CREATOR SARAC, HOT BOGAT
In Romania anului 2006, daca furi o gaina, risti sa intri in inchisoare. Daca furi o linie melodica, "risti" sa intri in istoria muzicii si sa te imbogatesti.
Conform Legii 8/1996, opera de creatie intelectuala este recunoscuta si protejata, independent de aducerea la cunostinta publica, prin simplul fapt al realizarii ei. Potrivit aceleiasi legi, constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si de destinatia lor. Iar la litera c) a articolului 7 sunt exprimate expres compozitiile muzicale cu sau fara text.
MODIFICAREA LEGII MODIFICATE. Studiind legea pe toate partile am vrut sa descopar paragraful, alineatul, articolul prin care se aduce la cunostinta metodologia de identificare a unui furt de proprietate intelectuala in domeniul muzical. Mai exact: unde, cine si mai ales cum se judeca daca o piesa muzicala este obiectul unui plagiat. Pe langa faptul ca in toata legea dreptului de autor, care a suferit modificari peste modificari (Legea 285/2004, HG 769/1999) si modificari ale modificarilor (OUG 123/2005, Legea nr. 329/2006 de aprobare a OUG nr. 123/2005), nu este mentionat nicaieri cuvantul "plagiat". Asadar, furtul intelectual de creatie muzicala nu poate fi demonstrat si dovedit prin prezenta lege.
Bine-bine, dar atunci prin ce? Prin legea bunului-simt. Mai exact, in functie de cunostintele muzicale ale fiecaruia. Unde? In ograda UCMR-ADA. Cine? O comisie formata din profesionisti eminenti, care, pe baza cunostintelor dobandite in ani de experienta, confirma scriptic daca o piesa este furata sau, din contra, daca exista doar "o insiruire asemanatoare de note". Si cam atat.
CE NU SPUNE LEGEA. Au existat opinii, la un moment dat, pe vremea cand mai erau niscai creatori interesati de conservarea dreptului de autor, care solicitau definirea plagiatului. Unii cereau ca un pasaj sa se declare ca fiind plagiat, daca se identificau sapte masuri din piesa reclamata, cu sapte masuri din piesa originala, luata ca "sursa de inspiratie". Numai ca o definitie atat de lejera n-ar fi dus nicaieri, sapte masuri muzicale constituind deja un "intreg pasaj muzical". Si cum romanul a invatat sa fenteze legea, ar fi fost la mintea cocosului sa copieze sase masuri, schimband-o pe a saptea sau doar cateva note muzicale din cea din urma masura, pentru ca discutia despre plagiat sa nu mai aiba fundament. Ca doar n-a copiat sapte masuri, ci doar sase! Asa ca, iata, nici vorba de plagiat!
Pe acest criteriu, alti specialisti au cerut restrangerea definitiei la patru masuri. Insa cum nu s-a ajuns la nici o intelegere, definitia plagiatului in muzica a ramas la stadiul lautaresc: dupa ureche. Adica, este ca un catec fara partitura. Si cine, daca nu specialistii, ar putea defini plagiatul? Legea si cele "n" modificari ale ei se refera la drepturi si la utilizare, nu si la analiza creatiei in sine. Si nici ca se poate insera o prevedere referitoare la plagiat daca nici macar specialistii nu pot defini, sub o forma sau alta, plagiatul. De altfel, de la creatori la interpreti, de la realizatori de emisiuni radio-tv la producatori, nimeni nu scoate un sunet cu privire la plagiat, decat ca subiect de barfa ieftina. E un consens al tacerii, de parca tuturor le-ar conveni situatia actuala.
Citește pe Antena3.ro