x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Mobilierul ca opera de arta

Mobilierul ca opera de arta

de Cristina Zaharia    |    14 Sep 2006   •   00:00
Mobilierul ca opera de arta
IDEI ORIGINALE
Multe firme producatoare de mobilier au impins aceasta industrie spre rafinamente care apropie obiectul util de opera de arta. Nume grele ale designului mondial s-au implicat direct in ridicarea standardelor din domeniu, modificand in constiinta publica notiunile de "frumos" si "confort"

Conceptia traditionala despre mobilier este aceea ca el trebuie sa raspunda in primul rand normelor de confort general acceptate, sa fie ergonomic si sa ofere solutii estetice care sa satisfaca un numar cat mai mare de clienti potentiali. Un scaun este si va ramane un scaun, adica un obiect cu functie bine definita indiferent de forma sa, materialul din care este fabricat sau individualizarea in functie de locul unde va fi plasat (sufragerie, bucatarie, dormitor, terasa etc.). O gandire identica se poate aplica si daca ne referim la o masa, un pat, un dulap sau orice alt obiect de mobilier fara de care viata moderna nu mai poate fi imaginata.

ESTETICUL INAINTEA UTILULUI

Tenditele contemporane in designul de mobilier par sa submineze autoritatea straveche a utilitatii unui obiect in favoarea calitatilor sale estetice. Mobila creeaza atmosfera, dicteaza coordonatele artistice ale incaperii, cere si dirijeaza lumina naturala sau artificiala, impune finisajele pentru pardoseli, pereti, tavane. Au fost create combinatii atat de impresionante din punct de vedere estetic, incat aflati in preajma lor suntem mai degraba tentati sa le admiram decat sa le folosim. De la orizontalele si verticalele perfect adunate in unghiuri surprinzatoare pana la formele si volumele curbe, totul face inainte de orice bucuria privirii, provocand o stare de bine, de liniste, de bucurie chiar.

Pentru un spatiu inalt, bine luminat natural, o masa si sase scaune, sau o compozitie savanta ce se ofera spectaculos mai degraba privirii decat sederii. Linistea instalata in jurul lor pare a fi greu de tulburat, impunand un respect indicibil

INEPUIZABILA PALETA DE CULORI

La forma se adauga culoarea. Industria vopselelor si tehnologiile moderne pun la dispozitia creatorilor o paleta inepuizabila de culori. Fie ca propun tonalitati vii, agresive, incitante sau, din contra, nuante calde, pastelate, odihnitoare, obiectele de mobilier nu mai reprezinta grupuri amorfe si nedefinite de utilizatori, ci sunt pe cale de a reprezenta cu fidelitate personalitatea si caracterul proprietarilor.

Astazi ne putem alege mobila care ne defineste cel mai bine, ne putem alinta inconjurandu-ne de obiecte minunate a caror atingere poate da fiori. Desigur, toate acestea presupun un soi special de rafinamet, poate o buna doza de egoism, eforturi financiare considerabile. Dar toate acestea sunt pana la urma puse in slujba unui confort psihic la care fiecare dintre noi are dreptul sa acceada.

Pentru temperamentele colerice culorile calde, pastelate sunt perfect indicate, ele avand darul sa calmeze, sa elimine tendinta de agitatie, de agresivitate chiar. Aceste tonalitati se potrivesc si persoanelor inclinate spre meditatie sau reflectie, fara ca o anumita stare de melancolie sa degenereze in patetic ori deprimant. In toate cazurile, o pata de culoare vie poate provoca efectul de "trezire" printr-o simpla si rapida trecere a privirii.

Un rol esential in orice combinatie il reprezinta calitatea si cantitatea luminii difuzate si reflectate, indiferent daca aceasta provine dintr-o sursa naturala sau artificiala

CU SAU FARA COVOR?
O regula veche care isi pastreaza valabilitatea este aceea ca masa si scaunele sa fie asezate pe un covor. Aceasta regula este sustinuta de doua argumente majore. Cel dintai, de ordin practic, spune ca, indiferent de calitatea sau natura pardoselii, covorul ofera un necesar confort termic. Cel de-al doilea argument, cel estetic, tine de delimitarea vizuala a unei zone cu functionalitate bine definita si acceptata. Tendinte moderne si futuriste incearca sa elimine covorul, invocand la randul lor atat motive practice, cat si "artistice". In ultima instanta, alegerea este una de ordin strict personal, ea fiind determinata de o suma de factori psihologici, educationali etc.

×