x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Istoria beculeţelor de brad a inceput pe tărăm american

0
22 Dec 2007 - 00:00

Luminiţele, omniprezente iarna, inveselesc casele la interior, dar şi la exterior. De unde există această tradiţie a ornamentelor luminoase? Cui i-a venit ideea de a folosi electricitatea in scop decorativ?

Luminiţele, omniprezente iarna, inveselesc casele la interior, dar şi la exterior. De unde există această tradiţie a ornamentelor luminoase? Cui i-a venit ideea de a folosi electricitatea in scop decorativ?

Răspunsul il aflăm pe tărăm american, acolo unde Edward Hibberd Johnson a folosit in propria casă, pentru prima dată, becurile la impodobirea unui brad de Crăciun. Şi asta s-a intămplat in 1882, la 22 decembrie, in New York, unde o instalaţie improvizată cu 80 de becuri de mărimea unui ou l-a impresionat aşa de tare pe un reporter de la ziarul Detroit Post and Tribune, incăt a sunat la uşa proprietarului. Edward H. Johnson era la vremea aceea vicepreşedinte al companiei electrice conduse de Thomas Alva Edinson, celebru inventator al becului cu filament (inventat in 1879). Reporterul Croffut a fost invitat să observe revoluţionara instalaţie, care avea becuri colorate in alb, roşu şi albastru.

Fiecare oraş cu o populaţie majoritar de reliegie creştină are propriul brad de Crăciun. In multe capitale europene, brazii simbol constituie adevărate atracţii turistice, fiind de regulă poziţionaţi in zone comerciale. Şi atunci cănd nu există o zonă comercială, se organizează una sub forma tărgurilor dedicate Crăciunului (cum se intămplă mai ales in oraşele cu tradiţie catolică).

Luminiţele de brad au fost şi sursă de inspiraţie pentru instalaţiile folosite acum pentru decorarea faţadelor clădirilor. Materialele revoluţionare asigură rezistenţă şi funcţionare a luminiţelor indiferent de vreme sau de temperatură

Inceput fără succes

Pentru că distribuţia publică a energiei electrice in oraşele americane nu exista, aşa cum există astăzi peste tot in lume in mediile urbane, mulţi folosind pentru iluminarea casei generatoare independente, era complicat şi costisitor să-şi facă o instalaţie de iluminat bradul. Mai mult decăt atăt, nici măcar soclul electric nu era incă inventat, aşa că o instalaţie similară celei lui Edward Johnson era foarte dificilă şi cerea mult timp pentru a fi realizată. Opinia publică nu era convinsă de utilitatea unei asemena instalaţii, drept pentru care ea nu s-a bucurat de succes imediat.

Preşedintele dă tonul

Preşedintele American de la aceea vreme (al 22-lea), Grover Cleveland, a sponsorizat in 1895 prima instalaţie de iluminat bradul de la Casa Albă. A fost un brad uriaş care a necesitat mai mult de 100 de beculeţe multicolore pentru a putea fi frumos şi spectaculos impodobit. Acest eveniment a atras atenţia intregii prese şi implicit a opiniei publice. Modelul preşedintelui a fost preluat de familiile americane celebre şi bogate. Acestea au fost evenimente mondene foarte mediatizate, cu atăt mai mult cu căt costul unei instalaţii era piperat, la inceputul anilor 1900 putănd ajunge la suma echivalentă azi cu 2.000 de dolari SUA. Preţul includea un generator special şi serviciile electricienilor care realizau instalaţia luminoasă. Familiile mai modeste foloseau baterii mai mici şi mai ieftine pentru a improviza o instalaţie de brad. Celebra firmă General Electric (GE) era pe atunci singura care oferea spre inchiriere becuri miniaturale, ca alternativă la costisitoarele instalaţii.

Prima instalaţie de-a gata

Şi cu toate articolele de mediatizare despre instalaţiile pentru brad şi cu tot efortul unei mari companii de a inchiria la preţuri avantajoase diferite componente, beculeţele de brad nu au avut succesul scontat. Soluţia salvatoare a venit tot din partea GE. In 1903, compania a venit cu o ofertă specială: prima instalaţie realizată de-a gata. Era foarte scumpă, echivalentul azi a 80 de dolari SUA. Aşa că multe magazine din oraşele electrificate ofereau spre inchiriere, pe sezon, aceste instalaţii la preţul echivalent azi de 10 de dolari SUA. Interesant este faptul că, deşi GE a văndut prima instalaţie electrică pentru brad, compania nu realiza legătura intre componente, respectiv becuri. Aceasta era făcută de American Eveready Company, care a incercat să patenteze legarea in ghirlandă a becurilor. Dar Oficiul de Invenţii şi Mărci Inregistrate din SUA a respins cererea, considerănd că o astfel de instalaţie nu este o nouă invenţie, motivănd că putea fi realizată de oricine care avea cunoştinţe elementare in domeniu.

