x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Puterrrea nu-i nimic fără control

Puterrrea nu-i nimic fără control

de Clarkson Jeremy    |    21 Mai 2012   •   10:41
Puterrrea nu-i nimic fără control

In fata ochilor ai un BMW M3 GTS si un Mercedes-Benz C63 AMG Black Edition. Ambele sunt berline nemtesti mici, cu doua portiere. Ambele au fost modificate cu o precizie comparabila doar cu cea folosita la colectarea de maduva osoasa. Ambele au fost coborate si rigidizate. Ambele stiu sa faca galagie. Ambele costa peste 120.000 €. Ambele alearga de sting. Ambele au cutii de viteze ultrarapide cu sapte trepte. Si ambele sunt absolut geniale.

Ti-ai imagina, deci, ca sunt foarte asemanatoare. Si sunt, in acelasi fel in care mancarea chinezeasca la pachet e la fel ca mancarea indiana la pachet. Ambele provin din Asia. Ambele ajung la tine pe un moped. Si ambele pot provoca neplaceri a doua zi dimineata. Dar sunt complet diferite.

E un moment bun sa marturisesc un conflict de interese. Detin in prezent un CLK Black, si pot spune ca e o masina superba. Galagioasa atat pentru ochi, cat si pentru urechi, e in acelasi timp ridicola si serioasa. Ceea ce imi place la nebunie. Dar in spatele superbitatii stau cateva defecte foarte enervante. Un drum pana in Londra si inapoi e imposibil cu un singur plin. Sistemul audio e oribil. Viteza maxima e posibila doar in teorie, iar tinuta rigida nu justifica beneficiile pe care le-ar putea avea pe circuit. De fapt, sunt atat de multe defecte incat, in ultimele luni, am inceput sa ma gandesc serios s-o schimb cu un M3.

Se pare, deci, ca stau cu cate un picior in fiecare barca. Sunt la fel de interesat de rezultatul bataliei asteia pe cat sper ca esti si tu.

Sa incepem cu BMW-ul. Dedesubt, nu e nici pe departe un M3 – directia e diferita, suspensia e diferita, evacuarea e diferita. Si interiorul e altfel. In locul unei banchete, in spate ai un fel de schela si, in loc de sticla, geamurile sunt facute din Perspex.

Si mai e motorul. E un v8 de 4,4 litri, ceea ce inseamna mai multa putere, mai mult cuplu si mai multa viteza. Zero o suta, spune BMW, dureaza 4,4 secunde. Cu pedala plantata in podea, vei merge cu 305 km/h.

Si te vei intreba unde a disparut Mercedesul. Reteta pentru a transforma un Clasa C AMG obisnuit intr-un Black Edition seamana cu cea folosita de BMW. Masa mai mica. Dedesubturi mai ferme. Mai putine locuri. Si mai multa putere. Dar uite care-i smecheria. Masina standard porneste de la 480 CP – cu aproape 30 mai mult decat a scos BMW din GTS. Black vine cu 517. Pe circuitul Ascari din sudul Spaniei, un M3 standard e cu cinci secunde mai rapid decat un C63 AMG standard. Dar banuiala mea e ca daca ar fi sa le compari pe astea doua, lucrurile ar sta exact pe dos. Mercedesul aproape ca-i bun de ospiciu.

Dar nu te lasa pacalit de cifre si de date tehnice. Da, o avea un ecartament mai mare, elemente aerodinamice din fibra de carbon, suspensie cu amortizoare ajustabile, pistoane usoare, un diferential din ingineria cu greutate, frane din carbon si ceramica si multe alte gogorite luate direct din lumea motorsportului, insa, la fel ca predecesorul lui, nu e cu adevarat o racheta de scos pe circuit.

Dupa patru ture pe pista TopGear cu controlul tractiunii oprit, anvelopele spate nu erau tocite pana la panza. Erau tocite pana la metalul de sub panza. Patru ture. Asta nu inseamna cu mult peste 10 kilometri si niste anvelope cu un presupus pedigree de motorsport, in valoare de 750 €, au fost transformate in galagie si nor de fum.

Aici BMW-ul face lucrurile altfel. Desigur, poti sa-i scoti fundul in afara si sa conduci ca un cretin, insa GTS-ul e capabil si sa NU faca asta. Pare mult mai exact in tot ceea ce face. In felul in care merge, in felul in care vireaza. Si, mai ales, in felul in care opreste. Franele lui – asa cum se intampla la multe BMW-uri – sunt fantastice.

Pana si acustica motorului suna de parca ai folosi un instrument atent acordat. Daca Mercedesul latra, tipa si scoate fum, BMW-ul suna de parca s-ar concentra asupra sarcinii primite. Iar ciupitura de la retrogradari e atat de frumoasa si de tehnica, incat te vei surprinde schimband treptele nu pentru ca vrei sa mergi mai repede sau sa incetinesti, ci pentru ca ai nevoie de acest rasfat sonor.

