x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Publicul s-a facut tandari

Publicul s-a facut tandari

23 Mar 2004   •   00:00

In toamna trecuta, audientele posturilor de televiziune americane au inregistrat o scadere misterioasa fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Era vorba de 20%-30% din publicul tanar, segmentul masculin, care, la intoarcerea din vacanta de vara, a tras chiulul de la televizor. "De vina sunt datele gresite ale Nielsen" (compania care face statisticile), au replicat televiziunile. Statisticienii au insistat ca datele arata un lucru adevarat: o parte din public si-a gasit altceva mai bun de facut.

Dar ce? In lunile care au urmat au aparut explicatiile: oamenii stau mai mult pe Internet, jocurile pe calculator mananca si ele din timp, starea buna a economiei indeamna la iesiri la mall etc. Se vorbeste acum de un fenomen similar si la noi - audienta emisiunilor de seara ar fi in scadere cu 20% fata de cea de acum trei-patru ani. Criticii dau vina pe tabloidizarea stirilor, vazuta ca o conspiratie a televiziunilor pentru a distrage atentia de la problemele grave ale tarii - stiti formula. Conform acestora, plecarea publicului ar fi de fapt un protest. Dati-mi voie sa torn putin nisip in angrenajul acestei teorii. Cel mai bun argument e piata presei scrise, unde in ultimii ani, ziarele "serioase" si-au vazut tirajele in scadere de pana la 40%, in vreme ce tabloidele au prosperat. Nu in urma unei conspiratii, ci datorita realitatii de la taraba - acolo unde se aude vocea publicului. Faptul ca el vrea sa stie mai mult despre aventurile domnisoarei X sau femeile celebre ale Romaniei decat despre matrapazlacurile domnului Y e un fapt. De el trebuie sa tii seama in business-ul cu ziare, la fel cum in agricultura trebuie sa iei in calcul seceta si daunatorii. De fapt, e chiar de inteles: domnul Y a fost mult prea des pe prima pagina in ultimul deceniu - publicul e deja in stare sa-i scrie el discursurile sau rechizitoriul. Domnisoarele, in schimb, raspund unei nevoi: nu neaparat aceea de sex, ci de varietate - cel putin pana anul trecut. Senzatia momentului pare sa fie presa cotidiana in care nu se mai dezbraca nimeni, dar in care ai ce citi (sper ca ati recunoscut un promo aici). Si aici e aceeasi regula: sa nu-ti plictisesti publicul azi cu discursul de ieri.

Pe de alta parte, daca oamenii ar fi mai interesati de politica ar trebui sa vedem mai multa implicare civica. Din nefericire, ONG-urile raman in coma, tinute in viata de buge-tele Uniunii Europene...

Interesant, exista o presa netabloida, care creste si ea. E vorba de publicatiile de nisa, de la business si pana la gradinarit si pescuit. Ele ne spun ca romanii au incetat sa mai fie o masa populara si devin, incet-incet, indivizi. Care se bucura, fiecare, de alt lucru.

Sigur, asta complica putin lucrurile pentru gazetari, dar, spre deosebire de politicieni, ei macar s-au apucat deja de treaba. LUCIAN MANDRUTA

×