MARTURII FARA GRATII
Este cumplit sa faci o documentare despre Jilava condamnatilor la moarte. Risti neputiinta de a descrie suferintele detinutilor.
Poetul Andrei Ciurunga a ajuns la Jilava in iunie 1951. In cartea sa - "Memorii optimiste" - a povestit "experienta" legata de "Fortul 13", dar si istoria acestuia: "Jilava a facut parte din centura de fortificatii a Capitalei, inceputa secolul trecut (sec. al XIX-lea, n.n.) de un inginer belgian. Nefolosita vreodata pentru scopul sau initial, aceasta constructie subterana a fost transformata in inchisoare - cea mai cumplita ca asezare si conditii de viata - si preluata ca atare de regimul de dupa 23 august 1944. Insasi denumirea acestei grozavenii subpamantesti ii arata caracteristica principala: o umezeala permanenta imbiba peretii celulelor, ca sa nu mai spun ca, in cate o carcera de beton fara nici o fereastra, numita «neagra», erau bagati, goi-goluti, detinutii recalcitranti, iar pe jos se turna cate o galeata cu apa spre a completa opera distructiva a zidurilor de pe care se scurgeau siroaiele permanent."
"LA SOSIRE". Generalul Ion Eremia a lasat in "memorialul" sau de inchisoare - "Insula Robinson" - marturii despre "rolul" Jilavei in sistemul penitenciar - acela de punct terminus al condamnatilor la moarte. Prima executie "de rasunet" din Valea Piersicilor - locul destinat executiilor - , ceruta si realizata de regimul procomunist, a fost cea a maresalului Ion Antonescu (1 iunie 1946).
Eremia, unul dintre generalii care, dupa cum a recunoscut, au sustinut regimul pro-sovietic si au participat la sovietizarea Armatei romane, a fost acuzat de "tradare de patrie" si incarcerat la Jilava in 1959. Avea sa afle inca de la sosire ce ascundeau zidurile Fortului: "Am intrat pe poarta si am dat intr-o curte pietruita cu lespezi vinete, in care se afla o cazarma cu mai multe cladiri cu ferestre mascate de obloane. Aici se desfasura o scena demna de pana lui Dante Alighieri. Douazeci de brute, asezate fata in fata, pe doua randuri, la intrarea in inchisoare, tineau deasupra capului niste bate noduroase, formand un fel de bolta de portic gotic si asteptau cu fete vesele trecerea pe sub furcile caudine a unui convoi de aratari cu fete cadaverice si trupuri scheletice, care se apropiau de ei." Pentru a-l "introduce" in atmosfera inchisorii, gardianul care-l insotea i-a oferit "lamuriri": "Astia-s musterii celulei zero, ma, si, inainte de a fi izicutati, is priponiti in lanturi la zero pana le vine raspunsul la cererea de gratiere. O sa vezi tu acum ce papara le-a pregatit baietii nostri. Casca bine ochii, ca sa nu calci si tu pe urmele lor!"
FARA DISCRIMINARE DUPA GRATII. Nicolae Margineanu (1905-1980) si-a inceput cariera ca asistent la catedra de psihologie a Universitatii din Cluj. In 1932, ca bursier "Rockefeller", a urmat un stagiu de cercetare in Statele Unite, iar peste doi ani, in Anglia. In 1948 insa, acuzatia de "inata tradare" si condamnarea la 25 de ani de inchisoare au pus capat carierei sale universitare. A executat 16 ani si doua luni. In cartea cu amintiri "Amfiteatre si inchisori", Margineanu marturiseste ca "vinile"
din dosarul sau de inculpat
au fost inventate din ordinul lui Visinski. "Scopul" URSS era sa demonstreze "amestecul" anglo-americanilor in problemele interne ale Romaniei.
La Jilava a fost trimis in noiembrie 1949. "Am nimerit in celula 20. In camera erau doua randuri de priciuri suprapuse din scanduri pe care dormeau 19 detinuti. Paturi nu aveau si nici saltele, deoarece cei din camera nu erau condamnati si aveau hainele proprii. (â¦) La plimbare eram scosi o data pe saptamana. Am asteptat-o cu dor, caci frig era si in camera. Afara era si zapada. A fost prima plimbare dupa un an si jumatate, iar de aerul curat aproape ca m-am imbatat."
Citește pe Antena3.ro
"Cortegiul Sacrificatilor" a fost sculptat de Ion Vlad, la Sighet in memoria tuturor victimelor regimului communist |
|
CAMERA ZERO - DE SACRIFICIUGeorge S. Ungureanu a descris in 1995 in revista Memoria ce insemna "camera zero" a Jilavei: "Cand se vorbeste despre Camera Zero de la Jilava, s-ar putea crede ca este o camera de odihna, ca cele de prin internate si camine. Camera Zero se poate compara cu un grajd de abator, unde sunt tinute vitele inainte de sacrificare. In timpul dictaturii comuniste, cei adusi in aceasta camera erau tratati la fel ca vitele pana le venea randul sa fie impuscati. Sub regimul totalitar, incepand cu deceniul cinci al acestui veac, Camera Zero n-a fost niciodata libera, calaii si-au facut planul din plin".DETINUTELE FEMEI IN INFERNUL JILAVEIIn cartea sa de convorbiri cu Lavinia Betea - "Am facut Jilava in pantofi de vara" - , Ioana Berindei a povestit despre viata din inchisorile prin care a trecut. Cele mai grele conditii si inumane umilinte le-a suportat la Jilava: "La un dus, o militianca ne lovea cu batul cu care se ducea hardaul. Eu, care eram insarcinata, am scos burta in fata si ea a ramas cu batul in aer. Seara, fetele erau invinetite pe solduri, pe spate". Ca raspuns la umilintele suportate, detinutele au refuzat mancarea. "Si a venit Maromet. Directorul. Balbait. Si ne-a spus: «Dudumnezeii mamii voastre de⦠bandite! Ati vrut sa fiti menestrese toate! Menestrese! Acuma va impusc. De ce nu mancati?». La riposta detinutelor, decise sa intre in greva foamei, temutul Maromet s-a calmat: «Va rog sa primiti mancarea si de maine n-o s-o mai aveti pe aceasta militianca la voi.» (â¦) Ce alte umilinte? Trebuia sa scoti tineta - o varsam intr-un sant. Si trebuia sa miscam rahatul cu niste lopeti, ca mizeria sa treaca pe sub gard, unde erau barbatii."SE MUREA SI DE FOAMEUna dintre metodele de exterminare sau de tortura practicate de toate regimurile comuniste a fost infometarea. Sistemul penitenciar romanesc nu a constituit o exceptie. Poetul Andrei Ciurunga, incarcerat la Jilava, a povestit cum foamea i-a ucis cativa dintre camarazii de suferinta: "Intr-o buna zi, plimbarea obisnuita s-a suspendat: ni se adusesera in curte zeci de saci de cartofi pe care trebuia sa-i sortam. Unii dintre noi, cei mai flamanzi, au mancat atunci cartofi cruzi «la discretie», s-au imbolnavit grav, iar doi au si decedat". |