x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Acatiste si denii

Acatiste si denii

16 Apr 2005   •   00:00

  • de Pr. MAXIM VLAD
  • SLUJBELE PSOTULUI
  • Acatistul Maicii Domnului se citeste in fiecare vineri din primele patru saptamani ale Postului si este impartit in patru parti: cate trei icoase si cate trei condace. Savarsita vineri seara ca utrenie speciala a sambetei saptamanii a V-a, slujba aceasta reia lecturarea Acatistului, in intregime de asta data. El reprezinta un moment de varf al innoirii poeziei liturgice, nici o alta compozitie neegalandu-l prin frumusete si popularitate la crestinii ortodocsi pana in zilele noastre. Maica Domnului este preamarita in Acatist cu ajutorul unor expresii de o indrazneala adeseori nemaiauzita, fiind subliniat rolul acesteia de mijlocitoare si de instrument al Intruparii Fiului lui Dumnezeu. Prin curatirea, cainta si asceza practicate pe perioada Postului Mare, omul trebuie sa imite, pe cat ii sta in putinta, curatia neprihanita a Fecioarei, pentru ca in fiecare sa se nasca, duhovniceste, Hristos.

    Specifice Saptamanii Patimilor sunt asa-numitele denii, respectiv slujbe de dimineata speciale (utrenii), in care sunt evocate in primele trei zile inceputurile Patimilor Domnului, fara ca pocainta exprimata in rugaciunea Sfantului Efrem Sirul sa fie abandonata. Slujbele acestor prime trei zile se mai numesc Slujbele Mirelui: Iata, Mirele vine in miezul noptii si fericita este sluga pe care o va afla priveghind, iar nevrednica este iarasi cea pe care o va afla lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul sa nu te ingreunezi, ca sa nu te dai mortii si afara de imparatie sa te incui; ci te desteapta graind: Sfant, Sfant, Sfant esti Dumnezeule; pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi!.

    Denia de miercuri seara marcheaza momentul numit Cina cea de Taina in care Hristos se ofera lumii luand chipul painii si vinului, aratandu-le ucenicilor si tuturor oamenilor chipul plecaciunii, adica al desavarsitei smerenii dumnezeiesti, prin spalarea picioarelor ucenicilor, ceea ce echivaleaza cu spalarea pacatelor.

    Joi dimineata se savarseste Liturghia Sfantului Vasile cel Mare unita cu vecernia a carei imnografie evoca Cina cea de Taina. Prin aceasta s-a instituit sfanta si dumnezeiasca Euharistie. Joi seara se savarseste denia celor douasprezece Evanghelii. Acestea descriu drumul patimirii Mantuitorului Hristos (via crucis), ce a culminat cu rastignirea pe Cruce si moartea Sa.

    Vineri la pranz se oficiaza o vecernie a zilei de sambata. Ea evoca momentele coborarii de pe Cruce si punerii in mormant a trupului Mantuitorului Hristos de catre Iosif din Arimateea si Nicodim, ucenicul Sau de taina. In timpul cantarilor, Sfantul Epitaf (panza pe care este zugravita scena punerii in mormant) este scos din altar si asezat in mijlocul bisericii pentru ca in jurul acestuia, la denia de vineri seara, toti credinciosii sa participe la Prohod. Sfantul Epitaf este asezat pe o masa care simbolizeaza mormantul lui Hristos. Utrenia de vineri seara, cunoscuta ca Prohodul Domnului, este o slujba emotionanta prin caracterul ei eminamente pascal, de trecere a lui Hristos de la viata la moarte si de la moarte la viata. Sfarsitul serviciului divin este marcat de procesiunea cu Sfantul Epitaf imprejurul bisericii prin care se rememoreaza procesiunea mironositelor femei si a ucenicilor lui Hristos care au purtat trupul Domnului de pe Cruce la mormant.

    Sambata Mare incheie perioada Triodului inainte de miezul noptii printr-un Canon de Rugaciune special ce poarta denumirea de Canonul Sambetei celei Mari. Acesta talcuieste in cantarile sale taina prezentei lui Hristos in iad, a soarelui celui mai inainte de soare, care a apus oarecand in mormant si pe care mironositele il cautau ca pe o zi. Vecernia unita cu Liturghia Sfantului Vasile cel Mare este de fapt Vecernia Duminicii Invierii. Imnul vecerniei proclama deja Invierea lui Hristos, anticipand luminoasa zi a Pastilor, cand Domnul ne-a trecut pe noi din moarte la viata si de pe pamant la cer. Intotdeauna Invierea este precedata de Cruce, iar jertfa Crucii vesteste bucuria Invierii: Caci, iata, a venit prin Cruce bucurie la toata lumea.

    Cine nu poate merge la slujbe poate accesa site-ul www.arhiepiscopiatomisului.ro
    ×
    Subiecte în articol: hristos