinte aduce
baza sa nativa in contact cu noi stimuli exteriori
tranzitivi, la care persoana trebuie sa se
adapteze. Cand capacitatea acesteia de percepere
si reactivitate fata de anumiti stimuli
este dezechilibrata, cu toate ca acesti stimuli
sunt normali, spunem ca ei devin nocivi pentru
nativ. In feng - shui, rolul actiunii de armonizare
revine elementelor ce compun ambianta in
care traieste persoana. De aici importanta rolului
creatorului (arhitect, artist, psiholog) in alegerea
caracteristicilor elementelor ambientale
propuse. De exemplu, o persoana cu energia
lojei Lemn (rinichi - vezica urinara) guvernatoare
nativa si in exces, va trebui ferita de elemente
compozitionale ce sugereaza expansiunea verticala,
culori foarte vii, materiale tip lemn, activitat
i foarte dinamice si epuizante, cu toate ca
ea va manifesta predispozitie pentru acestea.
In felul acesta, actul creativ capata si aspect
educativ pentru acea persoana.
Principalul instrument folosit in Feng-Shui
pentru determinarea matricei energetice native,
specifice unei anumite persoane, este astrologia
traditionala chineza, care, alaturi de
filozofie, constituie fundamentul celorlalte discipline.
Ea are la baza un model complex si
coerent de teorii conceptual - simbolice care
constituie principalul instrument de analiza
atat a persoanelor, cat si a fenomenelor naturale,
exterioare lor. Aceste teorii se dezvolta in
cadrul modelului intr-o secventialitate integrativa,
in care fiecare teorie este centrul generativ
al urmatoarei: teoria Vidului, a Qi-ului, a
celor doua polaritati yin-yang, a celor cinci stari
(wu xing), a celor opt trigrame (ba gua), a celor
64 de hexagrame etc. Toate aceste elemente
simbolice sunt, de fapt, cuantificari corelativ
analogice care se aplica oricarui tip de realitate.
Modelul este de o maxima abstractizare
simbolica si are si o deosebita valoare aplicativa,
caci poate sa analizeze si coreleze intreaga
fenomenologie a realitatii interioare si exterioare
organismului uman.
Din acest trunchi conceptual, datorita obisnuitului fenomen de fragmentare expansiva,
s-au dezvoltat in timp mai multe scoli de astrologie
:
Scoala celor Patru Stalpi ai Destinului (Zi
Ping Bazi), care are la baza teoria celor Cinci
Stari (Wu Xing), folosita numai pentru analiza
persoanelor;
Scoala Constewlatiei Purpurii (Ziwei
Doushu), metoda de analiza a persoanelor si
spatiului, avand la baza matricea alcatuita din
12 elemente;
- Scoala Stelelor Zburatoare (Xuankong
Feixing), metoda comuna de analiza fizic - psihic,
avand ca referinta matricea energetica
alcatuita din 8 elemente.
Fiecare dintre aceste scoli sunt metode
de analiza care se adreseaza unei anumite
structuri fizice sau psihice a organismului
uman sau nivel structural ambiental.
Arh. Dan Dumitriu
Consultant Feng-Shui,
Tel: 021 2329694