PIANISTUL SI ROCKERUL
Unul nu stia decat de muzica clasica si pian. Celalalt visa doar rock. I-a cucerit muzica usoara.
PIANISTUL SI ROCKERUL
Generatia lansata in ultimii ani ai comunismului s-a aflat pe primele scene ale tarii imediat dupa Revolutie. Fetele si-au scurtat doar fustele... |
Unul nu stia decat de muzica clasica si pian. Celalalt visa doar rock. I-a cucerit muzica usoara. Catalin Crisan avea doar 19 ani cand Mihaela Runceanu si Gloria Bortea, profesoare la Scoala Populara de Arta, i-au propus sa se inscrie la Festivalul "Mamaia", editia 1987. "Nu cantasem niciodata pana atunci pe o scena muzica usoara romaneasca. Nici nu-mi doream sa cant, eu facusem pian classic", isi aminteste solistul. Profesoarele sale l-au facut sa se razgandeasca, dar parintii nu au aflat decat in ultima clipa. "Erau vreo 26 de locuri si peste 200 de candidati. Trebuia sa cantam o piesa din repertoriul consacrat. Eu am avut melodia «Nu stiu cine esti», a lui Gabriel Dorobantu. Asteptam rezultatele, au strigat numele primilor 25 de admisi si m-am ridicat sa plec. Dar numele meu a fost ultimul, al 26-lea." CONFLICTUL. Pentru cea de-a doua piesa, cea in prima auditie, nici nu stia la ce compozitor sa se opreasca. Asta pentru ca nu cunostea pe nici unul si nu stia ce stil i s-ar potrivi. S-a gandit sa mearga tot pe mana lui Dumitru Lupu, compozitorul piesei lui Dorobantu, dar aceasta idee l-a impins intr-un mic conflict cu ministrul Culturii de atunci, Ladistav Heghedus. "Habar n-aveam ca e ministru. Mi-a recomandat sa aleg un alt compozitor, si m-am enervat: «Ori ma lasati s-aleg, ori nu!». Si m-a dat afara din sala, spunandu-mi ca o sa mi se aleaga o piesa. Dupa vreo saptamana, m-a sunat Aurel Manolache, despre care abia apoi am aflat ca este directorul Teatrului Fantasio, sa-mi spuna ca mi-a compus o piesa. A venit la Bucuresti, mi-a cantat «Vorbeste marea» la pian, dar nu m-a impresionat prea tare", povesteste Crisan. A invatat piesa, a repetat-o si a plecat spre Mamaia. Cantonamentul era destul de indelungat, iar inainte de concurs aveau loc niste avanpremiere cu public platitor.
In culisele Festivaluiui "Mamaia", la ceas de taina: Gabriel Dorobantu, Adrian Daminescu, Catalin Crisan, Daniel Iordachioaie |
Citește pe Antena3.ro
In 20 de ani de "Mamaia", Gabriel Cotabita a colaborat cu numerosi compozitori, printre care si regretatul Ion Cristinoiu (foto dreapta) |
|
PE TOATE FRONTURILENu-ti vine sa crezi ca au trecut 20 de ani de cand a debutat la Mamaia. De atunci, a adunat o valiza de diplome. Cu "Voi canta pentru mileniul trei", Monica Anghel a convins juriul de la malul marii sa-i dea premiul intai pentru Interpretare in 1986. Numerosi compozitori i-au incredintat apoi piesele lor pentru a le prezenta in sectiunea Creatie. Si nu au gresit. Viorel Gavrila, Marius Teicu, Ionel Tudor, Ion Cristinoiu s-au numarat printre premiantii la Creatie (si) cu ajutorul vocii Monicai Anghel. "Dau viata mea pentru o iubire" (Marius Teicu/Eugen Rotaru) a luat premiul I la Slagare, in â94.COTABITA, POLICALIFICAT PE SCENA TEATRULUI DE VARAInterpret, laureat, compozitor, prezentator, jurat, director. Rand pe rand, Gabriel Cotabita a jucat toate aceste roluri, pe scena Festivalului Mamaia. Din 1986 si pana astazi, solistul a prezentat in concursul tinut pe scena Teatrului de Vara peste 20 de piese care, cu mici exceptii, au primit premii atat din partea juriilor de specialitate, cat si din partea publicului. La un an dupa primul sau recital la Mamaia, alaturi de Vodevil, Sasa Georgescu i-a propus lui Cotabita sa fie prezentator, alaturi de Ramona Badescu. In 1994 a facut parte din juriul festivalului, iar in â95 a debutat in calitate de compozitor, cu piesa "Amintirea ta". Festivalul Mamaia â98 a fost preluat de Tele 7, iar Gabi a fost numit director de festival. "Mamaia trebuia schimbata radical. Atunci au venit K1, Genius, 3rei Sud Est si au ras toate premiile posibile, iar generatia mai veche mi-a sarit la gat", isi aminteste cantaretul. In acel an, Cotabita se inscrisese la Creatie, cu "Balada timidului etern", a lui Andrei Kerestely, care a luat si Marele Trofeu.COMPETITIE CU DUBLU ROLMai au vreo importanta, alta decat cea materiala, premiile Festivalului Mamaia? "Da", spune Adrian Enache. "Multe din trupele tinere au luat primele lor premii la Mamaia. Unele nu au confirmat ulterior, au fost trupe de-o vara. Consider ca si in continuare Festivalul Mamaia are locul sau in muzica romaneasca si o mare importanta in a descoperi noi talente. Culmea e ca acelasi festival ne arata si alte trupe care tot timpul anului sunt prezente la radio, tv, in concerte si cand au ajuns la Mamaia si au fost puse sa cante live, ne-au cazut urechile, fratilor! Iata pacaleala!" |