GASTRONOMIE
LECTIE - Inca de pe bancile scolii, fetele invata sa gateasca
In programa de invatamant exista ore de
gastronomie. Copiii de 11-12 ani invata cum sa gateasca preparate foarte simple. Invata doar teoretic, dar este un punct de plecare pe drumul spre ceea ce inseamna a fi gospodina adevarata.
CRISTINA ANDREEA CATANA, VERONICA GUZUN
|
JOACA. Copiii s-au distrat preparand hot-dog de post |
Scoala 205 din Bucuresti. Foarte multa galagie pe culoarele cu peretii viu colorati. Copiii se trag de maneci, de par, de ce apuca. O fetita mai grasuta ne intreaba daca am venit "de la ziar". Ne arata cu degetul usa pe care trebuie sa intram. Plin de verva, pe cap cu o boneta pe care e inscriptionat numele unei firme de condimente, cu un sort care facea reclama unei firme concurente, inginerul Dan Tapliga ne invita in sala de clasa. Un "Buna ziua" prelung isi face loc printre multumirile profesorului de gastronomie. "Astazi o sa facem hot-dog de post. Dar nu toti au inteles...", spune dascalul cu regret. "Liniste in clasa! Asa va primiti voi musafirii si acasa?!" Copiii parca nu aud sau energia varstei nu ii lasa sa inteleaga. Profesorul, enervat de zarva micutilor, isi aspreste tonul. "Scoateti servetele si ce ati adus! Cei de la a V-a sunt mai mici si mai cuminti! Cu cat cresteti, cu atat mai rai va faceti!"
CUM SE POATE. Dan Tapliga ii invata de copii lucruri elementare, pentru ca laboratorul nu permite "mari desfasurari de forte". De fapt, hot-dog-ul pregatit la ora la care noi am asistat a fost prima experienta de acest fel pentru copii. Pana acum ei au invatat cateva lucruri despre agricultura, iar la capitolul gastronomie au invatat despre cum se folosesc vesela si diferitele tipuri de tacamuri. "Pana acum nu era foarte interesant. Este prima lectie in care facem ceva pe placul nostru", spune o zvarluga de fata, echipata corespunzator cu sortulet si boneta alba. La alte scoli, unde erau conditii mai bune, Dan Tapliga a reusit sa prepare chiar si o savarina de post, din felii de cozonac. Si la Scoala 205 copiii ar vrea sa faca mai multe, dar nici spatiul si nici aparatura nu le-o permite. Isi fac modulul de gastronomie de la ora de Educatie tehnologica in laboratorul de biologie. Exista o chiuveta si in laboratorul de chimie, insa prezenta substantelor ar fi pus in pericol sanatatea copiilor.
UCENICI. De data aceasta s-a ales hot-dog-ul de post, preparat care a dat si titlul lectiei, pentru ca era o zi de miercuri. Ucenicii profesorului de gastronomie s-au luptat cu sticlele de ketchup si de mustar. Din lacul rosu-galbui de mustar si ketchup, crenvurstul nici nu se mai vedea. Dar au retinut ca trebuie sa fie curatenie "la masa de lucru" si ca trebuie sa faca ordine si dupa ce termina de mancat.
Tot ceea ce se face in clasa se bazeaza pe fondurile parintilor si pe fondul clasei. Cateva pahare de plastic si farfurii din acelasi material au constituit "obiectul muncii". De cutite au uitat. Profesorul a fost nemultumit de neatentia copiilor. "De nu stiu cate ori v-am zis sa aduceti tot ce aveti nevoie." Dar copiii au rezolvat repede problema. Chiar daca au uitat sa se spele pe maini, desi era scris cu litere mari pe tabla, au rupt chiflele cu mana si au facut loc crenvurstiului din soia sau din carne.
MEDITATII. Unii, mai laudarosi, spun ca se intalnesc la sfarsitul saptamanii si gatesc acasa "ca sa mai exerseze". Lectia de gastronomie face parte dintr-un modul al orelor de Educatie tehnologica a ciclului gimnazial de invatamant. Copiii invata lucruri elementare, predate de cele mai multe ori de ingineri. Dan Tapliga insa, pe langa darul ingineriei, a fost lasat si cu pasiunea bucataritului. Si pentru aceasta vrea sa scoata si o carte, "Profesorul de gastronomie la ora de Educatie tehnologica". Manualul vine in urma unei experiente pedagogice indelungate: "Nu toti stiu cum sa ii ia pe copii". La sfarsitul orei, patru elevi voluntari au strand resturile din clasa. Au dat cu matura si au dus gunoiul. Vreo trei pungi mari.