|
|
Specifice Saptamanii Patimilor sunt asa-numitele denii, respectiv slujbe de dimineata speciale (utrenii), in care sunt evocate in primele trei zile inceputurile Patimilor Domnului, fara ca pocainta exprimata in rugaciunea Sfantului Efrem Sirul sa fie abandonata. Slujbele acestor prime trei zile se mai numesc Slujbele Mirelui: Iata, Mirele vine in miezul noptii si fericita este sluga pe care o va afla priveghind, iar nevrednica este iarasi cea pe care o va afla lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul sa nu te ingreunezi, ca sa nu te dai mortii si afara de imparatie sa te incui; ci te desteapta graind: Sfant, Sfant, Sfant esti Dumnezeule; pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi!.
Denia de miercuri seara marcheaza momentul numit Cina cea de Taina in care Hristos se ofera lumii luand chipul painii si vinului, aratandu-le ucenicilor si tuturor oamenilor chipul plecaciunii, adica al desavarsitei smerenii dumnezeiesti, prin spalarea picioarelor ucenicilor, ceea ce echivaleaza cu spalarea pacatelor.
Joi dimineata se savarseste Liturghia Sfantului Vasile cel Mare unita cu vecernia a carei imnografie evoca Cina cea de Taina. Prin aceasta s-a instituit sfanta si dumnezeiasca Euharistie. Joi seara se savarseste denia celor douasprezece Evanghelii. Acestea descriu drumul patimirii Mantuitorului Hristos (via crucis), ce a culminat cu rastignirea pe Cruce si moartea Sa.
Vineri la pranz se oficiaza o vecernie a zilei de sambata. Ea evoca momentele coborarii de pe Cruce si punerii in mormant a trupului Mantuitorului Hristos de catre Iosif din Arimateea si Nicodim, ucenicul Sau de taina. In timpul cantarilor, Sfantul Epitaf (panza pe care este zugravita scena punerii in mormant) este scos din altar si asezat in mijlocul bisericii pentru ca in jurul acestuia, la denia de vineri seara, toti credinciosii sa participe la Prohod. Sfantul Epitaf este asezat pe o masa care simbolizeaza mormantul lui Hristos. Utrenia de vineri seara, cunoscuta ca Prohodul Domnului, este o slujba emotionanta prin caracterul ei eminamente pascal, de trecere a lui Hristos de la viata la moarte si de la moarte la viata. Sfarsitul serviciului divin este marcat de procesiunea cu Sfantul Epitaf imprejurul bisericii prin care se rememoreaza procesiunea mironositelor femei si a ucenicilor lui Hristos care au purtat trupul Domnului de pe Cruce la mormant.
Citește pe Antena3.ro