Primul sitcom romanesc de succes dateaza chiar din 1965. Protagonistii: Coca Andronescu si Octavian Cotescu. Cei doi mari actori au facut din Tanta si Costel, cu ajutorul "parintelui" Ion Baiesu, stranepotii Coanei Chirita.
Fanus Neagu ii spunea lui Ion Baiesu: "Ma, tu poti sa scrii si Hamlet, lumea tot pentru Tanta si Costel te saluta!". Dupa aproape patru decenii, numele lui Baiesu este indisolubil legat de cele doua personaje care s-au intalnit in gara la Medgidia.
CENZURA SI NEPASARE. TVR Media a scos din arhiva Televiziunii Romane si a transpus pe DVD episoadele "In gara la Medgidia", "De ce ma minti cu atata nepasare?", "Ce bine ne-ntelegem noi doi!", "Revelion in doi" (inregistrari realizate intre anii 1967 si 1973). "Iubi-rea e un lucru foarte mare - Tanta si Costel" va fi lansata miercuri, 5 aprilie, la ora 14:00, la Muzeul Literaturii Romane. Tot atunci va fi prezentat publicului si volumul "Fantomiada" - o editie cu operele de teatru ale lui Ion Baiesu. "Daca in ultimii ani ai comunismului piesele lui Baiesu erau interzise de cenzura, dupa 1989 si, mai ales dupa moartea autorului (in 1992, la doar 59 de ani), ele au fost ignorate de regizorii si directorii teatrelor importante, din motive inexplicabile", declara Radu Baiesu, fiul scriitorului. Poate ca acum, cand piesele vad lumina tiparului, cineva se va gandi sa le repuna in scena.
"STIGMAT". "Uite-l pe Costel", strigau spectatorii cand il vedeau pe Octavian Cotescu in armura, ju-
candu-l pe Macbeth din tragedia shakespeariana cu acelasi nume. Niciodata marele actor nu a putut scapa de "stigmatul" popularitatii date de scheciurile lui Ion Baiesu.
|
|
Toata istoria sitcomului "Tanta si Costel", de la conceptia autorului pana la aparitia pe sticla, ne-a fost relatata in cateva cuvinte de cunoscutul realizator tv Ioana Bogdan: "La inceput a fost un volum de schite satirico-umoristice, una dintre ele fiind adaptata pentru televiziune de regizorul Titi Acs, in anul 1967, si inregistrata pentru o emisiune magazin duminical. Schita, devenita celebra, avea ca protagonisti pe Tanta si Costel, doi cetateni oarecare, ale caror destine se vor schimba cu totul dupa o intalnire neprevazuta in Gara la Medgidia. Pe micul ecran, eroii au fost plasati intr-un decor foarte simplu, desenat cu carbune negru pe carton alb, intr-o maniera asa-zis naiva, de scenograful Dimitrie Sbiera. Reactia publicului a fost atat de entuziasta, incat, dupa un timp, Ion Baiesu a recroit materialul literar intr-un scenariu de serial tv, intitulat «Iubirea e un lucru foarte mare». Difuzarea lui in anii â65-â70 a avut o primire atat de calduroasa, incat se goleau strazile atunci cand se programa un nou episod. Multe dintre frazele rostite de personaje ca si unele gesturi ale actorilor au facut cariera in epoca. Oamenii le-au transformat in sanctiuni amuzante, dar usturatoare, la adresa arivistilor certati cu limba romana, cu buna crestere si cu onestitatea. Autorul insusi considera acest serial ca fiind un fel de «sanitar social». Nu stim cu exactitate cate episoade au fost realizate. Am identificat in Arhiva TVR doar patru dintre ele. Din pacate, nu toate se afla intr-o buna stare de conservare. Dar umorul acid si reconfortant, demersul moral al autorului ne-au convins ca Tanta si Costel, stranepoti pretiosi, naivi si ridicoli ai Coanei Chirita, azi mai actuali ca oricand, merita sa reapara in fata publicului roman".
TRISTETE FINA
"Ceea ce ma incanta la Baiesu - trasatura intalnita la toti dramaturgii cu pecete de ceara curata - e faptul ca in dedesubtul fiecarei glume simt distilandu-se o tristete fina. Rasul se impleteste cu un bob de durere - si nu-i aceasta, oare, masca teatrului din toate vremurile?"
Fanus Neagu
scriitor
|
MINCIUNA FRIPTA
"De cateva decenii, scrierile lui Ion Baiesu au defectul ca plac si imprudenta de a fi iubite. La el, rasul este o forma a dragostei... Ne infatiseaza adevarul, facandu-ne cu ochiul si parand a ne spune o isprava, o imaginatie, o minciuna fripta. Minciunile lui Baiesu ne merg la inima si ne-o spala"
Nichita Stanescu
scriitor
|
DRUM BUN!
"Nici Tanta si nici Costel nu sunt atat de prosti cum par la prima vedere, simplitatea si naivitatea lor sunt simulate, mimate, trucate. Spunand enormitati, ei ne fac cu ochiul si ne iau complici. Dandu-le drumul in lume, personajele si-au croit singure un destin si s-au dus. Ramas pe loc, le fac, duios, cu mana si le zic: drum bun!"
Ion Baiesu
scriitor
|
SANTIER, DREPT SI FILOZOFIE
|
Ion Mihalache s-a nascut la 2 ianuarie 1933, in satul Baiesti (judetul Buzau). Pentru a-si ajuta familia, in 1951 pleaca sa-si gaseasca o slujba pe santierul Canalului Dunare - Marea Neagra, dar nu ajunge la destinatie. Dintr-o pura intamplare, nimereste la Bucuresti, unde, indemnat de cativa colegi, da examen la Drept. Din greseala, intra in alta sala de examen si este admis la Facultatea de Filozofie. Constrans de lipsuri financiare, renunta la filozofie si incepe sa publice primele sale creatii semnate cu un nume nou, Ion Baiesu, dupa numele satului natal. Gestul este sanctionat de tatal sau: "Ce porcarie ai facut de-ai ajuns sa-ti fie rusine de numele nostru? Nu mai putem iesi din casa din cauza ta!". Peste zece ani, cand scriitorul devenise celebru cu Tanta si Costel, tatal se recomanda in fata autoritatilor cu numele fiului sau, Ion Baiesu. Dintre lucrarile publicate: "Sufereau impreuna", "Iertarea" si "Presul" - piesa jucata in 1.000 de spectacole, avand-o in rolul principal pe Stela Popescu - "In cautarea timpului pierdut", "Dresoarea de fantome" (interzisa in Romania, premiera a avut loc la Londra), "Escrocii in aer liber", "Nu muriti din intamplare", "Regina Lear", "Nepotrivire de caracter", "Balanta" etc.
|