Iesenii au fost si cei dintai care au informat publicul despre metoda "imortalizarii" imaginilor in 1839. La Iasi, inceputurile in domeniu dateaza din 1840, cand a fost experimentata tehnica fotografiei in cadrul Academiei Mihailene, in laboratoarele de fizica si chimie.
La iasi
Iesenii au fost si cei dintai care au informat publicul despre metoda "imortalizarii" imaginilor in 1839. La Iasi, inceputurile in domeniu dateaza din 1840, cand a fost experimentata tehnica fotografiei in cadrul Academiei Mihailene, in laboratoarele de fizica si chimie. Orasul moldovean a gazduit nu doar fotografi celebri, care au pastrat pentru secole imaginile personalitatilor culturale si politice ale tarii, ci a constituit si urbea celui dintai cerc de fotografi amatori din 1901.
OGLINDA. Tarani imbracati in costume populare soseau la rudele instarite stabilite la oras si se pozau. Putini si cu rare ocazii. Truditorii, meseriasii din judet veniti cu trenul la Iesi, faceau o poza mai ieftina la atelierul de la Gara pentru cine stie ce legitimatie. Dintotdeauna insa, dintre cei saraci, putini acceptau ca aparatul minune sa le deseneze chipul pe cartonul astazi ingalbenit. Mai mult pe la balciuri, la aparatul ce functiona la minut. Insa oamenii de seama, de la poeti pana la primarul orasului sau Majestatea Sa Regele, aflat in trecere sau retras la 1918 in capitala moldava, isi infoiau deseori pieptul in fata "maestrilor" de studio. Cu papionul asezat sic, cu bastonul atarnand in eter si odraslele impopotonate lenevind in fata ochiului magic. Batranul artist evreu le mai indrepta putin chipurile cu pensula muiata in culoare. Asa se facea ca unii copii tineau pentru prima data in mana o minge, cea aflata in recuzita fotografului carunt, in "cabinet". Zambiti, va rog, domnule Eminescu! In cabinetul marelui artist Heck, timpul a format un puzzle cu zeci de chipuri. Zambiti, va rog, domnilor necunoscuti, maine nu se stie cine va va privi mandrele chipuri topite in ceata de pe cartonul zdrentuit.
Totul a inceput in 1840, cand la Academia Mihaileana a fost adus de la Paris un instrument de dagherotipie, acel predecesor al aparatului de fotografiat, de curand inventat in Franta. Apoi, in 1841, Gheorghe Asachi a inaugurat Scoala de arte si mestesuguri, inzestrata, la randu-i, cu instrumente de dagherotipie, cu care s-au realizat vederi cu Iasiul acelor vremuri. Zece ani mai tarziu existau deja ateliere ale unor fotografi, majoritatea evrei, in mai multe cartiere. "Atelierele isi schimbau locatia din cand in cand, in functie de posibilitatile proprietarilor de a plati chiria. Acestea aveau program numai atat timp cat era lumina afara, pentru ca era absolut necesara fotografierii. De fapt, unele ateliere erau un fel de baraci care aveau o parte din acoperis din sticla, astfel incat interiorul sa fie iluminat cat mai bine. Iar calitatea fotografiei depindea in primul rand de rapiditatea mesterului. Acesta aseza omul in fata aparatului, adauga o hartie speciala in camera obscura a dispozitivului, apoi lua capacelul de la lentila, pentru a patrunde lumina, si-l punea repede la loc, sa fixeze imaginea", a explicat Ioan Mitican, un pasionat cercetator al istoriei Iasiului.
