Ca urmare a actiunilor derulate cu ocazia Saptamanii Globale a Educatiei, in luna mai au fost colectate peste 700 de scrisori din toata tara. Au fost aplicate 3.600 de chestionare in 11 judete, pentru a se identifica perceptia copiilor asupra abandonului scolar si posibilele solutii.
ROXANA ROSETI
Din scrisorile analizate reies cateva mari probleme cu care se confrunta copiii in scoli. In primul rand, conditiile improprii de invatat (lipsa curateniei in clase, banci vechi si incomode, grupuri sanitare neigienice) si programa scolara incarcata. Apoi dotarea necorespunzatoare a scolilor, programul zilnic solicitant, gradul scazut de securitate din unele scoli, comunicarea deficitara cu cadrele didactice si accesul redus al unor categorii de copii la educatie.
CAUZE. Principalele cauze ale abandonului scolar identificate de copii sunt legate de situatia financiara a familiei din care provin. Saracia si lipsa banilor au fost mentionate de 92% dintre copii ca principala cauza. Un alt aspect ce este perceput ca avand un rol determinant priveste accesul copiilor la educatie. Mai mult de 15% dintre copii considera ca unii parinti nu valorizeaza educatia, scoala, si nu le permit copiilor sau nu-i incurajeaza pe acestia sa frecventeze scoala. De asemenea, copiii au mentionat problemele de sanatate ale celor care nu vin la scoala, cu referire in principal la copiii cu dizabilitati sau copiii cu HIV.
GREUTATI. O alta cauza identificata de copii este lipsa scolilor in anumite zone sau lipsa mijloacelor de transport care sa faca legatura intre scoala si casa, in special pentru copiii din mediul rural. Lipsa sprijinului familiei (pentru copiii orfani sau copiii strazii) le reduce acestora sansele de a merge la scoala si a termina studiile alaturi de ceilalti copii.
In scrisorile lor copiii au identificat solutiile. Si anume: sprijinirea financiara sau materiala a familiilor cu copii, cresterea alocatiei pentru toti copiii, sprijinirea materiala a copiilor din familii sarace, strangerea de fonduri si donarea acestora familiilor nevoiase, construirea mai multor scoli si asigurarea transportului gratuit in anumite zone, reducerea cheltuielilor de scolarizare si multe altele.
Citește pe Antena3.ro
De asemenea, au fost evidentiate necesitatea implicarii profesorilor impreuna cu parintii in eliminarea atitudinilor discriminatorii ale elevilor fata de copiii rromi si cei cu dizabilitati, precum si necesitatea unei legaturi mai stranse intre personalul didactic si specialistii din cadrul serviciilor sociale, pentru a raspunde mai bine nevoilor copiilor cu dizabilitati.