x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Daciada

de Cristian Pasarica    |    10 Iul 2006   •   00:00
Daciada
MARCI REPREZENTATIVE
Cea mai reprezentativa marca romaneasca? CURS ne da raspunsul.

In urma cu aproape patruzeci de ani lua nastere o marca romaneasca care astazi a devenit competitiva atat pe plan intern, cat si international. Nu este cea mai populara bautura de pe pamant, este prima si cea mai populara marca romaneasca de automobile: Dacia. Cat de mult a patruns aceasta marca in sufletul romanului si ce semnifica ea pentru acesta am aflat in urma sondajului realizat de CURS.

REZULTATE. La intrebarea: "Dupa opinia dumneavoastra, care este cea mai reprezentativa marca romaneasca?", majoritatea respondentilor au nominalizat Dacia. Este vorba de un procent de 23% dintre romani. In sondaj urmeaza la distanta mare marcile Arctic cu 4% si Gerovital cu 1%. Din cei 23% dintre romani care au nominalizat Dacia ca fiind cea mai reprezentativa marca romaneasca 21% au venituri sub medie, 26% peste medie, 26% sunt din mediul urban, 19% din mediul rural, 23% din regiunea estica a tarii, 22% din vest, 21% din sud si 34% din Bucuresti. Probabil ca si inainte si dupa 1989 tot Dacia ar fi fost nominalizata ca fiind cea mai reprezentativa marca romaneasca insa acest lucru nu are o legatura prea mare cu aspectele calitative ale automobilelor produse la Pitesti. Marca Dacia a fost inregistrata si a aparut pe piata in anul 1968, o data cu fabricarea primelor automobile romanesti.

POPULARA. Nascuta in contextul unei economii nationalizate si al unei piete interne lipsita de o concurenta reala, Dacia a devenit populara cu usurinta. Cu ea mergeai in concediu, la nunta sau la parintii de la tara, iar daca se strica ceva la motor aproape oricine putea face reparatiile. Mai legai o sarma, mai strangeai un surub, mai carpeai radiatoru’ cu coca si porneai din nou la drum. In alta ordine de idei, Dacia a dominat piata si din punct de vedere al numarului de automobile produs. Aro sau Oltcit fiind si mai scumpe si mai putin prezente numeric pe soselele "de aur" ale Romaniei. Lipsa investitiilor a avut efecte devastatoare asupra ultimelor doua marci de automobile romanesti, care la ora actuala sunt pe cale de disparitie. Una singura (Aro) inca se mai fabrica, cealalta fiind oprita din productie. Popularitatea de care s-a bucurat marca Dacia se datoreaza in mare masura si regimului trecut, care sprijinea marcile autohtone. Dupa Revolutie a fost nevoie de ceva timp pentru a ne lamuri daca Dacia va ramane un simbol pentru producatorii autohtoni. Dintre celelalte marci prezente in sondaj, Arctic s-a remarcat in ultima perioada prin investitiile facute in imagine. Desi frigiderul nu are aceeasi popularitate ca automobilul, Arctic a reusit sa-si mentina prezenta in mentalul colectiv si sa-si pastreze aerul autentic o data cu schimbarile produse la nivel de imagine.

"Dacia demonstreaza ca un pret competitiv poate fi compatibil cu cele mai ridicate niveluri de calitate si de fiabilitate, si prin urmare de satisfactie din partea clientilor nostri." - Carlos Ghosn, presedintele Renault

Dupa opinia dvs. care este cea mai reprezentativa marca romaneasca?
  • 23% dintre respondentii sondajului CURS au nominalizat Dacia
  • 4% dintre cei chestionati au considerat ca marca Arctic este cea mai reprezentativa pentru romani
  • doar 1% dintre romani au ales Gerovital ca fiind marca reprezentativa pentru ei n tot cu 1% se regaseste si marca Farmec in preferintele romanilor
  • EVOLUTIA LOGO-ULUI

    Prima emblema Dacia a aparut in 1968 si a echipat automobilele Dacia 1100 si Dacia 1300. Datorita schimbarii denumirii producatorului din UAP in IAP, emblema a evoluat, pastrand insa forma exterioara de scut de lupta. Emblema a echipat toate modelele Dacia si s-a pastrat pana la cumpararea companiei de Renault. Privatizarea a adus modernizarea si stilizarea logo-ului Dacia, acesta imbracand forma de blazon in culoarea dominanta albastru, culoarea cerului senin. Evolutiv, logo-ul a devenit tridimensional, forma fiind tot de blazon, dar cu fata bombata, racordata in curba stransa cu o bordura cromata.

    LOCUL DOI IN TOPUL MARCILOR ROMANESTI

    O data cu infiintarea fabricii de aparate frigorifice de la Gaesti se naste marca Arctic, in anul 1968. Fara concurenta pe piata, sustinut de un produs decent din punct de vedere calitativ, Arctic era in anii ’70 una dintre marcile care da deau masura unei republici socialiste tinere si prospere. Dupa 1990, o data cu economia de piata apare concurenta in zona electrocasnicelor si se observa primele segmentari pe consumatori. Arctic reuseste un timp sa isi mentina pozitia de lider, mai mult din inertie, dar cota de piata scade de la 95% la 35%, intr-un interval de 5-7 ani, problema revigorarii marcii si-o pune noul management abia din 2000, cand apare in structura companiei Departamentul de marketing. In acel moment, Arctic era perceputa ca o marca de incredere, care propunea produse de calitate, fiabile, cu un raport calitate-pret bun. In schimb, marca nu era asociata cu tehnologie de varf, cu design modern, segmentul de consumatori tineri nu era loial marcii. In plus, la capitolul comunicare, Arctic se clasa mult dupa principalii sai competitori, Whirlpool, Indesit, Zanussi.

    PERSONALIZAREA MARCILOR

    Marca Dacia a fost folosita pentru automobilul de mic litraj, fabricat la I.A. Timisoara (Dacia 500), cat si pentru varianta sport (Dacia Sport). Dupa 1989, Automobile Dacia a inceput folosirea marcilor de personalizare, prima fiind inspirata de sloganurile revolutiei: Dacia Liberta. Lansarea automobilului de tip hatch-back a determinat folosirea unui nou sub brand: Dacia Nova. Dupa privatizarea societatii Automobile Dacia, marca Dacia a fost stilizata, capatand o forma moderna. Aceasta forma a fost folosita pentru modelele Dacia SuperNova si Dacia Solenza.
    ×