Inca nu am pomenit nimic despre directie. Oooh, e buna. Mai grea decat la masina standard, are o precizie si o acuratete pe care nu tin minte sa le fi trait in oricare alta masina. Vreodata. Multi se gandesc la GTS ca la un M3 mai puternic, in aceeasi categorie cu vechiul CSL. Dar e mult mai mult de atat. Marele Mercedes pastreaza in permanenta asul puterii mai mari in maneca, dar in curbe GTS-ul e mai bun. E sublima masina asta. Mesmerizanta. Daca ar fi sa compar masinile astea doua cu niste animale de companie, GTS-ul ar fi o pisica. Calm. Calculat. Ascutit. Siret. Mercedes ar fi un hipopotam. Absolut – dar absolut – nebun, cu o coada care se invarte continuu de fiecare data cand se caca.

Deci, daca vrei sa alegi intre masinile astea doua in baza modului in care se comporta pe circuit, atunci BMW-ul castiga de fiecare data. Dar – si e un 'dar' important – daca vrei o masina pentru a merge pe circuit, de ti-ai cumpara o berlina care va fi mereu mai grea si mai neindemanatica decat, sa zicem, un Caterham sau un BAC Mono?

Asta duce discutia spre urmatoarea problema. Pentru ca vanzatorii de la BMW sa le poata spuna celor 50 de clienti de M3 GTS ca masina este foarte serioasa in ceea ce face, toate nimicurile specifice masinilor de strada au fost indepartate. Nu doar bancheta spate, ci si buzunarele din portiere, aerul conditionat, navigatia sau sistemul audio. Sigur, le poti pune pe toate la loc, de cele mai multe ori fara un cost suplimentar, dar masina cu care am mers eu era destul de spartana. Si fara navigatie mi-a fost destul de greu sa ma distrez, pentru ca aveam mereu senzatia ca eram pe drumul gresit, mergand spre alt oras decat trebuia.

Aici Mercedesul aduna puncte. Pentru ca nu e proiectat sa fie serios pana la disperare, primesti in continuare toate jucariile pe care le-ai primi pe masina normala. Ai chiar si o centura de siguranta normala, spre deosebire de hamul cu prindere in cinci puncte de pe BMW, care iti reteaza cocoselul.

E drept, confortul in Mercedes e infiorator – BMW-ul e surprinzator de permisiv – dar celelalte probleme de la CLK-ul meu (rezervorul cat o bricheta Zippo, centurile etc.) au fost rezolvate.

Chiar ai putea sa folosesti Mercedesul zi de zi, dar, mai inainte, trebuie sa te previn: nu calca niciodata pedala la pamant decat daca a) e uscat ca in desert sau b) deja mergi cu 150 km/h. Altfel, vei avea parte de un accident.

Gandeste-te la masina asta ca la un ceas foarte scump. Poate functiona la 1.000 de metri sub nivelul marii, dar daca te-ai duce pana acolo doar ca sa verifici, te-ai transforma intr-o nuca extrem de grea.

Daca reusesti sa iti aduci aminte ca puterea – si mai ales cuplul – e acolo, dar nu trebuie folosita, poti sa mergi intr-un Black cu Chris Evans la radio, cu vocea unei doamne care-ti spune incotro sa mergi si cu viteza de croaziera pornita. Si vei fi mult mai fericit decat daca te-ai afla in GTS.

Situatia se inrautateste pentru masinaria de vis portocalie de la BMW, pentru ca eleronul spate, acoperisul din carbon si centurile alea prostesti le dau celorlalti soferi senzatia ca pentru tine condusul e un hobby. Si, dupa cum stim, oamenii cu hobby-uri sunt foarte suspecti. Multi dintre ei sunt criminali.

Mercedesul, cu aripile lui evazate, arata flamboaiant si caraghios. E o masina comica, una conceputa, desenata si construita doar pentru a te face sa razi.

Asa cum am spus la inceputul materialului, masinile astea sunt foarte diferite. BMW-ul e un pic la fel ca McLaren MP4-12C. E impresionant de capabil, dar un pic prea sec.

E inginerie pura de la o companie care intelege echilibrul. Are pana si un numar clar de cai-putere care pot fi folositi. In loc sa aiba cu o suta mai mult, dar cu care sa n-ai ce face. E genial.

Totusi, eu as alege tot Mercedesul. In mare masura, asta se datoreaza faptului ca e mai bun in utilizarea zilnica, dar in principal pentru ca, daca mi s-ar cere sa aleg cu ce arma as vrea sa trag in dupa-amiaza asta, as alege oricand o mitraliera calibrul 50 inaintea unei supereficiente pusti cu luneta.

Mai exista un motiv. BMW-ul M3 standard e din start atat de minunat, incat pare un pic prostesc sa platesti de doua ori mai mult pe o masina care nu e deloc, oricat ai forta imaginatia, de doua ori mai buna.

La Mercedes, lucrurile sunt diferite. C63 AMG-ul standard nu e tocmai remarcabil, ceea ce inseamna ca merita sa platesti extra pentru Black. Care este. Remarcabil, adica...

×