AUTOMOBILUL
Recentul sondaj CURS (august 2005) ne dezvaluie ce gandeste populatia din Romania de azi despre aceasta "orchestra", cat de mult o iubesc, ce sacrificii ar fi dispusi sa faca pentru a o conduce, cum se comporta concetatenii nostri urcati pe podiumul dirijorului.
ORCHESTRE SI ORCHESTRE. Una este orchestra Operei din Berlin si alta ansamblul muzical din Mioveni. Asta ar vrea sa spuna raspunsurile la intrebarea "Ce tara din lume credeti ca are cei mai buni producatori de masini?". Comparativ cu Romania, de peste douazeci de ori mai multe persoane intervievate au indicat Germania. Ierarhizarea tarilor in care se produc cele mai bune masini (Germania - 42% din raspunsuri; Japonia - 6%; Franta - 5%; SUA - 4%; Romania si Italia - 2%) releva mai degraba persistenta stereotipului "Neamtul s-a nascut cu cheia franceza in mana" (sic!), decat o stare de fapt pe piata productiei de automobile.
Ca psihosociolog, nu resping de plano ipoteza "samburele de adevar" al stereotipurilor, dar nici nu subscriu ideii ca stereotipurile, aceste "imagini in mintea noastra", rod al suprageneralizarilor pripite, reflecta ca intr-o oglinda de cristal realitatea. Altfel, ar trebui sa accept ca tehnologia japoneza, franceza sau americana in domeniul automobilelor ar fi de sapte pana la zece ori mai putin performanta decat cea germana.
O "ALEGERE LIBERA" FORTATA. Aproximativ 70% dintre persoanele carora li s-a cerut parerea cred ca marca automobilului reprezinta cea mai buna garantie. Intrebate fiind "Ce marca de automobil va place cel mai mult?", persoanele incluse in esantion au indicat, in ordine: Dacia (14%), Mercedes (10%), Volkswagen (7%), BMW (7%), Logan (5%), Opel (4%). Se verifica prin aceste raspunsuri ca iubim ceea ce este tangibil... macar cu privirea. Atata amar de ani intalneam pe soselele Romaniei aproape exclusiv Dacii, incat am ajuns sa le iubim, exact cum prevede teoria "simplei expuneri". S-a constatat ca familiarul incepe sa fie indragit: aproximativ 70% dintre cei intervievati care au declarat ca sunt posesori de automobile au precizat ca au o Dacie. Departe de mine gandul de a nega faptul ca Dacia i-a scos candva pe romani la asfalt, dar sa-ti placa mai mult Dacia decat Loganul suna parca a nostalgie. Ma insel eu oare? Cat despre marcile de automobile straine, nu pot sa spun decat ca aceia intervievati nu au gusturi indoielnice. Marcile de automobile enumerate se disting - in opinia celor intervievati - prin design, eleganta si lux (9%), prin rezistenta si siguranta (7%), putere si performanta (6%). S-au inregistrat si 4% raspunsuri de tipul "Imi place masina pentru ca este fabricata in Romania". Cei mai multi sustin ca prefera o masina noua fabricata in Romania (48%) in locul uneia straine la mana a doua (33%).
Dincolo de acestea, cred ca merita de retinut si faptul ca raspunsurile la aceasta intrebare converg cu raspunsurile obtinute la intrebarea referitoare la tara cu cei mai buni producatori de masini. Opiniile nu sunt totdeauna intern contradictorii si nici fluctuante ca vremea din vara care a trecut. Mai mult de 50% dintre respondenti au declarat - a se face distinctie intre "a declara" si "a actiona" - ca, daca ar fi cazul, si-ar cumpara un automobil de aceeasi marca a celui pe care il au acum. Nu este acesta un semn de iubire?