Comerţ infloritor

Pentru că in SUA a fost inventată instalaţia electrică pentru pomul de Crăciun, era firesc ca aceasta să fie folosită şi in scop publicitar. Curănd după ce a fost produsă pe scară largă, iar preţul a devenit accesibil, fiecare magazin respectabil avea propriul brad impodobit cu luminiţe, care atrăgea şi mai mulţi clienţi, evident cu copiii lor. Macy’s (www.mancys.com), acum un lanţ comercial celebru cu 500 de locaţii, a deschis primul magazin in 1858 la New York. In 1870 are propriul Moş Crăciun in magazin şi stabileşte noi standarde de decorare a vitrinelor pentru Sărbătorile de iarnă. De atunci, in fiecare an, Macy’s işi surprinde clienţii cu decoraţiuni luminoase pe faţadele impunătoare ale fiecărui super-magazin pe care-l deţine. Un alt lanţ cunoscut de retail in SUA este Saks Fifth Avenue. Numele celor 50 de magazine este sinonim cu eleganţa şi luxul, aici existănd produse şi, in special, haine semnate de toţi marii designeri de modă din lume. Şi acest lanţ de showroomuri luxoase (www.sackfifthavenue.com) plăteşte mare atenţie ornamentaţiei luminoase de pe faţade, fiecare an fiind un nou prilej de spectacol vizual pentru clienţi şi turişti.

Citeşte mai multe despre:   brad,   sfatul inginerului,   instalaţie

 



Mai multe titluri din categorie

Turismul intern s-a ieftinit. Care au fost prețurile în perioada sezonului estival 2020

Turismul intern s-a ieftinit. Care au fost prețurile în perioada sezonului estival 2020
Costul unui sejur pentru două persoane, timp de trei nopți, în perioada sezonului estival 2020 a scăzut cu 21% faţă de același interval al anului trecut. Numărul rezervărilor last-minute s-a dublat,...

Chefi la cuțite a fost aseară lider de audiență pe toate segmentele de public Peste 1.800.000 de telespectatori au urmărit emisiunea

Chefi la cuțite a fost aseară lider de audiență pe toate segmentele de public  Peste 1.800.000 de telespectatori au urmărit emisiunea
Galerie Foto Chefi la cuțite a dominat seara de luni. Show-ul difuzat de Antena 1 s-a impus ca lider de audiență la nivelul tuturor segmentelor de public. Conform Kantar Media, Chefi la cuțite a fost lider de piață în rândul...

Dust Busters – Servicii de Curatenie Profesionale

Dust Busters – Servicii de Curatenie Profesionale
Cu totii am avut acele zile lungi in care abia asteptam sa iesim de la serviciu si sa ne indreptam spre casa, unde ne asteapta un loc calduros, curat si primitor, in care sa ne putem relaxa dupa o zi de munca. Adesea...

Focurile vii de la Dealu Frumos

Focurile vii de la Dealu Frumos
Galerie Foto Legendele cu haiduci și comori se întind și „sub munte”, în zona subcarpatică de la poalele Bucegilor, unde localnicii povestesc despre „focurile vii” care apar, în anumite perioade ale anului, deasupra...

Pe urmele Haiducilor lui Șaptecai, în Munții Bucegi

Pe urmele Haiducilor lui Șaptecai, în Munții Bucegi
Galerie Foto Mulți români sunt pasionați de filmele cu haiduci și de legendele care se leagă de Munții Bucegi. În plină pandemie, unul dintre cele mai sigure circuite turistice este pe urmele Haiducilor lui Șaptecai, pe...

„Nu există nu se poate!” Revenire surpriză la TVR

„Nu există nu se poate!” Revenire surpriză la TVR
Începând din această toamnă, mai exact din data de 12 octombrie, surpriza grilei TVR 2 este revenirea Andreei Marin, una dintre cele mai puternice şi carismatice vedete din România, cu un program în care va...

