x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Cota maestrilor autohtoni, in crestere

Cota maestrilor autohtoni, in crestere

03 Ian 2005   •   00:00

ARTA & ANTICHITATI
Cel mai scump tablou vandut in 2004 de o casa de licitatii autohtona a fost Nud vazut din spate al lui Tonitza. Aceasta lucrare s-a dat pentru 62.874 de dolari.
FLORINA ZAINESCU

PRETIOS. Tataroaicele lui Iosif Iser, un tablou de 15.000 de euro
TENDINTA. La Costesti a necunoscutului Jean Cheller s-a dat cu 8.500 de euro
Arta plastica romaneasca a fost la mare cautare anul trecut. Vanzarile au crescut gradual, ca si cotatiile unor artisti. De exemplu, cota lui Petrascu a crescut foarte mult, preturile la care s-au vandut lucrarile sale dublandu-se in cursul lui 2004. Si cotele celorlalti artisti s-au mentinut sau au crescut cu 10-15%, comparativ cu 2003, a declarat Alexandru Ghildus, presedintele Casei de Licitatie Monavissa.

IN TOP. Cel mai pretios tablou vandut in 2004 de Casa Monavissa a fost un ulei pe carton semnat Iosif Iser si intitulat Tataroaice. Cumparatorul acestuia a platit nu mai putin de 15.000 de euro. Pe urmatoarele trei locuri se afla lucrari ale lui Gheorghe Petrascu - Peisaj cu Moschee, Case la Targoviste si Natura statica cu ulcior negru - care s-au vandut cu 14.250 de euro, 12.750 de euro si, respectiv, 10.500 de euro. La Casa de Licitatie Alis, cel mai scump tablou vandut in 2004 a fost Nud vazut din spate al lui Nicolae Tonitza. Aceasta lucrare s-a dat pentru nu mai putin de 62.874 de dolari in luna septembrie a anului trecut.

RESTRICTII
Comertul de arta din Romania, inclusiv cel operat prin casele de licitatii, se resimte din cauza legislatiei in vigoare. Aceasta nu asigura circulatia libera pe piata a obiectelor de arta deoarece pleaca de la ideea gresita ca Romania poate cumpara obiecte de arta de pe piata mondiala, dar tot ceea ce ar putea oferi acestei piete colectionarii particulari autohtoni sau muzeele ajunse la ananghie este pus sub protectia patrimoniala. Dar foarte putine dintre operele de arta din galerii sau oferite la licitatie au importanta patrimoniala. Din pacate, nici un colectionar nu e cu adevarat liber si protejat ca proprietar de opere de arta, astfel incat sa dispuna cum vrea de agoniseala sa. Aceasta pentru ca la noi functioneaza inca sloganul averea intregului popor. Din aceasta cauza, foarte multi pasionati de arta sunt discreti sau tematori atunci cand vor sa-si vanda piesele din colectie.

LA MODA
Anul 2004 a insemnat si afirmarea, in cadrul licitatiilor publice, a unor artisti romani destul de putin cunoscuti. Astfel, au devenit foarte cautate lucrarile unui Jean Cheller sau Stefan Dumitrescu. Drept urmare, cotatiile acestora au crescut, colectionarii, dar si galeristii aratandu-se dispusi sa plateasca sume tot mai mari pentru o pictura ce poarta una dintre aceste semnaturi. In top 10 al celor mai mari vanzari inregistrate in 2004 de Casa Monavissa, pe locul sase se afla pictura La Costesti a lui Jean Cheller (8.500 de euro), in timp ce o Natura statica cu flori si fructe semnata Stefan Dumitrescu se afla pe pozitia a opta (7.000 de euro).
×
Subiecte în articol: artă