AMOR GHEBOS. Opt din zece persoane intervievate declara ca sunt multumite de automobilul pe care il au. Aproximativ 15% apreciaza cel mai mult la automobilul lor calitatea si confortul pe care le asigura, consumul de carburanti redus (9%), intretinerea usoara si piesele de schimb ieftine (9%). Multi isi iubesc deci masina pentru ca nu este pretentioasa. Mai mult, cand aleg sa cumpere un automobil, oamenii (51%) se intereseaza in primul rand cat consuma. Motorul, confortul si forma exterioara conteaza mai putin. Nu este si acesta un amor?! Iubesc automobilul cu toate defectele lui. Doar unul din zece respondenti nu-i gaseste automobilului propriu nici un defect. Ceilalti noua denunta: consumul de carburanti mare (16%), vechimea (14%), lipsa calitatii si a confortului (7%), intretinerea dificila si piesele de schimb scumpe (5%). Aproximativ o treime dintre persoanele intervievate nu stie (sau nu vrea sa recunoasca) ce o nemultumeste la automobilul pe care il poseda. In fond, nu-i placut sa recunosti public defectele fiintelor si lucrurilor pe care le indragesti.
Citește pe Antena3.ro
Septimiu Chelcea, psihosociolog
|
Date despre cercetareSondajul a fost realizat pe un esantion de 2.000 de subiecti cu varste de peste 15 ani, de catre Centrul de Sociologie Urbana si Regio-nala (CURS), in perioada 5-15 august 2005. Interviurile s-au desfasurat la domiciliile subiectilor, eroarea maxima fiind de +/ - 2,2% la o probabilitate de 0,95. Tipul esantionului este probabilist, selectie aleatoare a punctelor de esantionare si a subiectilor. In analiza prezentata s-a tinut cont de nivelul de educatie al respondentilor (studii: sub liceu, liceu si peste liceu), de categoriile de varsta (15-30 de ani, 31-55 de ani, 56 de ani si peste), de venitul gospodariei, media fiind de 7,8 milioane de lei pe fiecare gospodarie. S-a mai tinut cont de mediul rezidential al respondentilor (urban sau rural) si de regiunile in care domiciliaza (Est - Moldova, Vest - Transilvania, Banat, Crisana, Maramures, Sud - Oltenia, Muntenia, Dobrogea; Bucuresti). |
|
CULOAREA PREFERATASi culoarea automobilului a intrat in vizorul analizei psihosociologice. Simbolismul culorilor a fost dovedit: rosu inseamna forta, ii caracterizeaza pe cei energici, activi, ofensivi, exprima agresivitatea, excitabilitatea si erotismul (aproape o cincime dintre cei chestionati a spus ca rosu este culoarea automobilului pe care o prefera). OPTIUNILE DIRIJORULUI: ROMANII VOR SA SE SIMTA OCROTITICeva mai putin de o treime din populatia esantionului a declarat ca are in proprietate sau in folosinta un automobil; tot atatia sunt si cei care ar dori sa dobandeasca unul. Intre soferul-dirijor si automobilul-orchestra exista o legatura tainica, un transfer de atribute: sensibilitatea fiintei trece asupra lucrului si forta acestuia asupra fiintei. Unele dorinte constientizate sau neconstientizate sunt satisfacute de masina. Intr-o perspectiva psihanalitica speculativa, s-ar putea interpreta faptul ca 82% dintre respondenti au declarat ca, daca ar avea bani si ar fi in situatia de a alege, nu si-ar cumpara o masina decapotabila: ei vor sa se simta inauntru, sa fie protejati! Mai prozaic, dar mi se pare mai aproape de realitate, ca psihosociolog imi explic aceasta optiune prin dorinta de a fi feriti de praful dens al drumurilor si de pericolul furturilor din masina sau a masinii insasi. O colega, in vizita in Florida, imi spunea ca acolo americanii nu au obiceiul sa-si incuie automobilul cand intra la Mall pentru cumparaturi. Multi isi lasa chiar cheia in contact pentru ca sa gaseasca racoare in masina cand revin. INTRE TANDRETE SI PURITATECuloarea alba este asociata cu puritatea, inocenta si virtutea. Exprima sobrietatea, curatenia si castitatea (aceasta culoare a automobilului este preferata de 14% dintre respondenti). Culorile negru, gri si gri metalizat dau impresia de adancime, plinatate si greutate, sunt culori reci (au fost preferate de 17% din esantion). Negru si alb, culori acromatice, isi disputa locul doi in preferintele populatiei din Romania. Pe locul al treilea se plaseaza albastrul, care are o puternica rezonanta afectiva: exprima tandrete, profunzimea sentimentelor, senzitivitate (8% au preferat aceasta culoare rece). |