Campioana națională la bob Georgiana Lupu este câștigătoarea celei de-a doua ediții iUmor 

Campioana națională la bob Georgiana Lupu este câștigătoarea  celei de-a doua ediții iUmor 
Galerie Foto Deși s-a înscris la casting în fiecare sezon, abia anul acesta campioana la bob Georgiana Lupu și-a făcut curaj să și urce pe scena iUmor și bine a făcut! Georgiana a fost votată în aplicație și trimisă...

Anca Sigartău şi Marian Râlea fac parte din distribuţia serialului Adela de la Antena 1

Anca Sigartău şi Marian Râlea fac parte din distribuţia serialului Adela de la Antena 1
Galerie Foto Anca Sigartău şi Marian Râlea formează un cuplu în cel mai nou serial de ficţiune produs de Ruxandra Ion şi Dream Film Production, Adela. Cu o vastă experienţă atât pe micile ecrane, cât şi pe scena...

Deschidem Dosar România la TVR 1: „Cantacuzino, un institut pentru o ţară”

Deschidem Dosar România la TVR 1: „Cantacuzino, un institut pentru o ţară”
Galerie Foto Care este rolul acestei instituţii strategice a României în combaterea pandemiei de coronavirus? Cum a fost salvat Institutul Cantacuzino? Cine sunt specialiştii de talie mondială care lucrează aici şi ce...

Celebrul brand de electrocasnice de lux Lofra Italia pătrunde pe piața românească

Celebrul brand de electrocasnice de lux Lofra Italia pătrunde pe piața românească
Galerie Foto Compania TECHSTORE.Ro a adus în România și celebrul brand de electrocasnice de lux Lofra Italia, care s-a angajat de ani de zile pe calea confortului durabil cu produse electrocasnice de lux, de calitate premium, ...

Cea de-a doua gală Te cunosc de  undeva!, lider de audiență la oraşe şi în toată ţara

Cea de-a doua gală Te cunosc de  undeva!, lider de audiență la oraşe şi în toată ţara
Galerie Foto Cea de-a doua gală a celui de-al 15-lea sezon al show-ului Te cunosc de undeva!, câștigată de Tavi Clonda, cu o excelentă transformare în Adam Lambert, a fost aseară lider de audiență atât la nivel naţional,...

X Factor, lider de audiență la nivelul întregului public din mediul urban şi la nivel național. Florin Ristei se simte de neoprit: ”V-am zis că o să câștig X Factor anul acesta?!”

X Factor, lider de audiență la nivelul întregului public din mediul urban şi la nivel național. Florin Ristei se simte de neoprit: ”V-am zis că o să câștig X Factor anul acesta?!”
Galerie Foto Cea de-a doua ediţie a celui mai nou sezon X Factor, difuzată vineri seara, între orele 20.30-23.05, la Antena 1, a fost lider de audiență, atât la nivelul întregului public din mediul urban, cât şi la nivel...

Alex Mica, pe scena X Factor: ”Am urcat foarte rapid un munte înalt și m-am prăbușit pe partea cealaltă”

Alex Mica, pe scena X Factor: ”Am urcat foarte rapid un munte înalt  și m-am prăbușit pe partea cealaltă”
Surpriză pentru jurații X Factor, în această seară, de la 20.30, la Antena 1, când în fața lor pe scenă va urca Alex Mica, artistul cunoscut internațional cu piesa sa ”Dalinda”, care însă în ultimii ani...

Delia: ”Nu mă așteptam să plâng la X Factor, nu îmi place să plâng în public”

Delia: ”Nu mă așteptam să plâng la X Factor, nu îmi place să plâng în public”
Galerie Foto Emoțiile sunt de neoprit vineri, de la 20.30, la Antena 1, într-o nouă ediție X Factor din cel de-al nouălea sezon, când Delia, dar și ceilalți colegi ai săi de la pupitrul juraților, nu își pot stăpâni...

Premieră la Te cunosc de undeva!, în al 15-lea sezon. „Secretul e să joci personaje care nu există!”

Premieră la Te cunosc de undeva!, în al 15-lea sezon. „Secretul e să joci personaje care nu există!”
Sâmbăta, de la ora 20.00, la Antena 1, se poartă transformările. Cei 11 concurenți ai celui de-al 15-lea sezon „Te cunosc de undeva!” s-au epilat și s-au pensat, și-au pus peruci, chelii și barbă falsă,...
Serviciul de email marketing furnizat de