x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Alimentatie pentru echilibru

0
Autor: Oana Vataselu 14 Noi 2005 - 00:00
Alimentatie pentru echilibru


SPECIALISTI
Ce sfaturi ne dau medicii pentru a ne alimenta echilibrat in timpul postului. Postul ortodox consta in trecerea la un regim vegetarian, cu exceptia zilelor in care dezlegarile permit consumul preparatelor din peste, in vreme ce Postul catolic este de tip lacto-vegetarian.

In perioada postului este necesara suplimentarea alimentatiei cu vitamine, sfatuieste Liana Tauberg, medic specialist pediatru la Spitalul Elias din Capitala. Mai ales in perioada Postului de Craciun. Acesta este diferit de Postul Pastilor, care se petrece primavara, iar alimentatia este automat bogata in vitamine, in fructe si in legume. Postul Craciunului se petrece intr-un moment in care se intra in iarna; e adevarat ca exista fructele toamnei care au vitamine. Totusi, este bine sa nu lipseasca suplimentele de vitamine si de minerale. Este o perioada in care riscul de imbolnaviri este foarte mare.

In cazul in care se tine post, este necesara vitamina C. Nu trebuie exagerat, pentru ca supradozarile pot determina hemoragii, mai ales urinare si formarea de pietre la rinichi, iritatie digestiva, ulcer. Pe langa vitamina C, mai sunt necesare vitaminele din Complexul B. Pe de alta parte, aici se poate consuma, in perioada postului, fructele oleaginoase - nucile, alunele, migdalele, si astfel sa se compenseze deficitul de vitamine. E necesara eventual alimentarea cu fier, mai ales la copii, in perioada menstruatiei la fetite, la femei.

CONTRAINDICATII. Sunt anumite persoane care nu trebuie sa tina post. Prof. dr. Constantin Dumitrache, director general al Institutului de Endocrinologie "Prof. Dr. C.I. Parhon", este de parere ca omul bolnav ar trebui exclus de la tinerea posturilor. De asemenea, femeia gravida, care poarta in pantecele sale o viata de care raspunde si pe care trebuie sa o aduca pe lume intr-o stare de sanatate cat mai buna, atat cat tine de mama. Copiii, pana la perioada majoratului, 18-21 de ani, continua medicul, nu ar trebui sa posteasca. Pentru ca pana la aceasta varsta se definitiveaza masa musculara, masa osoasa si mai presus de toate capata discernamant. Nu degeaba sunt legile facute pentru adulti, pentru ca atunci omul poate gandi singur ce este bine si ce nu pentru el. Cei al caror efort fizic depaseste posibilitatea calorica a Postului nu ar trebui sa-l tina. Nu trebuie sa tina post persoanele cu anumite boli digestive, cele cu boli ale colonului, care nu suporta cu usurinta legumele, fructele, bolnavii de cancer. Diabeticii, spune medicul Liana Tauberg, au probleme in a tine Post. Pentru ca regimul lor alimentar este relativ sarac, acesti bolnavi trebuie sa consume carne. Trebuie excluse carnea grasa, dar ei trebuie sa consume o serie de alimente cum sunt cele bogate in proteine si sarace in glucide - carnea, laptele, ouale. Daca dintr-un motiv oarecare ei tin post, trebuie sa fie mai bland, cu permisiunea lactatelor si a oului, deci numai cu excluderea carnii. Exceptie la tinerea Postului o constituie si persoanele aflate in convalescenta unei boli grave sau dupa o viroza, dupa o gripa, dupa o boala. In general, in timpul unei gripe sau a unei boli febrile, exista un anumit post medical, considera medicul Liana Tauberg. Este bine ca bolnavii febrili sa nu consume carne in perioada cand au febra. Dar dupa aceea trebuie revenit. Nu trebuie sa tina post suferinzii de tuberculoza, cei cu infectii severe, cronice, batranii, mai ales daca au o patologie mai deosebita. Este bine fie sa nu tina deloc post, fie sa tina un post mai bland.

SFATUL MEDICULUI. Orice persoana care are o boala cronica este bine sa ceara sfatul medicului inainte sa tina Post. Exista si anumite persoane care pot beneficia de pe urma postului. De exemplu, bolnavii de guta, carora nu le este indicata carnea. Anumite boli renale, cei cu tendinte la formare de litiaza, de litiaza urica, acestora le este benefic postul.

RECOMANDARI INAINTE SI DUPA POST


aInaintea postului este bine sa crestem cantitatile de legume si fructe, sa obisnuim tubul digestiv cu aportul suplimentar de legume si fructe. In perioada postului, proteinele din carne, lapte, oua sau branza pot fi compensate de cele din fasole, mazare, ciuperci, arahide, nuci si cereale.