Citește pe Antena3.ro
La Palatul Culturii exista o foarte valoroasa colectie, unica in tara, cu peste 100 de aparate fotografice ce ilustreaza evolutia lor in timp, dar si cu tehnica fotografica. "Aici avem primele fotografii efectuate pe suport de metal (dagherotipii), imagini facute de Carol Popp de Szathmary, dar in special aparatura", ne spune Zamfira Punga, muzeograf. MITITELU. Dan Mititelu este recunoscut drept unul dintre cei mai buni artisti fotografi formati in ultimele decenii. El isi aminteste cum in urma cu 30 de ani a facut primele poze ca fotograf amator, in Delta, cu un aparat Smena primit cadou de la un unchi. "La 17 ani credeam ca tot ce zboara se mananca si poate fi definitiv imortalizat. Odata intors acasa, am constatat ca in imaginile marite nu se vedea nici o urma din pasarile pe care le vanasem asiduu." El este de parere ca fotografia clasica daruieste timp de gandire, sintagma pe cale de disparitie o data cu explozia digitalelor. Artistul spune ca, pe baza noii tehnologii, vom uita repejor vechea vorba: nu cred pana ce nu vad, macar intr-o fotografie. "Cand scanezi o fotograma si incepi sa o fetuiesti pentru ochii din monitoare, iti ramane amenintator atarnata deasupra capului posibilitatea de a ti se cere intr-o buna zi originalul. In schimb, lucrand efectiv asupra materiei fotosensibile, autorul isi transfera in ea o parte din energia personala." TANARUL AGAPI. Un senior al fotografiei iesene, Ioan Matei Agapi, spune ca, pe langa imaginile reusite, a fost fascinat de frumusetea fenomenului fizico-chimic de pana la realizarea fotografiei. El crede ca, in fotografie, romanii au fost mai lenti ca alte popoare din est, pentru ca mereu trebuia sa existe, ca portret de munca, taranul pe camp sau muncitorul pe santier. Tanarul Agapi, dupa cum se autodefineste artistul de 70 de ani, spune ca arta pe care o reprezinta cere sacrificii. "Fotografia e poezie. E muzica. Este o relatie extraordinara intre muzica si poezie. Fotografia este in legatura cu muzica, cu poezia, cu dansul. Ca tot ceea ce inseamna arta", incheie Agapi.
|
"Fotografia e mai grea decat filmul, si stiu asta pentru ca am facut si foarte mult film. Am o impresionanta colectie de imagini acasa, dar si lucruri vechi, sute de aparate de fotografiat. Acum daruiesc din experienta mea tinerilor scolindu-i in ale fotografiei. Si am transmis pasiunea si talentul si fiicei mele"
|
Anticarul si minunatiile sale
|
Anticarul iesean Dumitru Grumazescu stie ca unii fotografi ieseni au deservit unele statiuni balneoclimaterice. "Era un fotograf care servea Slanic Moldova, si pe fotografie, jos, scrie cu auriu: laborator Iasi, Slanic Moldova. Iasiul detinea un monopol. In anii 1920 existau si poze indraznete, facute in studio. Unii fotografi se foloseau de trucaje: o doamna aparea goala in poza, dar, de fapt, ea doar scotea capul printr-un carton pe care era imaginea unui trup gol. Era totusi un curaj sa faci o asemenea poza. Aparatura era in general din Germania, iar lentilele fabricate de firma Zeiss", spune Grumazescu, un mare colectionar de antichitati. "Am un album frantuzesc din 1900, cu nuduri, facut la Paris. O colectie extraordinara de ilustrate cu sani. Am si poze cu Iasiul distrus de bombardamentele din 1945. In colectie mai sunt si altele, facute cu diferite ocazii: de exemplu, cu Pastorel Teodoreanu la liceul-internat sau cu Anghel Saligny stand pe scarile Hotelului Traian". Anticarul a avut si foarte multe aparate de fotografiat, dar pe unele le-a dat la schimb pentru alte opere de arta. A mai pastrat insa cateva, de exemplu, un Reiss Kamer cu rotile, de salon, unul pe trepied, cu burduf, de exterior. Reiss putea poza 100 de oameni de la o distanta de 3 metri.
|