|
|
Viata aceasta nu e cea mai buna dintre toate, oamenii sunt doar niste actori care intra si ies din scena pe rand, trecand intotdeauna unul pe langa celalalt, arta s-a pervertit cu totul, iar adevarul se afla in alta parte. Intr-o lume pe care suntem datori s-o reinventam.
Acesta pare a fi mesajul pe care-l transmite spectacolul "Mascariciul" dupa A. P. Cehov de la Teatrul Bulandra. O poveste despre singuratatea actorului, despre "cantecul lui de lebada", despre farama lui de divinitate, despre teatru. Un spectacol care-ti taie respiratia. Doi actori, Horatiu Malaele (care semneaza si regia spectacolului) si Niculae Urs, incearca timp de o ora si jumatate sa arate ca adevarata forta a lumii este imaginatia. Extraordinara in acest sens este scena mesei intinse, in care limitele dintre real si imaginar sunt abolite.
Actorul asaza masa. Intinde o fata mare si alba, pune alaturi un sfesnic de lumanari, muzica ruseasca umple spatiul si, mai departe, geniul actorului. Malaele reuseste in urmatoarele cateva minute un discurs fascinant. Din nimicul din jur construieste o masa imparateasca. Sardele cu lamaie, bors cald cu sfecla, o placinta aburinda si "nerusinata in goliciunea ei", imbibata in untul care "ti se scurge printre degete", somon la tava, friptura de rata delicioasa si votca multa, cat cuprinde. Sa fie acesta doar un simplu joc, doar un fel de a te satura cu vorbe sau ceva cu mult mai important? Replica personajului din finalul scenei: "Ia uite ce burta am facut!" tradeaza ceva mult mai complex, un alt fel de a gandi realitatea, prin care lumea scenei, cu tot ceea ce inseamna ea - personaje, idei, "realitati" -, face schimb ca-n oglinda cu asa-zisa lume reala. Sinuciderea personajului in final marcheaza nu atat incapacitatea actorului de a se adapta realitatii, cat mai degraba credinta lui de nezdruncinat ca lumea adevarata este aceea in care actul de a manca o placinta nu este neaparat conditionat de existenta acesteia.
INGREDIENT TEMPERA
| ||||
|
Citește pe Antena3.ro