MARTURII
Vasile Seicaru si Stefan Hrusca au cantat impreuna in cea mai mare parte a carierei lor artistice la Cenaclul Flacara, unde s-au lansat, apoi in tandem, pe cont propriu, incepand cu luna aprilie a anului 1984, cand au decis sa paraseasca Cenaclul.
|
Tandemul Vasile Seicaru - Stefan Hrusca cantand in Club A in anul 1984 |
Citește pe Antena3.ro
AntiprimAvara
Ce daca vine primavara, / Atata iarna e in noi / Ca martie se poate duce / Cu toti cocorii inapoi. / In noi e loc numai de iarna / Vom ingheta sub ultim ger / Orbecaind pe copci de gheata / Ca un stingher spre alt stingher. de Adrian Paunescumuzica Vasile Seicaru
Aruncarea In valuri
Iubita mea, sa ne-aruncam in mare / Si sa traim in mare neinfranti / Si sa ne luam, daca voiesti, la vara / Trei saptamani concediu pe pamant. / de Adrian Paunescu,muzica Vasile Seicaru
PIESELE RADIOULUI LIBER
|
Al doilea val al marilor cantareti de folk a fost in jurul anilor 1975-1976, dupa cum afirma Victor Socaciu. "As spune ca liderii acestui al doilea val eram eu cu Alifantis", afirma artistul, care a avut si el de-a face cu cenzura: "Aveam, de exemplu, cantecul «Europa», scris in 1983, in care avansam niste idei care, la vremea aceea, erau impotriva cursului politic pe care il avea Romania. De exemplu, spuneam: «Noi de-a pururi sa fim o familie, una singura pe continent», ceea ce era total impotriva cursului politic. Mi-a fost interzisa piesa. Am scris-o, a scapat pe postul principal de radio si singurul. Dupa aceea a fost piesa retrasa. Aceasta piesa, alaturi de «Libertate», au fost primele piese care s-au cantat in momentul in care radioul public a devenit radioul liber, la revolutia din â89".
Victor Socaciu organizeaza, incepand chiar cu 1990, Festivalul de Folk "Om bun". Fundatia cu acelasi nume s-a nascut cinci ani mai tarziu. "Eu am fost de parere sa facem intr-o sala mica, pentru a creea intimitatea de care are nevoie genul ca atare. Ne-am spus ca noi nu mai putem face manifestarile alea care erau cu zeci de mii de oameni, sa lansam si pusti, ca asta e de fapt esenta Festivalului «Om bun»: nu neaparat sa fie un sir de recitaluri ale batranilor folkisti, ci sa fie o scena pentru cei care vin in urma noastra", afirma Victor Socaciu.
|
|
In momentul in care ai mers pe o linie si ai facut cantec social, atunci ti-ai creat stilul. Au fost trupe care au fost usor haiducesti, cantareti care au cantat cantece de dragoste si asa au si ramas. Peste toate a contat cel mai mult aplecarea asupra partii de cuvant, asupra textelor
Vasile Seicaru
PUBLICUL ESTE UNUL CULTIVATVasile Seicaru spune ca publicul de folk este unul foarte inteligent si cultivat, care cunoaste versurile pe dinafara: "Nu poti sa sari orice, pentru ca nu mai are continuitate si-si pierde logica. Mi s-a intamplat la o piesa celebra de-a mea, la «Adio», care are refrenul: «Nici nu pot nimic sa-ti spun...». Am sarit o strofa si, in momentul in care m-am uitat la public, au inceput: «Eu ti-as mai spune amanunte». Uaaau! Spectacol viu! Un spectacol viu, de asta are nevoie lumea, sa se intample ceva in sala, deci practic s-a intamplat ceva acolo. Eu am fost pus intr-o situatie din care trebuia sa ies, nu? Am lasat, au terminat, am reluat exact strofa aia, dupa care ar fi trebuit sa vin cu tot felul de explicatii. Ele puteau sa vina si n-au venit din partea mea. Adica ce: haideti sa va spun despre ce e vorba, de fapt eu stiu versurile, dar o fac pe nebunul, am vrut eu sa... Nu! Asta este! Va multumesc pentru faptul ca v-ati dat seama ca mai e, daâ oricum stiu ca cei care sunt aici sunt in mare parte avizati, stiu ce inseamna folkul si cu ce se mananca" Cenaclul Flacara a fost cel mai puternic fenomen social si cultural al anilor â70-â80, care a marcat milioane de oameni, care si astazi se hranesc cu amintirile momentelor petrecute la intalnirile cu Cenaclul. Nu banuise nimeni setea teribila de muzica, de poezie a acelei «generatii in blugi» Stefan Hrusca |
|
O ASTEPTARE MUZICALASocaciu spune ca exista in 1990 o asteptare a romanilor pentru muzica occidentala. "Pe langa aceasta asteptare, chiar societatea noastra a facut o intoarcere atunci de 180 de grade de la est catre vest. Asta a fost societatea pe care ne-au creat-o parintii nostri. Practic, procesul de integrare incepea in acea clipa, in 22 decembrie 1989. Normal ca muzica romaneasca a fost dintr-o data defavorizata, dar ea venise cu un handicap, pentru ca asa cum masina Dacia arata cum arata in comparatie cu Mercedesul, asa era si muzica romaneasca in comparatie cu muzica de afara", sustine Victor Socaciu.O MUZICA MARGINALIZATA"Nici un alt gen de muzica nu a avut o asemenea amploare si recunoastere, desi - asta este culmea! - pe televiziunea nationala si la radio se dadea foarte putin, in comparatie cu alte genuri muzicale (muzica usoara, care era muzica oficiala si cu o sustinere a tuturor institutiilor de sus si pana jos). Folkul era o chestie marginalizata, dar, in acelasi timp, de cel mai mare succes. Poate la un nivel mult mai mic, rockul reprezenta acelasi lucru, revolta tinerilor exprimata in aceasta zona de arta, care este rockul. Dar folkul avea un atu: avea o baza culturala mai mare si era nevoie de cuvant mai mult decat de muzica", ne-a declarat Victor Socaciu.20% DIN PUBLICUL MELOMANVictor Socaciu este de parere ca folkul reprezinta circa 20% din publicul romanesc consumator de produs muzical. "Daca luam esichierul meloman din Romania, folkul reprezinta cam 20% din acest esichier. Sigur ca din acesti 20% sunt o parte care iubesc si muzica de origine culta sau sunt consumatori si de rock, dar 20% mi se pare foarte bine. Numai ca e o problema de promovare a acestui gen si a oricarui gen de fapt. Sunt convins ca si acum, dupa 15 ani, lucrurile nu sunt asezate pe deplin, totusi. Fiecare gen de muzica, incet-incet, si-a gasit o albie", mai spune artistul. |