x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Monden Premieră în doar 22 de zile

Premieră în doar 22 de zile

de Dana Andronie    |    07 Iun 2009   •   00:00
Premieră în doar 22 de zile

Cristian Mihăilescu a reali­zat la Iaşi un "Rigoletto" multimedia. Opera lui Verdi este un şah etern, în care regina (Gilda) şi "nebunul" (Rigoletto) sunt sacrificaţi.



"Cultura este un al doilea soare pentru cei culţi". Oamenii de la Opera din Iaşi - sau mai bine spus culţii la care făcea referire şi Heraclit - se uită la operele de cultură ca la soare. Sunt o echipă frumoasă, ce încearcă (cu resurse puţine) să facă fapte măreţe. Ultima încercare reuşită a fost exact duminica trecută, când, în Târgul Ieşilor, a avut loc premiera "Rigoletto", în regia lui Cristian Mihăilescu.

TRĂSNETUL MIHĂILESCU. A fost impresionant cum s-a lucrat, în ce ritm! În doar 22 de zile s-a putut realiza o premieră multimedia - prima de acest gen pentru operă în România - şi cu ce investiţie... minusculă! Dacă ar fi să-l parafrazăm pe Mark Twain -, care afirma că "tunetul este într-adevăr impresionant, dar treaba o face trăsnetul" - am putea spune că la "Rigoletto" tunetul a fost echipa formată din scenograful Viorica Perju, producătorii  multimedia Anca Şerbănuţă şi Cristian Iniceru, dirijorul Bogdan Chiroşcă, maestrul de decor Valeriu Gâdei, coregraful Gheorghe Stanciu şi, bineînţeles, artiştii distribuiţi şi oamenii aflaţi în spatele scenei - sufleuri, maestrul de lumini, de sunet etc. Dar trăsnetul a fost Cristian Mihăilescu. Directorul Operei din Braşov a acceptat să regizeze opera lui Verdi la Iaşi, mereu deschis la provocările care au o singură soartă: reuşita. Aşadar, nu putea refuza oferta de a avea o premieră în frumosul târg al Ieşilor, şi nu cu orice operă, ci cu "Rigoletto." "Pentru că - spune el - seamănă izbitor cu lumea în care trăim: gingaşă şi diformă, infamă şi iubitoare". Vi­ziunea regizorală n-ar fi valorat atât de mult dacă actorii nu s-ar fi ridicat la nivelul impus de Cristian Mihăilescu. Rigoletto - Mihail Frunză - a fost cocoşatul sublim. Iar Gilda - Cristina Simionescu Sandu - o regină fără nici un cusur. "Erudiţii afirmă despre «Cvartetul» din ultimul act că ar fi cel mai reuşit ansamblu muzical din întreaga creaţie verdiană. Patru personaje (Ducele de Mantua - Adrian Ionescu, Maddalena - Maria Macsim, Gilda şi Rigoletto), cu patru discursuri diferite, cu stări diferite, se armonizează într-un tot. Aici este forţa operei ce nu poate fi egalată de nici o altă formă de spectacol scenic", declară regizorul.

BRAVOOO! După ce cortina a căzut, aplauzele nu mai conteneau să curgă în valuri peste oamenii fericiţi de pe scenă. Într-adevăr, fericirea li se putea citi pe faţă. Aveau satisfacţia lu­crului bine făcut, se vedea lim­pede că sunt mândri că au să­vâr­şit un lucru minunat, pentru un public minunat. În sală s-a aflat şi Felicia Filip - jumătatea regizorului responsabil de premieră. În ochii ei se putea citi bucuria primirii unui cadou de mare preţ. "A ieşit! Bravo!", ovaţiona ea, cu un zâmbet ce-i inunda faţa.

×
Subiecte în articol: antimonden