VINURI EUROPENE
Peste doar cateva luni, vinurile romanesti se vor alatura marii familii de vinuri europene. In Romania, vinurile autohtone detin inca suprematia fata de cele de import, cu toate ca acestea din urma au devenit o prezenta constanta pe rafturile supermarketurilor sau a restaurantelor de la noi.
Vinurile straine de calitate, o data patrunse pe
piata romaneasca, au fost apreciate de diverse categorii sociale, cu exceptia publicului cu un venit sub mediu. Existenta exceptiei se datoreaza lipsei de informatie si comunicare in domeniu, dar si pretului unei sticle cu vin, uneori ridicat din cauza taxelor vamale foarte mari. Dar o data cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, vinurile de import vor fi scutite de o parte din taxe, fapt ce se va reflecta in pretul vinului expus la vanzare.
TENDINTE PE PIATA VINULUI
Preferintele romanilor privind consumul de vin sunt in continua schimbare, spune Cristian Lupu, somelier la Depozitul De Vinuri. Se observa o trecere de la consumul de vin dulce si demidulce la consumul de vin sec si demisec. Tendinta este data in principal de canalul Horeca (hoteluri & restaurante & catering), educat in ultimii ani sa asocieze gastronomia cu vinurile. Directia se impune din ce in ce mai mult si in consumul de zi cu zi al romanilor. Producatorii autohtoni de vinuri au inteles trendul actual al consumatorilor din Romania, de aceea cercetarea si lansarea de noi vinuri seci au devenit o prioritate pentru ei. "Clientul este ajutat in alegerea vinului de persoane specializate. Cultura occidentala, care priveste vinul drept aliment, si nu alcool, castiga
teren, astfel ponderea vinurilor dulci scade in raport cu cea a vinurilor seci", spune Alex Petroae, administrator la Depozitul De Vinuri.
PREFERINTE DIVERSIFICATE
Vinurile straine care se gasesc pe piata romaneasca provin atat din lumea veche a vinului - Italia, Franta sau Spania - , cat si din noua lume a vinului, cum sunt cele din Australia, Africa de
Sud sau America de Sud. Aceste tari au un potential oenologic imens. Nero DâAvola, Tempranillo, Sangiovese, Carmenere, Shiraz sunt numai cateva dintre denumirile care vor completa lista vinurilor de calitate din Romania, pe langa celelalte deja existente si recunoscute drept clasice la nivel mondial.
Romania se afla pe locul al 15-lea pe plan mondial ca tara producatoare si, in acelasi timp, consumatoare de vinuri. Astazi, tara noastra constituie o piata din ce in ce mai interesanta pentru producatorii de pretutindeni. Multe dintre vinurile romanesti se regasesc atat pe listele restaurantelor, cat si pe rafturile magazinelor specializate de pe tot mapamondul. Vinul romanesc este deja un foarte bun ambasador al culturii romanesti pe acest segment.
|
Concurenta
Piata comunitara, o data cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, va face loc competitiei directe intre vinurile produse la noi in tara si vinurile importate. "Personal, sper ca guvernul Romaniei sa inteleaga competitia ca pe un catalizator al progresului, al calitatii si al performantei - cu un beneficiu direct pentru consumatorul final al vinului. Din punctul meu de vedere, viticultorii romani nu trebuie protejati prin taxe vamale astronomice, ci, eventual, prin credite nerambursabile si "know-how" prin care vor putea micsora costurile de productie si pot creste calitatea", spune Alex Petroae. Momentul trecerii spre o piata puternic concurentiala va trebui sustinut printr-o promovare intensiva a vinurilor romanesti pe piata europeana si pe cea mondiala.
|
|
|
Valoare
Pe drumul catre Uniunea Europeana, romanii tind sa descopere, sa guste si sa ajunga la un numitor comun privind sistemul de valori la care se raporteaza piata vinului. In ultimii ani, in Romania a aparut o serie de investitori care au lansat pe piata vinuri de calitate, dar de nisa si la un pret foarte mare. Vinurile de nisa sunt considerate a fi cele destinate in mod special femeilor, vinurile ecologice, sortimentele de genul Pinot Noir alb sau vinurile straine provenite din anumite zone sau anumite tari. Pe masura ce nisa se largeste, acesti investitori vor fi nevoiti sa micsoreze preturile sau sa aduca vinurilor un plus de valoare pentru a ramane pe piata.
|
|