"Romanii au avut tendinta de a imita. A fost mult mai comod sa imite decat sa produca". (Paul Agarici).
Evolutie
"Romanii au avut tendinta de a imita. A fost mult mai comod sa imite decat sa produca". (Paul Agarici). Despre fotografia de presa, cu Paul Agarici. "Fotografia de presa, practic, nu exista in Romania cu cateva exceptii. Este foarte trist. Mai ales din â90 si pana in prezent, fotografia de presa a disparut. Primul fotoreporter al lumii a fost Carol Pop de Szathmary. A participat ca fotoreporter la razboiul Crimeii si a realizat primul album de fotografii pe care l-a daruit reginei Angliei. Este recunoscut la nivel mondial ca primul fotograf din lume care a facut un fotoreportaj pe viu al unui eveniment, precum razboiul din Crimeea. Dupa acestea, lucrurile se pierd in ceata."
La Maglavit, "Omul minunei", intr-o zi de lucru. |
Din â90 incoace ne-am intors la situatia antebelica, cand fotograful este, de fapt, pozarul unui ziar. Fotograful de presa este un fotograf care mergand la fata locului face o analiza a situatiei existente, extrage chintesenta faptei si prezinta subiectul. Nivelul de cultura al unui fotograf este extrem de jos. Din acest motiv, istoria presei romanesti, care este si ea discutabila, nu a retinut foarte multe nume de fotografi." Naturalete. "Unul dintre cei care care s-au remarcat este Berman. A fost un fotograf foarte constiincios. Fotografiile lui s-au evidentiat in mod deosebit prin simplitate ceea ce este, dupa parerea mea, prima nota esentiala a unui act de fotoreportaj. Fotografia de presa romaneasca a fost o fotografie a maselor. Inainte de comunism se mergea foarte mult pe aceasta nenorocita imagine a fotografiei de masa. De aceea nu am avut autori. Astazi, 99% din ziarele romanesti sunt ziare papagal, care imita de sus pana jus. Cine are un minim de cultura ii este rusine cand se uita pe o tejghea la ziarele romanesti."
|
"Am crezut enorm de mult in valentele artistice ale fotografiei. Din pacate, fotografia nu este si nu va fi niciodata arta. Din punct de vedere lingvistic, fotografia este o introspectie. Nu poate fi artistica pentru simplul motiv ca ea trebuie sa fie sincera, or, arta nu este sincera. Fotografia trebuie sa fie o comunicare facuta dupa cele mai sfinte legi ale acesteia"
|
Un fotoreporter peste biografia lui
|
Paul Agarici s-a nascut la 4 iulie 1947 in Bucuresti. In 1966, dupa absolvirea liceului, a intrat la Facultatea de Filologie, sectia romana-franceza. Tot atunci a devenit si membru al cenaclului "Junimea", condus de George Ivascu. Din 1977 este profesor de fotografie la Scoala Populara de Arte. Desi, inainte sa moara, Aurel Mihailopol l-a sfatuit sa se fereasca de revista "Flacara", in â82 a fost angajat aici de Adrian Paunescu si de Anda Calugareanu. Considera ca cea mai mare pedeapsa pe care a primit-o de-a lungul timpului a fost faptul ca in â85 a fost detasat de catre redactorul-sef de la "Flacara" fotoreporter la "Rebus", condus pe atunci de Tudor Octavian. "Fotografia si filmul nu se intalnesc niciodata. Fotografia a fost ruda saraca a imaginii. Ea are insa un avantaj extraordinar, acela ca este chitesenta in sine a momentului. Niciodata nu mi-a placut sa fac colt de natura intr-o fotografie. Niciodata starea de privit a naturii nu poate fi nici macar sugerata de o fotografie. Fotografia reprezinta subiectul instantaneului, al chintesentei. Este oribila daca infatiseaza un peisaj si are dreptul sa reprezinte numai umanul, nu neaparat absolutizandu-l. Daca nu este omul, atunci prezenta lui trebuie sa fie sugerata. De altfel, din intamplare, fotografia este facuta de om."
|
| ||||
|