Hai sa fim sinceri, nu avea cum sa le ia prea mult celor de la Aston pana cand sa renasca un nume atat de fabulos, nu? Vanquish. E un nume cu conotatii potrivite, sugerand putere, izbanda si Cavalerii Mesei Rotunde. Are si o sonoritate buna, rostogolindu-se usor de pe limba. Mai usor decat DBS, care era un pic banal, bland si rece.
Era. Dupa cum ai ghicit din imagini, Vanquish inlocuieste DBS-ul vechi de cinci ani. Nu e o durata de viata prea lunga, insa gama de modele Aston incepea sa apara cam statuta, iar noul Vanquish agita un pic apele.
Vanquish nu avea cum sa fie decat un Aston Martin – proportiile sunt foarte familiare, iar grila, farurile si chiar linia geamurilor inseamna ca nu va fi o prezenta cu totul proaspata imediat ce va fi lansat anul viitor. Dar uita-te la puterea suplimentara sugerata de aripile din spate, la partea laterala cambrata sau la capota plina de nervuri. Acum afla ca fiecare element de caroserie e facut din carbon. N-are sens sa te gandesti la costurile reparatiilor, insa Vanquish combina bine DBS cu One-77.
Aspectul nu a fost niciodata o problema la Aston, de la DB7 incoace. Partea tehnica e decisiva si, in ultima perioada, Aston n-a parut in stare sa mai tina pasul cu alde Ferrari sau Porsche.
Inca asteptam anuntarea unei versiuni hibrid, dar, intre timp, noul Vanquish ofera suficiente motive de bucurie. Arhitectura VX care sta la baza fiecarui model actual Aston a fost revizuita puternic si, spun oficialii, e descrisa cel mai bine acum drept o platforma hibrida aluminiu/carbon. Cunoscuta intern sub numele de Gen4, ea creste rezistenta structurala cu 30% fata de DBS. E o crestere importanta si le ofera inginerilor un punct de plecare mai bun in dezvoltarea dinamicii masinii.
Si motorul urias ii ajuta pe ingineri sa ramana concentrati la sarcinile curente. Motorul V12 ramane aspirat si isi pastreaza aceeasi cilindree de 6 litri, insa in afara de asta, totul e nou: pompa de benzina, galeria de admisie, valve cu timpi variabili. Toate astea indica o crestere a puterii. Si, ca urmare, Vanquish dezvolta 565 CP si 620 Nm. Sunt cifre impresionante pentru o masina care ar trebui sa fie mai usoara pana acum, deci asteapta-te ca acceleratia pana la suta sa cada sub 4 secunde, iar viteza maxima sa treaca de 320 km/h. Totusi, in contextul supercarurilor, cifrele astea nu sunt suficiente pentru a transa situatia, nu in situatia in care Nissan GT-R e la fel de puternic si mai rapid pana la suta cu 0,1 secunde. Nu, felul in care functioneaza motorul e vital si, in baza experientelor trecute, maniera masculina si vesela in care livreaza puterea ar trebui sa fie extrem de charismatica.
Insa cifrele lui Vanquish – n-ai cum sa ignori lucrul asta, sunt cu mult in urma celor anuntate pentru masina care se va bate direct cu noul Aston: F12 Berlinetta cu cei 730 CP ai sai. In mod sigur cineva de la sediul Aston Martin are dureri de cap, chiar daca Vanquish ar trebui sa faca fata celorlalti rivali, precum Bentley Continental GT sau Mercedes-Benz SLS AMG.
Deocamdata, Aston evita subiectul emisiilor de carbon, spunand doar ca au fost reduse – DBS-ul scotea 368 de grame de CO2 si avea un consum de 15 l/100 km. Asta e posibil sa nu-i deranjeze pe proprietari, insa Aston trebuie sa fie vazut facand ceea ce trebuie, respectiv sa ramana in gratiile UE. Cat despre noi, n-avem nicio problema sa transformam combustibilul in zgomot si putere.
Ne place si efortul pus de Aston in detalii. Structura sasiului in partea frontala a scazut in greutate cu 13 procente, masa motorului a scazut cu 10 kg, iar intregul bloc propulsor a fost coborat cu 19 mm – o modificare importanta, intrucat coboara centrul de greutate. Lista upgrade-urilor continua: suspensii mai rigide, un sistem de evacuare mai usor, o directie mai rapida si mai precisa – toate sunt la locul lor.
Insa tot nu vine cu o cutie cu ambreiaj dublu. Ramane aceeasi cutie automata cu sase trepte, insa timpii necesari schimburilor au fost redusi cu 37%. Daca asta va fi suficient pentru a elimina complet datul involuntar din cap in Vanquish ramane de vazut, dar, daca ar fi asa, inseamna ca cei din masina se vor bucura nu doar de mai mult confort, ci si de spatiu in plus.
Exista acum mult mai mult spatiu pentru picioare, genunchi, coate si umeri, in timp ce portbagajul poate primi bagaje in volum de 368 de litri. Insa spatiul in interior va fi o problema secundara sau chiar tertiara, primind o parte din atentie numai atunci cand luxul si calitatea finisajelor interiorului au fost asimilate in totalitate. Din nou, Aston a imprumutat din programul One-77, folosind un design asemanator pentru consola centrala, sistemul de infotainment si un volan identic. Disponibil cu sau fara cele doua locuri din spate, interiorul lui Vanquish chiar ridica mult mai sus stacheta fata de DBS.
Era nevoie, intrucat DBS-ul imbatranea rapid. Aston a incremenit procesul cu o masina care arata cum trebuie si promite multe. Bine ai venit, Vanquish!