Vreti sa plecati la munte, dar nu va indurati sa va abandonati prietena cu doua roti in oras? Cararile de munte din Carpatii nostri sunt locul ideal pentru o vacanta pe bicicleta.
ANDREEA FLORESCU
Relieful este favorabil, peisajul este variat, iar in plus aveti la dispozitie o multitudine de atractii turistice naturale si multe drumuri perfecte pentru mountain biking.
ZONE SI TRASEE. Multe dintre masivele montane din Carpati se preteaza foarte bine la mountain biking. Aceasta deoarece, in functie de experienta pe care o aveti in calaritul bicicletei, puteti opta pentru un traseu usor - pe drumuri auto forestiere - sau pentru un tur mai lung, de creasta, cu poteci mai accidentate si cu diferente ridicate de nivel. Printre cele mai interesante regiuni pentru cicloturism se numara Bucovina, zona Neamtului (Ceahlau), Cheile Bicazului, Apusenii, Carpatii de Curbura, muntii dintre Olt si Jiu sau Muntii Banatului. Iar daca vreti sa va delectati cu ceva mai deosebit, nu ocoliti creasta Muntilor Suhard, Rarau, Obcina Mestecanisului, Grohotis, Baiului, Platoul Bucegilor, Gilau - Muntele Mare sau Vladeasa. Zone cu un peisaj deosebit de frumos si care pot fi strabatute cu pegasul din dotare sunt vaile Cernei, Frumoasei, Sadului, Lotrului, Ialomitei, Doftanei, Bascei Mari si Bascei Mici, Uzului si Somesului Rece.
LA VARF. Daca va tenteaza ideea de a vedea toata Romania din sa, nu ocoliti Transalpina - soseaua care atinge cel mai inalt pas al Romaniei - Urdele, 2.147 m - si nici drumurile ce trec peste alte pasuri care merita sa figureze in palmaresul oricarui mountanbike-ist - Jiu-Cerna, Valcan, Tartarau, Groapa Seaca, Curmatura Oltetului, Predelus si Boncuta. De asemenea, pe bicicleta puteti cuceri si unele varfuri din Carpatii nostri - Cucurbata Mare (Bihor), Vladeasa si Muntele Mare (Apuseni), Mestecanis (Obcina Mestecanis), Rarau, Ignis (Gutai), Retitis (Calimani), Lacauti (Vrancei), Penteleu (Buzau), Omu (Bucegi) sau Semenic. Practic, orice poteca, drum de carute, drum de tractor sau drum forestier din oricare masiv montan al tarii este deschis pentru mountain biking. Cu exceptia cararilor ce strabat rezervatii stiintifice cu regim sever si zona de frontiera.
PRECAUTII. Desi in muntii nostri nu exista deocamdata marcaje specifice cicloturismului, puteti sa folositi cu incredere traseele marcate de drumetie. Si nu uitati acasa harta zonei si un sistem GPS. Pentru ca nu cumva sa aveti parte de surprize mai putin placute, in special atunci cand plecati cu bagaje mari pe bicicleta, documentati-va inainte cu privire la starea traseului propus. Aceasta si datorita faptului ca nu intotdeauna situatia de pe teren corespunde cu cea din ghiduri si harti - cabanele si drumurile pot uneori lipsi in realitate sau pot fi puternic degradate. Iar daca aventura pe doua roti are ca destinatie o zona izolata, la departare mare de localitati, luati-va toate masurile de precautie, deoarece in caz de accident, Salvamontul e mai dificil de alertat, neexistand acoperire GSM in multe zone montane.
Citește pe Antena3.ro
SFATURI PRACTICE PENTRU INCEPATORI
Mountain bikingul este un sport montan si impune respectarea regulilor mersului pe munte. Dar si pe cele ale ciclismului montan in ceea ce priveste pregatirea sub toate aspectele: antrenament, echipament, cunostinte si conduita. Lunile iulie si august au, de regula, vreme mai stabila, favorabila pentru mountain biking, dar sunt si multe zile caniculare, deci faceti-va provizii de apa si feriti-va de soarele prea puternic. Mai si iunie sunt mai putin fierbinti, dar mai umede, iar din septembrie vremea poate deveni racoroasa sau chiar rece. Deci nu uitati acasa hainele mai groase si pelerina de ploaie! In zonele montane inalte, la peste 2.000 m, persista zapada pana in iunie, facand pasurile inalte inaccesibile primavara. In plus, cand va pregatiti bagajele, nu uitati ca vremea la munte este schimbatoare si se poate strica oricand si foarte rapid.CUM SE TRANSPORTA BICICLETELE
Transportul bicicletei spre sau de la punctul de start/sosire al excursiei se poate face cu autoturismul sau cu mijloacele de transport interurban in comun, in special cu trenul. Trebuie tinut cont ca nu toate trenurile au vagon de bagaje si ca bicicleta trebuie dusa din timp la biroul de mesagerie. In unele vagoane de trenuri personale, precum si in noile trenuri Intercity, tip Sageata Albastra, exista spatii ce permit luarea bicicletei in vagon. Plata trebuie facuta anticipat la biroul de mesagerii. Exista si posibilitatea expedierii bicicletei ca bagaj neinsotit. Autobuzele interurbane de calatori, de regula, nu au remorca sau portbagaj specializat si pot lua si biciclete numai la intelegere cu soferul, daca sunt partial demontate si numai in functie de spatiul disponibil.