Dupa post urmeaza Sarbatorile, care, de cele mai multe ori, dupa o perioada lunga de Post, se caracterizeaza prin excese, opineaza Liana Tauberg, medic specialist pediatru la Spitalul Elias din Bucuresti. Ele pot da extraordinar de tare "peste cap" pe cineva care are o problema digestiva. Dupa perioada de post, e bine sa revenim la alimentatia echilibrata cu grija.

Daca se poate, cei care au probleme sa-si ajute un pic digestia cu suplimente digestive. Acestea se iau in timpul mesei, ca sa usureze digestia. De asemenea, se pot consuma ceaiurile de menta, de rozmarin, de chimen, de anason, care se beau dupa masa, pe tot parcursul zilei. Cei care au probleme digestive pot sa-si incheie masa cu aceste ceaiuri. Folosirea anumitor condimente ca rozmarinul, anasonul, mararul, patrunjelul faciliteaza si ajuta digestia. Si, daca se poate, sa inlocuim cu ajutorul lor piperul sau boiaua iute, care sunt iritante pentru digestie. Sa incercam sa preparam alimentele, daca se poate, mai dietetic, renuntand la prajeli sau la sosuri. Si pe cat posibil, carnea sa fie mai putin grasa, friptura sa fie la cuptor sau la aburi.

Un semnal de alarma ar trebui tras si in privinta bauturilor alcoolice. Este preferabil sa se bea, in perioada Sarbatorilor de iarna, vinul rosu cu moderatie.

O greseala comisa de noi, romanii, este aceea ca bem apa in timpul mesei. Aceasta este o mare greseala, caci astfel ingreunam actiunea sucului gastric. Apa se bea intre mese, la distanta de mancare. Si fructele trebuie mutate intre mese sau chiar inainte. Un fruct consumat dupa ce am mancat va fermenta si va da "balonari".

ESTE OPTIUNEA NOASTRA


Postul este un element acceptat sau neacceptat de fiecare dintre noi. Acceptat, obligatoriu aproape in conditii de dieta cum este indicat in anumite afectiuni, sau pentru respectarea unor dogme religioase sau filozofice, ne spune prof. univ. Constantin Dumitrache. Postul exclude din alimentatie orice aliment asa-zis de dulce, de origine animala. Daca am respecta toate posturile de peste an, ar insemna ca o treime din an sa fim in afara unei alimentatii echilibrate, normale. Aceste lucruri ar putea fi suportate de cei care au un aport energetic in restul timpului, care sa aduca necesarul de energie in perioadele dezechilibrate cum este postul si din care corpul sa se hraneasca. Sau de cei a caror activitate nu necesita un consum energetic ridicat.

TREBUIE SA ADUCI ORGANISMULUI CEEA CE ARE NEVOIE


Religia, in toate perioadele de Post, are dezlegari la peste, la branza. Aceste percepte nu au fost facute pe o baza medicala, dar cei care au intocmit aceste randuieli si-au dat seama ca trebuie ca, din cand in cand, sa aduci organismului ceea ce el are nevoie. Posturile din interiorul saptamanii sunt binevenite pentru organism, spune profesorul Dumitrache, pentru ca in celelalte zile se poate asigura necesarul de energie. Dar este necesar sa adaptezi postul la conditiile in care se afla individul - la sex, la starea fiziologica, la activitatea desfasurata.

ALTERNATIVE LA PROTEINA ANIMALA


Prof. univ. dr. Gheorghe Mencinicopschi, membru al Academiei de Stiinte Agricole si Silvice, directorul general al Institutului de Cercetari Alimentare, considera ca preparatele din soia, corect obtinute, au o valoare biologica mare. Soia contine substante valoroase, cum sunt antioxidantii. "Preparatele din soia pot fi fabricate pornind de la o soia inalt prelucrata. Soia poate fi gasita in bucatele mici, izolate si texturate, care pot fi folosite pentru preparate de tocaturi (sarmale, mici), in cubulete folosite pentru tocanite sau in bucati mai mari, pentru snitele. Aceste produse sunt sigure", a precizat profesorul.

ZEII SALASLUIESC IN BUCATARIE


Bucataria in sine este un element foarte important in viata individului, spune prof. univ. Constantin Dumitrache. Chestiunea gastronomica tine de estetic si de filozofic, de practicile culinare ale unei civilizatii si ale unei epoci. Ea exprima o epoca la fel ca un tablou, o sonata, un monument, o piesa de teatru sau o lucrare de arhitectura. Nu mananci la intamplare; la un moment dat se intampla sa iti placa ceva din mancarea aceea. De aceea, Heraclit spunea, acum multe mii de ani in urma, ca zeii salasluiesc si in bucatarie. Farfuria demonstreaza ce poate realiza o epoca, evolutia epocii si cum se cristalizeaza o civilizatie, cum se modifica o cultura.
Citeşte mai multe despre:   perioada,   post,   postul,   postului,   editie de colectie,   tina

Serviciul de email marketing furnizat de